nagrody

logo uswps nazwa 3

Centrum Prasowe

84 proc. uczniów szkół podstawowych w Europie uczy się języków obcych, 5 proc. z nich przyswaja przynajmniej dwa języki1. Kiedy jest najlepszy moment na rozpoczęcie przygody z nauką? Jakie metody przekonają dziecko do zdobywania wiedzy? - tłumaczy Małgorzata Kicana, dyrektor metodyczny Szkoły Językowej Uniwersytetu SWPS.

pobierz pakiet 2

Na dobry początek

W większości państw europejskich obowiązkowa nauka języków obcych rozpoczyna się jeszcze na etapie przedszkola, w wieku 6 lat2. Nauka języków kontynuowana jest w szkole podstawowej. Zwykle pierwszym językiem poznawanym przez maluchy jest angielski, uczą się go niemal wszyscy uczniowie (97 proc.) szkół podstawowych w krajach Unii Europejskiej3. Dzieci w naturalny sposób łatwiej i szybciej przyswajają wiedzę. Są otwarte na nowe doświadczenia i posiadają naturalne predyspozycje do zapamiętywania obcych dźwięków. Dzięki temu sprawniej uczą się akcentu, intonacji i wymowy. Poza tym nie odczuwają wstydu, kiedy popełniają błędy i nie boją się zadawać pytań. Pamiętajmy, że w przypadku kilkulatków tradycyjne metody zupełnie się nie sprawdzają. Najprostszym sposobem przekonania maluchów do nauki jest zabawa i pokazanie im jaką przyjemność mogą z niej czerpać. Pamiętajmy, że jeśli będziemy zmuszać dziecko do regularnego powtarzania słówek, uczyć zasad gramatycznych czy przeprowadzać testy to na stałe zniechęcimy je do języków obcych. Bajki, czytanie książek, fiszki z obrazkami, gry, wierszyki i piosenki to pierwszy krok żeby zainteresować dziecko przyswajaniem nowych informacji.





Najprostszym sposobem przekonania maluchów do nauki jest zabawa i pokazanie im jaką przyjemność mogą z niej czerpać. Pamiętajmy, że jeśli będziemy zmuszać dziecko do regularnego powtarzania słówek, uczyć zasad gramatycznych czy przeprowadzać testy to na stałe zniechęcimy je do języków obcych.




Małgorzata Kicana, dyrektor metodyczny Szkoły Językowej Uniwersytetu SWPS

Drugi język - czy warto?

Z jednej strony, angielski jest tak rozpowszechniony i uniwersalny, że pominięcie go w edukacji wydaje się błędem. Z drugiej, kto wie, czy za 10-20 lat chiński lub rosyjski nie staną się popularniejsze. Kolejny język wprowadzany jest zwykle w ostatnich klasach podstawówki lub na początku szkoły średniej, dlatego odsetek uczniów władających dwoma językami wynosi zaledwie 5 proc. Jeśli dziecko ma zapał i predyspozycje do zdobywania wiedzy i chce uczyć się kolejnych języków obcych, to warto dać mu tę możliwość, zapisując je na kurs. Od wyboru konkretnego języka zdecydowanie ważniejsze jest wybranie dla ucznia zajęć dostosowanych jego umiejętności i potrzeb. Warto uważnie przyjrzeć się ofercie i sprawdzić jakimi metodami kształci wybrana przez nas placówka. Nie możemy też przesadzać z ilością zajęć dodatkowych, 6-7 latkowi wystarczą lekcje jednego języka, kolejne możemy wprowadzić dopiero po kilku latach. Przede wszystkim pokażmy dziecku, że nauka jest przygodą, a nie przykrym obowiązkiem.

1 Eurostat, 2017.

2Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie, Eurydice, 2017. 3Kluczowe dane o nauczaniu języków w szkołach w Europie, Eurydice, 2017.

 

Strona rekomendowana przez: nauka w polsce  Patronat: mnisw