Mózg to najbardziej skomplikowana struktura we wszechświecie, komputer pokładowy odpowiadający za najdrobniejsze procesy zachodzące w całym ciele. Jego wydajność wcale nie jest stała – został „zaprogramowany” do doskonalenia się i uczenia przez całe życie. Istnieją sposoby na usprawnienie jego pracy. Wiemy, że cechą mózgu jest plastyczność, ale w jakim stopniu można poprawić jego wydajność? Czy możemy szybciej się uczyć, być bardziej efektywni w pracy, sprawni intelektualnie i kreatywni? Jak na nas i nasze umysły wpływa szybko zmieniający się, multimedialny świat? Czy mózg lubi towarzystwo innych czy lepiej pracuje w samotności? I w końcu – jak na pracę „rozumu” wpływa „serce”, czyli to, co czujemy?

11 marca
17.30–20.15
Sopot
Spotkanie odwołane*

 

Podczas kolejnego spotkania w ramach Strefy Psyche przyjrzymy się temu, jak trenować mózg i poprawiać jego wydajność. Na wykładach na Uniwersytecie SWPS w Sopocie wystąpią znakomici psychologowie i naukowcy: dr Agnieszka Popławska-Boruc, prof. Michał Parzuchowski, prof. dr hab. Edward Nęcka, dr Edyta Bonk i Małgorzata Osowiecka.

Wstęp wolny. Obowiązują zapisy za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego >>

Wielozadaniowość medialna | godz. 17.45–18.15

Wielozadaniowość medialna to np. jednoczesne słuchanie muzyki, przeglądanie Facebooka i wysyłanie e-maili. Wiąże się z doświadczeniem w dzieleniu uwagi pomiędzy różne źródła danych. Z czym jeszcze może się łączyć? Co pomaga efektywniej wykonywać kilka działań jednocześnie? Czym jest FoMO (Fear of Missing Out) – lęk przed byciem pominiętym – i czy wiąże się z wielozadaniowością medialną? Odpowiedzi na te pytania poznamy podczas wykładu psycholog dr Agnieszki Popławskiej-Boruc.

258 agnieszka poplawska boruc

dr Agnieszka Popławska-Boruc – psycholog organizacji i zarządzania. Ukończyła także studia magisterskie z ekonomii. W pracy badawczej koncentruje się na obszarze psychologii marketingu. Interesują ją zwłaszcza różnice indywidualne w przetwarzaniu treści reklamowych – np. zjawisko wielozadaniowości medialnej. Zajmuje się także psychologią poznawczą, prowadzi badania nad uczeniem utajonym.

Dlaczego samotność jest tak zagrażająca? | godz. 18.15–18.45

Z ewolucyjnego punktu widzenia przebywanie z ludźmi działa zbawiennie na nasze zdrowie. Mamy ogromne zasoby pamięciowe i obliczeniowe do monitorowania sieci łączących nas z innymi osobami. Psychologowie od dekad skrupulatnie zliczają dowody na potwierdzenie wniosku, że człowiek jest zwierzęciem stadnym. Ludzie jednak bardzo różnią się tym, w jakim stopniu poszukują wsparcia społecznego i jak je odbierają. Podczas spotkania zostaną przedyskutowane sposoby definiowania i rozumienia samotności oraz jej subiektywny i obiektywny wpływ na procesy poznania społecznego.

258 michal parzuchowski

dr hab. Michał Parzuchowski, prof. Uniwersytetu SWPS – psycholog społeczny, absolwent Uniwersytetu Gdańskiego. Profesor uczelni na Uniwersytecie SWPS w Sopocie i kierownik sopockiego Laboratorium Psychologii Poznania Społecznego. Ukończył staż podoktorski w laboratorium Psycholinguistique & Psychologie Sociale Appliquee na Uniwersytecie we Fryburgu. Autor i współautor artykułów z zakresu poznania społecznego m.in. w: „Emotion”, „European Journal of Social Psychology”, „Journal of Nonverbal Behavior” czy „Frontiers in Psychology”. Członek Komitetu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, jeden z redaktorów naczelnych czasopisma „Social Psychological Bulletin”. Laureat stypendiów rządu Szwajcarskiego SCIEX, Fundacji Nauki Polskiej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz Narodowego Centrum Nauki.

Czy trening poznawczy wpływa na mózg? | godz. 18.45–19.15

Trening poznawczy to próbna usprawnienia pamięci, uwagi lub kontroli poznawczej poprzez systematyczne wykonywanie ćwiczeń wypracowanych przez psychologię eksperymentalną. Wyniki treningów poznawczych i ich skuteczność bada się na poziomie behawioralnym lub neuronalnym. Behawioralne efekty treningu polegają na zmianach w zakresie tempa i poprawności wykonywania zadań poznawczych, testów psychologicznych lub po prostu na lepszym funkcjonowaniu poznawczym człowieka w warunkach naturalnych (szkoła, praca, życie codzienne). Natomiast efekty neuronalne sprowadzają się zmian rejestrowanych metodami obrazowania mózgu (np. EEG, MRI). Skuteczność treningów poznawczych jest przedmiotem dyskusji, a nawet sporów. W wystąpieniu pokazane zostaną wyniki badań naukowych dotyczących neuronalnego poziomu funkcjonowania człowieka, który przeszedł trening poznawczy.

258 agnieszka poplawska boruc

prof. dr hab. Edward Nęcka – profesor psychologii w Uniwersytecie Jagiellońskim, współpracuje z Uniwersytetem SWPS. Specjalizuje się w problematyce z pogranicza psychologii poznawczej i psychologii różnic indywidualnych. Prowadzi badania na temat poznawczego podłoża cech osobniczych, takich jak: kreatywność, inteligencja i samokontrola. Oprócz licznych artykułów zawierających opisy wyników badań, opublikował osiem książek – podręczników i monografii. Jest współautorem (z J. Orzechowskim i B. Szymurą) podręcznika „Psychologia poznawcza” oraz autorem książek „Trening poznawczy” i „Trening twórczości”. Od 2001 r. jest członkiem Polskiej Akademii Nauk.

Trening mózgu – kiedy jest skuteczny? | godz. 19.15–19.45

Treningi poznawcze to dziś popularny temat. Każdy chce, by jego umysł działał wydajnie i bardziej efektywnie. Często myślimy, że najlepiej jest ćwiczyć swoją pamięć; zapominamy jednak o tym, że kluczowe dla kondycji naszego mózgu jest usprawnianie różnych zdolności poznawczych. Po czym poznać, że dany trening jest dobrze skonstruowany i jakich zasad powinno się w nim przestrzegać? Lepiej ćwiczyć indywidualnie czy grupowo? Czy sucha teoria jest wystarczająco pomocna w trenowaniu? Jaką rolę w ćwiczeniu umysłu odgrywają zadania językowe, logiczne i graficzne?

258 edyta bonk

dr Edyta Bonk – psycholog, nauczyciel akademicki Uniwersytetu SWPS. Od wielu lat prowadzi warsztaty z zakresu psychologii zdrowia, radzenia sobie ze stresem, aktywizujące pamięć i twórcze myślenie. Certyfikowany Terapeuta Tańcem (Polskie Stowarzyszenie Choreoterapii 2011, Polski Teatr Tańca w Poznaniu).

Emocje – pomagają czy przeszkadzają w byciu kreatywnym? | godz. 19.45–20.15

Badania pokazują, że pozytywne emocje wspierają twórczość dnia codziennego, wspierają nas w generowaniu wielu różnorodnych i ciekawych pomysłów. Jednak to negatywne odczucia zazwyczaj pozwalają tworzyć wybitne dzieła artystyczne, a wielu pisarzy oraz malarzy cierpiało bądź cierpi na różnego rodzaju zaburzenia psychiczne. Jakie korzyści twórcze możemy czerpać z naszych emocji? Czy musimy być w dobrym nastroju, by stworzyć coś nowego i wartościowego? Dlaczego na ciekawe pomysły wpadamy również wtedy, gdy się nudzimy albo mamy wszystkiego dosyć? A może jednak aby być bardziej efektywnym, najlepiej byłoby po prostu nie czuć? O roli emocji w procesie twórczym opowie psycholog mgr Małgorzata Osowiecka.

258 malgorzata osowiecka

mgr Małgorzata Osowiecka – psycholog, wykładowca na Uniwersytecie SWPS w Sopocie, doktorantka Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS. Zrealizowała grant Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego Uniwersytet Młodych Wynalazców „Dynamika emocji w procesie twórczym”, kierownik grantu „Preludium” Narodowego Centrum Nauki na temat odbioru poezji. Prowadzi ćwiczenia i konwersatoria z psychologii poznawczej, emocji i motywacji, diagnozy twórczości, a także treningi twórczości i kreatywnego pisania.

Termin i miejsce

Spotkanie odwołane

Uniwersytet SWPS w Sopocie
ul. Polna 16/20, aula 04

Kontakt

Iga Lewicka

tel. 58 721 46 95 | tel. kom. +48 694 441 727
strefapsyche.sopot@swps.edu.pl

 

Odwołane wydarzenie

Szanowni Państwo, 

zgodnie z rozporządzeniem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz w celu zapewnienia Państwu bezpieczeństwa w związku z wprowadzeniem stanu epidemii spowodowanego COVID-19 podjęliśmy decyzję o odwołaniu do 13 kwietnia włącznie wszystkich otwartych wydarzeń edukacyjnych i popularno-naukowych, zaplanowanych w naszych kampusach. O dalszych krokach związanych z odwołanymi wydarzeniami będziemy informować mailowo oraz w naszych kanałach społecznościowych. Wydarzenia online (webinary) będą odbywać się planowo, we wcześniej ustalonych terminach.

Wydarzenia

Nothing to show. You must configure the data source of the widget.

Wydarzenia dla młodzieży

Nothing to show. You must configure the data source of the widget.

Archiwum wydarzeń

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa zarzadznia logo 05 logo white kopia