logo uswps nazwa 3

Warszawa

Czym jest i jakie możliwości daje creative coding? Dlaczego sztuka, design i reklama powinny zainteresować się kreatywnym kodowaniem i co stracą, jeśli tego nie zrobią? O wykorzystaniu programowania w sztuce i designie opowiedzą już wkrótce twórcy pierwszych w Polsce studiów z kreatywnego kodowania w School of Form. W spotkaniu połączonym z warsztatami wezmą udział wykładowcy, projektanci, artyści, badacze oraz przedstawiciele firmy Intel, partnera technologicznego studiów.

W trakcie spotkania odbędzie się przedpremierowy pokaz instalacji DISPLAYCEMENT – systemu wyświetlaczy łączących słowo z przestrzenią i technologią.

 

Program

18.00 – Creative coding: idea, możliwości, zastosowania i przykłady projektów wykładowców School of Form

18.20 – Kreatywne wykorzystanie technologii w sztuce, designie i reklamie – wspólne wystąpienie Intel i Creative Coding

18.40 – Spotkanie z wykładowcami Creative Coding i przedstawicielami firmy Intel. W spotkaniu wezmą udział: 

  • Krzysztof Jonak, dyrektor Intela w regionie Europy Środkowo-Wschodniej,
  • Wiesław Bartkowski, projektant interakcji i badacz systemów złożonych,
  • Krzysztof Goliński, artysta multimedialny, współzałożyciel kolektywu panGenerator,
  • Jakub Koźniewski, projektant i artysta nowych mediów, współzałożyciel kolektywu panGenerator,
  • Szymon Pepliński, Creative Technologist, CTO / Head of Creative Technology w DDB&tribal, Co-Founder & Chief Technology Officer w HotelOga,
  • Michał Piasecki, projektant form generatywnych, współzałożyciel Tylko zajmującego się digitalizacją rynku meblowego,
  • Joanna Zabawa, projektantka, kognitywistka, współtwórczyni Maker Space

19.10 – równolegle dwa warsztaty do wyboru:

  • Kod tworzywem projektanta, nasze autorskie podejście do nauki kodowania i tworzenie interaktywnego dzieła wizualnego
  • Physical computing, tworzenie interaktywnego designu

Creative coding jest podejściem do programowania komputerów, w którym dąży się do stworzenia czegoś ekspresyjnego, a cele funkcjonalne, choć niewykluczone, schodzą na dalszy plan. Jest używane do tworzenia sztuki wizualnej, szczególnie sztuki generatywnej, ale także instalacji interaktywnych, projekcji i mapowania wideo, muzyki oraz artystycznych efektów dźwiękowych. Ma również zastosowanie biznesowe w reklamie lub tworzeniu prototypów eksperymentalnych produktów.

 

Kod – niezwykłe narzędzie kreacji?

W potocznym odbiorze kodowanie jest zarezerwowane wyłącznie dla hermetycznej grupy zawodowych programistów. Osoby spoza tego wąskiego grona zwykle powtarzają: „Programowanie? To nie dla mnie!”. Twórcy Creative Coding, pierwszych w Polsce studiów z kreatywnego kodowania, przekonują, że tak być nie musi, że programowanie jest procesem interdyscyplinarnym, fascynującym i twórczym zarazem.

Kod, podstawowe narzędzie pracy dla programistów, może być z powodzeniem wykorzystywany przez współczesnych projektantów, artystów, designerów.
– Obserwuję, jak programowanie zaczyna być umiejętnością, poszukiwaną przez projektantów, a ci którzy ją posiadają, mają ogromną przewagę na rynku pracy – podkreśla Wiesław Bartkowski, kierownik studiów oraz współautor programu Creative Coding.

Co więcej, pracownicy sektora kreatywnego, zamykając się na programowanie, odcinają sobie dostęp do całego spektrum możliwości. Dzięki znajomości programowania projektanci mogą kreować produkty i usługi lepiej dopasowane do potrzeb współczesnego człowieka. Z kolei artystom kreatywne kodowanie otwiera nowe pole do eksperymentów, tworzenia interaktywnej sztuki wymykającej się schematom oraz instalacji silnie oddziałujących na wszystkie zmysły.

Dobrych przykładów udanego mariażu sztuki, designu i kodowania warto szukać wśród realizacji artystycznego kolektywu panGenerator, do którego należą m.in. wykładowcy i współautorzy Creative Coding.

Multimedialna instalacja „Miara pokoju. Quantum of Piece” w Muzeum Powstania Warszawskiego to kilkanaście tysięcy łusek po nabojach, które ułożone na magnetycznych płytach, przedstawiają wybrane fakty z Powstania Warszawskiego. Jury prestiżowego Cannes Lions International Festival of Creativity nagrodziło instalację statuetką Złotego Lwa.

Wiele pochlebnych recenzji zbiera również MickeyPhone (wychwytuje dźwięki z otoczenia, sampluje je i przekształca w muzykę), interaktywna, audiowizualna instalacja, która powstała na zlecenie Disneya. Inne oblicza kodowania jest możliwe – powyższe przykłady zdają się to potwierdzać.

Jedyne w Polsce studia z kreatywnego kodowania

Podyplomowe, dwusemestralne studia Creative Coding są adresowane do absolwentów kierunków artystycznych i projektowych, a także artystów i pracowników agencji interaktywnych, którzy chcą poszerzyć swój warsztat o umiejętność kreatywnego kodowania i stosowania technologii w projektowaniu.

Absolwenci będą potrafili stworzyć interaktywną technologię i wykorzystać ją do np. konstruowania interaktywnych przekazów reklamowych, obiektów, instalacji czy eksperymentalnych produktów.

Kadrę studiów tworzą prawdziwi pasjonaci, niektórzy z ponad 25-letnim doświadczeniem w nauczaniu kodowania w sposób niestandardowy. Wśród nich są m.in. artyści, projektanci, interdyscyplinarni twórcy, którzy creative coding wykorzystują w codziennej pracy projektowej.

Integralną częścią studiów jest realizacja autorskich projektów, co jak podkreślają twórcy kierunku, jest najlepszą metodą nauki i jednocześnie okazją do budowania unikalnego portfolio.

 

Termin i miejsce

21 września 2016 r., godzina 18.00

Uniwersytet SWPS, Aula S303

ul. Chodakowska 19/31, Warszawa

Wstęp wolny!

fb  Dołącz do wydarzenia na FB »