logo uswps nazwa 3

Nauka i badania

 

Centrum INNOWACJI
SPOŁECZNYCH I TECHNOLOGICZNYCH
„HumanTech”

 

 

 

 

 

 

Szukasz współpracy z naukowcami? Chcesz realizować projekty aplikacyjne?
Zapraszamy do kontaktu!

 

Innowacyjność to jedno z najważniejszych wyzwań zarówno gospodarki, jak i nauki w naszym kraju. Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech Uniwersytetu SWPS jest odpowiedzią na to zapotrzebowanie – przede wszystkim w zakresie innowacji społecznych. Centrum prowadzi projekt HumanTech Meetings, którego celem jest spojrzenie z różnych perspektyw na takie zjawiska, jak sztuczna inteligencja, uczenie maszynowe, algorytmy, robotyka oraz wirtualna i rozszerzona rzeczywistość. W ramach projektu organizuje ciekawe panele dyskusyjne i inspirujące spotkania z naukowcami i praktykami z Polski i zagranicy.

Żegnamy Jacka Szpotańskiego

jszpotanski 1

Z przykrością informujemy, że 3 stycznia br. zmarł Jacek Szpotański, wybitny inżynier elektryk, mgr ekonomii, wieloletni prezes SEP, syn Kazimierza Szpotańskiego, założyciela Fabryki Aparatów Elektrycznych na warszawskim Kamionku, w której to zabudowaniach mieści się obecnie nasz Uniwersytet.

Pan Jacek, pomimo kłopotów zdrowotnych, postanowił w październiku ubiegłego roku uczestniczyć w inauguracji roku akademickiego 2018/2019 (na zdjęciu).

Fabryka Aparatów Elektrycznych oraz postać Kazimierza Szpotańskiego jest źródłem inspiracji od samego początku istnienia Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych Uniwerystetu SWPS. 23 listopada 2018 zorganizowaliśmy konferencję „Transformator Innowacyjności” z okazji 100-lecia otwarcia Fabryki.

Relacja z konferencji »

Misja Centrum Innowacji

Naszą misją jest łączenie świata nauki z otoczeniem społecznym, kulturowym i biznesowym. Ważnym celem Centrum jest też obserwacja i badanie aktualnych trendów społecznych i technologicznych.

Centrum jest miejscem, gdzie przedstawiciele biznesu, organizacji pozarządowych i samorządowcy mają możliwość spotkania z naukowcami i studentami, aby wspólnie realizować projekty. Wiedza naukowa łączy się tu z praktycznym, skutecznym działaniem.

Nasz interdyscyplinarny zespół reprezentuje różne doświadczenia praktyczne i perspektywy badawcze. Zapraszamy do współpracy zarówno partnerów z otoczenia zewnętrznego (biznesowych, instytucjonalnych, innowatorów), jak i z naszego Uniwersytetu (naukowców, doktorantów i studentów). Od początku roku akademickiego 2016/2017 oferujemy atrakcyjne staże, współpracujemy również z zespołem Interdyscyplinarnych Studiów Doktoranckich Uniwersytetu SWPS w zakresie realizacji doktoratów wdrożeniowych.

Nasze Centrum jest pierwszym i jak na razie jedynym w Polsce Centrum, ulokowanym przy Wydziale Psychologii, które zajmuje się innowacjami.

Duch innowacyjności

Warszawski kampus Uniwersytetu SWPS, gdzie mieści się nasze Centrum, znajduje się w miejscu historycznym – w byłej Fabryce Aparatów Elektrycznych im. Kazimierza Szpotańskiego. Fabryka ta z uwagi na swój szybki, innowacyjny rozwój nazywana była przed wojną „polskim Siemensem”.

szpotański

Założyciel FAE, inż. Kazimierz Szpotański (1887–1966) miał szerokie kontakty handlowe zarówno w kraju, jak i za granicą. Potrafił integrować ludzi. Jego podejście do produktów cechowała strategia JEEN (jakość, ekonomika, estetyka, nowoczesność), stale współpracował z naukowcami, edukował przyszłych inżynierów oferując im staże (nawet w czasie wojny). Wystarczy powiedzieć, że po wojnie, gdy jego fabryka została znacjonalizowana, wielu byłych pracowników stało się cenionymi pracownikami naukowymi polskich politechnik, w 24 przypadkach dochodząc do stanowisk profesorskich. Inżynier Szpotański był też niezwykłym społecznikiem – wspierał rozwój swoich pracowników, których nazywał swoją rodziną, pomagał również lokalnej społeczności. Szpotański uznawany był również za wielkiego myśliciela, o czym świadczy chociażby jego stwierdzenie: „Energia elektryczna pozwala wyzwolić i pomnożyć energię ludzką”.

Kazimierz Szpotański jest dla nas wzorem, jego duch innowacyjności oraz społeczna wrażliwość są bliskie naszemu Centrum.

 

Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych „HumanTech” jest często partnerem merytorycznym oraz współorganizatorem różnych wydarzeń ukierunkowanych na innowacje – np. „Millennials Marketing Forum” konferencji organizowanej przez Puls Biznesu, konferencji Master & Robots organizowanej przez Fundation for Strategic Competence Development, wystawy „International Inventors Exibition” organizowanej przez włoską organizację D-nest, forum dialogu i współpracy dla innowacji społecznych „Zmień Ja/My Polskę” zainicjowanym przez Fundację Ashoka.

Obszary działania

BIZNES

CI biznes

  • Projekty we współpracy z biznesem
  • Analizy i ekspertyzy oparte o wyniki badań naukowych
  • Współpraca we wdrażaniu nowych technologii
  • Współpraca w zakresie komercjalizacji wiedzy oraz wyników badań
  • Wsparcie w procesie inkubacji pomysłów

 

 

BADANIA

CI innowacje

  • Projekty badawcze we współpracy z partnerami biznesowymi i instytucjonalnymi (wspólne aplikowanie o finansowanie)
  • Badania stosowane, interdyscyplinarne, typu pretest – posttest, laboratoryjne, terenowe, „action research”, itp.
  • Testowanie nowych, innowacyjnych propozycji
  • Badania z użyciem zaawansowanych technologii (np. EEG, eye tracker, fMRI),
  • Prace badawczo-rozwojowe (B+R)

WIEDZA

CI badania

  • Consulting, doradztwo
  • Organizacja konferencji i wykładów otwartych
  • Dydaktyka związana z innowacyjnością
  • Staże dla studentów i doktorantów
  • Współpraca zagraniczna

SPOŁECZEŃSTWO

CI innowacje2

  • Projekty z partnerami społecznymi oraz na rzecz lokalnej społeczności
  • Wsparcie procesów rewitalizacyjnych (rewitalizacja społeczna)
  • Współpraca przy lokalnych projektach społecznych i kulturalnych
  • Współpraca z organizacjami pozarządowymi oraz innowatorami
  • Integracja Uniwersytetu SWPS z lokalną społecznością

Pracownicy Centrum

258 konrad maj

dr

Konrad Maj

Kierownik Centrum, psycholog społeczny i trener, specjalizuje się w psychologii wpływu społecznego oraz psychologii mediów, prowadzi zajęcia z zakresu innowacji społecznych i wizerunku

258 bielecki

dr

Maksymilian Bielecki

Psycholog, od kilkunastu lat zajmuje się konsultingiem i tworzeniem nowych rozwiązań badawczych dla biznesu.

258 gerc

dr

Ewa Jarczewska-Gerc

Psycholog i trener. Prowadzi szkolenia z zakresu emocji i motywacji, symulacji mentalnych, wytrwałości, efektywności, odczuwania szczęścia.

258 mkaczmarek

dr

Magdalena Kaczmarek

Psycholog. Prowadzi działalność ekspercką i consultingową w obszarze zadań HR oraz R&D.

258 malgorzata wawrzyniak2

dr

Małgorzata Wawrzyniak

Psycholog, psychoonkolog, psychotraumatolog, trener, współpracuje z biznesem i organizacjami pozarządowymi.

258 hbednarek

dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS

Hanna Bednarek

Psycholog i filozof. Zajmuje się psychologią procesów poznawczych, w tym percepcją, orientacją w przestrzeni, uwagą, pamięcią roboczą oraz wyobraźnią i decyzjami.

Współpracownicy

258 pola borkiewicz

mgr

Pola Borkiewicz

Projektant interakcji, twórca interdyscyplinarny, kognitywista. Zajmuje się problematyką ucieleśnionego doświadczenia estetycznego.

25l8 iwona pom

dr

Iwona Pom

Reżyser i realizator filmowy, projektant interakcji, psycholog eksperymentalny, badacz procesów poznawczych zaangażowanych w odbiór nowych mediów.

258 wojciech brzeski

mgr

Wojciech Brzeski

Psycholog społeczny, przedsiębiorca, specjalista marketingu internetowego z naciskiem na media społecznościowe.

258 leon ciechanowski

mgr

Leon Ciechanowski

Psycholog, filozof, kulturoznawca. Doktorant na Uniwersytecie SWPS, zajmuje się Human-Computer Interaction, fenomenologią oraz poczuciem sprawstwa/kontroli.

258 ola kolodziej

mgr

Aleksandra Kołodziej

Psycholog, neurokognitywistka, specjalizuje się w badaniach z wykorzystaniem EEG.

258 bartkowski

mgr

Wiesław Bartkowski

Projektant interakcji i badacz systemów złożonych, wykładowca Uniwersytetu SWPS oraz School of Form.
biogram »

258 miroslaw filiciak

dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS

Mirosław Filiciak

Kulturoznawca, kierownik School of Ideas, nowoczesnego kierunku poświęconego projektowaniu innowacji.
biogram »

Współpraca

  logotypy ci v5

Innowacyjne projekty (przykłady)

ADEMOTION

Problem: Brak wiedzy wśród przedsiębiorców na temat indywidualnych cech segmentujących grupę docelową. Docieranie do szerokiej grupy odbiorców z jednakowym komunikatem bazując na danych demograficznych czy obserwacji zachowań jest nieefektywne, o czymś świadczy niska konwersja przekazów promocyjnych i reklamowych.

Rozwiązanie: Efektem projektu jest stworzenie platformy umożliwiającej personalizowanie komunikacji w obszarze digital marketing. Usługa ta, opierająca się o złożone rozwiązania machine learning, oferowana jest w chmurze jako SaaS (Sotware as a Service). Umożliwia targetowanie psychograficzne, a tym samym tworzenie personalizowanych reklam dopasowanych do osobowości, wartości i preferencji estetycznych grupy docelowej klienta. W efekcie reklamodawca zwiększa konwersję w ramach realizowanych kampanii. Eksperci Centrum Innowacji odpowiedzialni byli za wszystkie badania niezbędne do zbudowania algorytmu.

Więcej: www.ademotion.pl

NIGHTLY APP

Problem: Kłopoty ze snem, o różnym nasileniu miewa znaczna część populacji ludzkiej. Szczególnie dokuczliwe są koszmary dotykające 2-5% społeczeństwa, wpływając na większość dziedzin życia u osób cierpiących z ich powodu. U osób, które doświadczyły zespołu stresu pourazowego odsetek ten jest znacznie wyższy i wynosi aż 50-70%. W terapii wykorzystuje się różne odmiany terapii poznawczo-behawioralnej oraz leczenie farmakologiczne. Co bywa kosztowne oraz wymagające dla pacjentów.

Rozwiązanie: Projekt ma na celu przetestowanie możliwości innowacyjnej aplikacji “Nightly”, która ma pomóc w podnoszeniu jakość snu i zminimalizować ryzyko śnienia koszmarów poprzez wywoływanie pozytywnych afektów za pomocą relaksujących bodźców audiowizualnych. Prowadzone w ramach projektu badania mają na celu dopracowanie aplikacji mobilnej, która może w sposób skuteczny może pomóc poprawić jakość snu oraz samopoczucie po wybudzeniu wielu osobom na całym świecie.

Więcej: nightly.co

PROJEKT MATCHBETA

match beta

Problem: Rozczarowanie niewłaściwym wyborem kariery przez młodych ludzi, nietrafność procesów rekrutacyjnych oraz niedopasowanie kompetencji i oczekiwań już na pierwszym etapie relacji pracownik – pracodawca.

Rozwiązanie: Projekt MatchBeta jest rodzajem innowacji społecznej, odpowiadającej na jedno z największych wyzwań współczesnego świata – z jednej strony wesprze pracodawców w znalezieniu talentów dopasowanych do ich firm i wymagań na danym stanowisku, a młodym ludziom pomoże w określeniu właściwej ścieżki kariery. Sercem MatchBeta jest system sztucznej inteligencji, czyli efekt współpracy ekspertów z zespołu Data Analytics PwC oraz Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS – o nazwie M.A.I.A. (Matching Artificial Inteligence Assistant).

Więcej: www.matchbeta.pl

Projekt: Akcja – Inkubacja

difficult interview

Problem: Istnieje poważny problem w obszarze wchodzenia młodych osób na rynek pracy - dotychczasowe rozwiązania są zbyt mało wydajne i zbyt drogie a pojawiające się nowe pomysły i innowacyjne rozwiązanie nie uzyskują dostatecznego wsparcia.

Rozwiązanie: Projekt Ecorys „Akcja – Inkubacja”, którego partnerem jest Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS polega na bezpośrednim wsparciu innowatorów społecznych oraz wdrożeniu modelu inkubacji nowych rozwiązań w obszarze wchodzenia młodych osób na rynek pracy. Proces inkubowania innowacji społecznych w tym zakresie będzie obejmował opracowanie i rozwijanie pomysłów, wybór grantobiorców, testowanie najbardziej rokujących innowacji i upowszechnianie najlepszych z nich. Projektem zostanie objętych 120 pomysłów innowacyjnych, z tego przetestowanych zostanie 60 innowacji, a na koniec dopracowanych i dobrze zaplanowanych zostanie 8 produktów o największym potencjale do zastosowania na szeroką skalę. Wartość projektu: ok. 5,5 mln. zł.

Projekt: Smart Vox


 

Problem: Dzieci często nudzą się odrabiając pracę domową przy klasycznym biurku, dodatkowo tradycyjne uczenie tłumi często kreatywność.

Rozwiązanie: Projekt „Meble, które bawią i rozwijają” (Smart Vox) - opracowano innowacyjną serię mebli, które stymulują rozwój kreatywności, ciekawości i uczenia się. Pozytywny wpływ mebli na rozwój dziecka został dowiedziony w badaniach eksperymentalnych. Meble są obecnie w komercyjnej sprzedaży. Dr Ewa Jarczewska-Gerc wykazała w swoich badaniach pozytywny wpływ kontaktu dzieci z biurkami Smart Vox na ich poziom twórczości, motywacji i samokontroli.

Więcej informacji »

Projekt: Teva dzieciom

TEVA Przasnysz 218

Problem: poważnym problemem na oddziałach pediatrycznych w polskich szpitalach jest szybkość dochodzenia do zdrowia dzieci po rozmaitych urazach i operacjach

Rozwiązanie: w interdyscyplinarnym zespole (psycholog – dr Konrad Maj oraz architekt – Ada Szydłowska), opracowano wytyczne dla tworzenia specjalnych salek, które mają przyspieszać zdrowienie dzieci (redukować stres, lęk, uspokajać i wprowadzać pozytywne emocje). Projekt bazował na wynikach wielu wcześniejszych badań i został sfinansowany przez firmę farmaceutyczną Teva.

Zebrane dane zostały wydane w postaci specjalnej publikacji. Wyremontowano jak dotąd kilka salek w oparciu o powstałe wytyczne.

Więcej informacji »

Projekt: Teatr w Klasie 

Teatr w klasie

Problem: Współcześnie w liceach i gimnazjach obserwuje się coraz więcej zjawisk związanych z przemocą, wykluczaniem, mobbingiem oraz akceptacją siebie. 
Postawy młodzieży są jednak bardzo trudne do zmiany metodami tradycyjnymi.

Rozwiązanie: Projekt „Teatr w Klasie” narodził się w Teatrze Powszechnym w Warszawie. Z psychologicznego punktu widzenia to nie tylko interaktywny spektakl w klasie szkolnej, to także innowacyjna metoda zmiany postaw. Po spektaklu odbywają się specjalnie warsztaty z psychologami z Uniwersytetu SWPS (dr Konrad Maj, dr Marzena Cypryańska, dr Małgorzata Wawrzyniak), został dofinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2013 r. został wyróżniony w konkursie na najlepszy projekt edukacji kulturalnej.

Więcej informacji » 

Projekt: Quo vadis?

Problem: Trudności w trafnym określeniu predyspozycji zawodowych, zainteresowań i uzdolnień przedsiębiorczych młodzieży oraz osób dorosłych.

Rozwiązanie: Projekt „Quo vadis?” polegał na stworzeniu nowego, wystandaryzowanego i znormalizowanego, testu psychologicznego w wersji elektronicznej. Całość projektu realizowana była w ramach dotacji unijnej (numer konkursu: 2/POKL/3.4.3/2013) w kwocie 1 010 371,17 PLN. Projekt miał na celu stworzenie takiego narzędzia, które będzie atrakcyjne dla odbiorcy (także na etapie samego wykonywania testu), łatwe i szybkie w wykonaniu, a przede wszystkim jego wyniki w przystępny sposób pokażą potencjalne ścieżki rozwoju zawodowego.
Narzędzie oraz pakiet materiałów metodycznych zostały opracowane przez naukowców Uniwersytetu SWPS (Kierownik merytoryczny: dr Ewa Jarczewska-Gerc, główny ekspert: dr Magdalena Kaczmarek).

Więcej informacji »

Projekt: Kamionek Milowy

abazurniczka i andy

Problem:  Osiedle Kamionek nie jest dzielnicą znaną - jest rzadko odwiedzane przez turystów. W związku z tym wiele małych przedsiębiorstw zmaga się z trudnościami w pozyskiwaniu klientów, zwłaszcza gdy w okolicy pojawiają się rozmaite sklepy sieciowe z zagranicznym kapitałem, które nie dbają o zachowanie tożsamości i ducha Kamionka.

Rozwiązanie: Projekt „Kamionek Milowy” jest realizowany w porozumieniu z międzynarodową organizacją Enactus. Łączy on w sobie przeszłość, teraźniejszość i przyszłość – wykorzystuje obecne zainteresowanie dawną Warszawą i nostalgię do czasów minionych dla promocji własnego przedsiębiorstwa. Trend zwany marketingiem nostalgicznym pokazuje, że nawiązanie do historii wywołuje u klientów pozytywne emocje i zwiększa sprzedaż.

Działania w ramach projektu to trzy główne bloki aktywności wśród lokalnej społeczności – edukacja,  redekoracja lokali przedsiębiorców oraz pomoc w zakresie promocji. Kamionek Milowy" zajął 3 miejsce podczas finału Enactus Poland National Competition 2016 a opiekun projektu dr Konrad Maj otrzymał nagrodę specjalną „Best Faculty Advisor Award”.

Projekt jest realizowany we współpracy z Muzeum Warszawskiej Pragi, opiekunem naukowym jest dr Konrad Maj, nadzór nad zespołem pełnią również Wojciech Brzeski oraz Krzysztof Leoniak.

Więcej informacji »

Kontakt


SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech
ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa
pok. 311, e-mail: ci@swps.edu.pl

logo HumanTech 1

Spotkania Humantech

Aktualności z Warszawy 10-10-2019

HumanTech Meetings: antropologia i UX design

Na przestrzeni ostatnich 50 lat doświadczamy gwałtownych zmian technologicznych, które wpływają na społeczeństwo. Z jednej strony innowacyjne rowiazania podnoszą standard naszego życia, z drugiej strony możliwości, jakie otwierają przed nami...

Czytaj więcej