Mózg to najbardziej skomplikowana struktura we wszechświecie, komputer pokładowy odpowiadający za najdrobniejsze procesy zachodzące w całym ciele. Jego wydajność wcale nie jest stała – został „zaprogramowany” do doskonalenia się i uczenia przez całe życie. Istnieją sposoby na usprawnienie jego pracy. Wiemy, że cechą mózgu jest plastyczność, ale w jakim stopniu można poprawić jego wydajność? Czy możemy szybciej się uczyć, być bardziej efektywni w pracy, sprawni intelektualnie i kreatywni? Jak na nas i nasze umysły wpływa szybko zmieniający się, multimedialny świat? Czy mózg lubi towarzystwo innych czy lepiej pracuje w samotności? I w końcu – jak na pracę „rozumu” wpływa „serce”, czyli to, co czujemy?

11 marca
17.30–20.15
Sopot

 

Podczas kolejnego spotkania w ramach Strefy Psyche przyjrzymy się temu, jak trenować mózg i poprawiać jego wydajność. Na wykładach na Uniwersytecie SWPS w Sopocie wystąpią znakomici psychologowie i naukowcy: dr Agnieszka Popławska-Boruc, prof. Michał Parzuchowski, prof. dr hab. Edward Nęcka, dr Edyta Bonk i Małgorzata Osowiecka.

Wstęp wolny. Obowiązują zapisy za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego >>

Wielozadaniowość medialna | godz. 17.45–18.15

Wielozadaniowość medialna to np. jednoczesne słuchanie muzyki, przeglądanie Facebooka i wysyłanie e-maili. Wiąże się z doświadczeniem w dzieleniu uwagi pomiędzy różne źródła danych. Z czym jeszcze może się łączyć? Co pomaga efektywniej wykonywać kilka działań jednocześnie? Czym jest FoMO (Fear of Missing Out) – lęk przed byciem pominiętym – i czy wiąże się z wielozadaniowością medialną? Odpowiedzi na te pytania poznamy podczas wykładu psycholog dr Agnieszki Popławskiej-Boruc.

258 agnieszka poplawska boruc

dr Agnieszka Popławska-Boruc – psycholog organizacji i zarządzania. Ukończyła także studia magisterskie z ekonomii. W pracy badawczej koncentruje się na obszarze psychologii marketingu. Interesują ją zwłaszcza różnice indywidualne w przetwarzaniu treści reklamowych – np. zjawisko wielozadaniowości medialnej. Zajmuje się także psychologią poznawczą, prowadzi badania nad uczeniem utajonym.

Dlaczego samotność jest tak zagrażająca? | godz. 18.15–18.45

Z ewolucyjnego punktu widzenia przebywanie z ludźmi działa zbawiennie na nasze zdrowie. Mamy ogromne zasoby pamięciowe i obliczeniowe do monitorowania sieci łączących nas z innymi osobami. Psychologowie od dekad skrupulatnie zliczają dowody na potwierdzenie wniosku, że człowiek jest zwierzęciem stadnym. Ludzie jednak bardzo różnią się tym, w jakim stopniu poszukują wsparcia społecznego i jak je odbierają. Podczas spotkania zostaną przedyskutowane sposoby definiowania i rozumienia samotności oraz jej subiektywny i obiektywny wpływ na procesy poznania społecznego.

258 michal parzuchowski

dr hab. Michał Parzuchowski, prof. Uniwersytetu SWPS – psycholog społeczny, absolwent Uniwersytetu Gdańskiego. Profesor uczelni na Uniwersytecie SWPS w Sopocie i kierownik sopockiego Laboratorium Psychologii Poznania Społecznego. Ukończył staż podoktorski w laboratorium Psycholinguistique & Psychologie Sociale Appliquee na Uniwersytecie we Fryburgu. Autor i współautor artykułów z zakresu poznania społecznego m.in. w: „Emotion”, „European Journal of Social Psychology”, „Journal of Nonverbal Behavior” czy „Frontiers in Psychology”. Członek Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, jeden z redaktorów naczelnych czasopisma „Social Psychological Bulletin”. Laureat stypendiów rządu Szwajcarskiego SCIEX, Fundacji Nauki Polskiej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowego Centrum Nauki.

Czy trening poznawczy wpływa na mózg? | godz. 18.45–19.15

Trening poznawczy to próbna usprawnienia pamięci, uwagi lub kontroli poznawczej poprzez systematyczne wykonywanie ćwiczeń wypracowanych przez psychologię eksperymentalną. Wyniki treningów poznawczych i ich skuteczność bada się na poziomie behawioralnym lub neuronalnym. Behawioralne efekty treningu polegają na zmianach w zakresie tempa i poprawności wykonywania zadań poznawczych, testów psychologicznych lub po prostu na lepszym funkcjonowaniu poznawczym człowieka w warunkach naturalnych (szkoła, praca, życie codzienne). Natomiast efekty neuronalne sprowadzają się zmian rejestrowanych metodami obrazowania mózgu (np. EEG, MRI). Skuteczność treningów poznawczych jest przedmiotem dyskusji, a nawet sporów. W wystąpieniu pokazane zostaną wyniki badań naukowych dotyczących neuronalnego poziomu funkcjonowania człowieka, który przeszedł trening poznawczy.

258 agnieszka poplawska boruc

prof. dr hab. Edward Nęcka – profesor psychologii w Uniwersytecie Jagiellońskim, współpracuje z Uniwersytetem SWPS. Specjalizuje się w problematyce z pogranicza psychologii poznawczej i psychologii różnic indywidualnych. Prowadzi badania na temat poznawczego podłoża cech osobniczych, takich jak: kreatywność, inteligencja i samokontrola. Oprócz licznych artykułów zawierających opisy wyników badań, opublikował osiem książek – podręczników i monografii. Jest współautorem (z J. Orzechowskim i B. Szymurą) podręcznika „Psychologia poznawcza” oraz autorem książek „Trening poznawczy” i „Trening twórczości”. Od 2001 r. jest członkiem Polskiej Akademii Nauk.

Trening mózgu – kiedy jest skuteczny? | godz. 19.15–19.45

Treningi poznawcze to dziś popularny temat. Każdy chce, by jego umysł działał wydajnie i bardziej efektywnie. Często myślimy, że najlepiej jest ćwiczyć swoją pamięć, zapominając o tym, że kluczowe dla kondycji naszego mózgu jest usprawnianie zdolności poznawczych. Po czym poznać, że dany trening jest dobrze skonstruowany i jakich zasad powinno się w nim przestrzegać? Lepiej ćwiczyć indywidualnie czy grupowo? Czy sucha teoria jest wystarczająco pomocna w trenowaniu? Jaką rolę w ćwiczeniu umysłu odgrywają zadania językowe, logiczne i graficzne?

258 edyta bonk

dr Edyta Bonk – psycholog, nauczyciel akademicki Uniwersytetu SWPS. Od wielu lat prowadzi warsztaty z zakresu psychologii zdrowia, radzenia sobie ze stresem, aktywizujące pamięć i twórcze myślenie. Certyfikowany Terapeuta Tańcem (Polskie Stowarzyszenie Choreoterapii 2011, Polski Teatr Tańca w Poznaniu).

Emocje – pomagają czy przeszkadzają w byciu kreatywnym? | godz. 19.45–20.15

Badania pokazują, że pozytywne emocje wspierają twórczość dnia codziennego, wspierają nas w generowaniu wielu różnorodnych i ciekawych pomysłów. Jednak to negatywne odczucia zazwyczaj pozwalają tworzyć wybitne dzieła artystyczne, a wielu pisarzy oraz malarzy cierpiało bądź cierpi na różnego rodzaju zaburzenia psychiczne. Jakie korzyści twórcze możemy czerpać z naszych emocji? Czy musimy być w dobrym nastroju, by stworzyć coś nowego i wartościowego? Dlaczego na ciekawe pomysły wpadamy również wtedy, gdy się nudzimy albo mamy wszystkiego dosyć? A może jednak aby być bardziej efektywnym, najlepiej byłoby po prostu nie czuć? O roli emocji w procesie twórczym opowie psycholog mgr Małgorzata Osowiecka.

258 malgorzata osowiecka

mgr Małgorzata Osowiecka – psycholog, wykładowca na Uniwersytecie SWPS w Sopocie, doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS. Zrealizowała grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytet Młodych Wynalazców „Dynamika emocji w procesie twórczym”, kierownik grantu „Preludium” Narodowego Centrum Nauki na temat odbioru poezji. Prowadzi ćwiczenia i konwersatoria z psychologii poznawczej, emocji i motywacji, diagnozy twórczości, a także treningi twórczości i kreatywnego pisania.

Termin i miejsce

11 marca 2020 r., godz. 17.00–20.00

Uniwersytet SWPS w Sopocie
ul. Polna 16/20, aula 04

Kontakt

Iga Lewicka

tel. 61 27 11 217 | tel. kom. +48 785 643 688
strefapsyche.sopot@swps.edu.pl

 

Wydarzenia

Archiwum wydarzeń

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia