Programy komputerowe są pierwszymi w dziejach ludzkości systemami, nad którymi możemy mieć absolutną władzę. Nie krępują nas nawet prawa fizyki, niekiedy tylko dostępna moc obliczeniowa. Nauki przyrodnicze – od astronomii po mikrobiologie posługują się tym narzędziem odkąd tylko komputery stały się dostępne czyli już od ponad pół wieku! Współcześnie z symulacyjnymi komputerowymi ukrytymi pod postacią gier stykamy się na co dzień. Oczywiście odmienny jest cel – w nauce zrozumienie złożonych procesów, w grach naśladowanie dla lepszej rozrywki odbiorcy. Wśród tysięcy tytułów są też takie jak „The Sims” czy „Simcity”. Te mają wiele wspólnego ze sposobem w jaki używamy komputerów do modelowania w naukach społecznych – i o tym właśnie opowiem.
Data
29 września 2016 r., godz. 17.00-18.30, sala S302
Prelegent
dr Wojciech Borkowski – biolog, ewolucjonista i specjalista od zastosowań układów złożonych i symulacji komputerowych w szeroko rozumianych naukach społecznych i biologicznych. Szczególnie interesuje się mechanizmami samoorganizacji i przekazu informacji w społeczeństwie, w tym szeroko rozumianym wpływem społecznym, a także analogiami między ewolucją biologiczną i ewolucją kulturową oraz rolą biologiczno-kulturowej koewolucji w ukształtowaniu ludzkości.