Emocje? Ostrożnie! Przecież trzeba je do siebie dopuszczać tylko w określonych sytuacjach i umieć je kontrolować. A szczególnie w pracy. Dlaczego jest to mylne przeświadczenie? „Niektórzy twierdzą, że emocje to relikt sprzed 300 milionów lat, z czasów kiedy były one konieczne do przetrwania naszego gatunku”, pisali David R. Caruso i Peter Salovey w książce „Inteligentny emocjonalnie menedżer”. Jednak „Ośrodki emocji zlokalizowane w naszym mózgu nie mają odgrywać drugorzędnej roli w naszym procesie myślowym, wręcz przeciwnie – stanowią integralną część myślenia, rozumowania i interakcji”. O tym, jaką rolę w biznesie i zarządzaniu pełnią emocje, jak sobie z nimi radzić i dlaczego nie lubimy „osób bez emocji” mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog biznesu z Uniwersytetu SWPS.

Emocje w pracy, czyli wściekłość na maszyny

Myśląc – „wywoływanie emocji”, mówimy – „relacje z ludźmi”. Ale niekoniecznie tak musi być. Już w pracy z komputerem emocje dają się we znaki. I nie zawsze sobie z nimi odpowiednio radzimy. Uderzenia, kopnięcia, wyrywanie kabli, rzucane myszką, wyzwiska – naszą złość i frustrację na nieodpowiednio funkcjonujący sprzęt wyładowujemy najczęściej bezpośrednio na niego. Pokazuje to raport „Wściekłość na maszynę”, w którym to aż 75 proc. ankietowanych przyznało się do tego typu praktyk. Takie agresywne zachowanie nie jest ani wskazane, ani dla nas dobre. – Oczywiście można ustawić worek treningowy, jeśli boimy się o zbyt szybką eksploatację drukarki. Uderzanie w sprzęt jest najłatwiejszym rozwiązaniem, a my, leniuchy, uwielbiamy przecież najprostsze i najłatwiejsze rozwiązania – mówi psycholog biznesu dr Ewa Jarczewska-Gerc. – Można złamać lub uszkodzić rękę lub zepsuć sprzęt albo narazić się na drwiny i utratę szacunku ze strony współpracowników. Wybieramy maszynę, bo ona nie odda – przynajmniej na razie, w przyszłości nie wykluczam, że będą drukarki, które dadzą nam po łapach za takie zachowanie. Warto więc się przestawić i rozładowywać energię w bardziej pokojowy sposób – dodaje dr Jarczewska-Gerc. Emocje są częścią naszej codzienności, również zawodowej, a ich źródłem w pracy może być… wszystko, nawet, jak widzimy, zawodzący nas sprzęt. Co zrobić z tymi emocjami? Czy agresywne zachowanie je rozładuje? – Mnie samej zdarzyło się kilka razy uderzyć w jakiś przedmiot, więc nie zamierzam demonizować takich zachowań, nie są one jednak rozwiązaniem. Badania pokazują, że rozładowywanie złości poprzez uderzanie czy inne formy agresji niestety nie redukują jej, tylko prowadzą do jej eskalacji i zachęcają do dalszych agresywnych zachowań – zauważa dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Badania pokazują, że rozładowywanie złości poprzez uderzanie czy inne formy agresji niestety nie redukują jej, tylko prowadzą do jej eskalacji i zachęcają do dalszych agresywnych zachowań.

Homo senties, człowiek emocjonalny

Być oazą spokoju, świątynią zrozumienia; profesjonalnym menedżerem, zrównoważonym w swoich decyzjach liderem, lubianym pracownikiem. Chcielibyśmy chodzić do pracy bez emocji. One mogą przecież utrudniać nam efektywne wykonywanie naszych obowiązków zawodowych i komplikować funkcjonowanie w firmie. Często uważamy, że okazywanie emocji w pracy jest nieprofesjonalne i powinniśmy być racjonalni, chłodni niż spontaniczni i naturalni, co związane jest z posługiwaniem się emocjami. – Mówienie o tym, czy powinniśmy, czy też nie powinniśmy chodzić do pracy z emocjami to nieporozumienie. A wynika ono z niezrozumienia różnicy między doświadczaniem emocji a sposobami ich okazywania. Poza skrajnymi sytuacjami, w których w sposób dość patologiczny korzystamy z mechanizmów obronnych, takich jak wyparcie, nie jesteśmy w stanie świadomie „zrezygnować” z doświadczania emocji. Emocje pojawiają się bowiem wskutek poprzedników emocji – zwanych w psychologii antecedentami – a więc sytuacji, które są nie tylko uniwersalne w tym sensie, że zawsze lub prawie zawsze wzbudzają emocje, lecz także wiele z nich jest uniwersalna kulturowo, czyli wywołują emocje niezależnie od szerokości geograficznej. Zatem na przykład antecedentami smutku są sytuacje utraty obiektu przywiązania, a złości – frustracja celu – mówi dr Ewa Jarczewska-Gerc

Po co nam emocje?

W ujęciu badacza emocji Nico Frijdy, emocje wywoływane są przez zdarzenia, które związane są z interesem jednostki, przy czym emocje pozytywne informują człowieka o tym, że zbliża się do celu, a negatywne, że się od niego oddala lub jego realizacja jest zagrożona. W ten sposób emocje negatywne mogą wspierać realizację celu zdecydowanie skuteczniej niż emocje pozytywne, które tylko mówią – jest dobrze. Nico Frida wyróżnia dwie podstawowe funkcje emocji:

  • Informowania nas o ważności rzeczy wokół nas (ocena zdarzeń jako istotnych lub nieistotnych, przyjemnych lub nieprzyjemnych): – O tym, że w naszym otoczeniu zewnętrznym lub środowisku wewnętrznym (naszej głowie) dzieje się coś ważnego, jest jakaś zmiana. Może nas ona albo przybliżać do osiągnięcia założonych celów – wówczas odczuwamy emocje pozytywne – albo może być sygnałem, że dzieje się coś, co odciąga, oddala nas od naszych celów i wówczas odczuwamy emocje negatywne – wskazuje dr Ewa Jarczewska-Gerc.
  • Mobilizowania do działania (wzbudzania reakcji fizjologicznych, zachowań i przeżyć): – Emocje uruchamiają priorytet dla określonego sposobu działania. Jeśli na przykład siedzę na bardzo ważnym spotkaniu w pracy, ale dzwoni pielęgniarka ze szkoły mojego dziecka i mówi, że moja córka nagle zachorowała, wówczas emocja strachu sprawia, że nie będę w stanie wysiedzieć na spotkaniu dalej, tylko grzecznie przeproszę zgromadzonych i wyjdę, gdyż przywrócenie zdrowia mojego dziecka staje się priorytetem w moich działaniach. Wielu sportowców relacjonuje, że w sytuacjach kryzysów podczas zawodów bardzo często motywują się złością. Antycypacja, czyli przewidywanie, w tym przypadku porażki, wywołuje złość, która następnie generuje spore pokłady energii. Sportowcy kierują tę energię na działanie i niejednokrotnie przekuwają w sukces sportowy – zauważa dr Jarczewska-Gerc.

Pamiętajmy, że powinniśmy w pracy używać emocji, jednak kontrolujmy sposoby ujawniania swojego pobudzenia tak, aby były zgodne z zasadami współżycia społecznego.

Jeśli emocje, to z zasadami

Nasze emocje zaskakują często nas samych. Zanim jeszcze zdołamy je przeanalizować i zrozumieć sytuację, w jakiej się znaleźliśmy, emocje dostarczają nam informacji, że musimy szybko zainterweniować. – Jeśli na przykład realizujemy jakieś zadanie zespołowe, a jedna osoba nie wywiązała się z ze swojego obowiązku i teraz cały zespół będzie miał kłopoty, nieodczuwanie złości byłoby sytuacją dość nienaturalną, świadczącą albo o braku naszego zaangażowania, albo o jakichś problemach w sferze emocji.

Kiedy pojawia się coś zagrażającego nam, automatycznie pojawia się strach i dzięki temu bardzo szybko wiemy, jak reagować, by się ochronić. W pozytywnym środowisku emocje radości raczej budują, łączą, niż dzielą. A co zrobić ze złością? – Ona jest najbardziej niebezpieczna w sytuacjach zawodowych. Są osoby, które zupełnie nie potrafią kontrolować objawów złości. Pamiętam sytuację sprzed kilku lat, kiedy popularny brytyjski dziennikarz motoryzacyjny Jeremy Clarkson stracił panowanie nad sobą, uderzył producenta i nazwał go leniwym Irlandczykiem. Wyrzucono go z pracy, stracił swój program telewizyjny, ale przede wszystkim stracił szacunek w oczach wielu ludzi. Zachował się w tej sytuacji trochę za bardzo spontanicznie i naturalnie – stwierdza dr Jarczewska-Gerc. – W scenariusz działania pod wpływem złości jest oczywiście wpisana agresja – jednak nie mamy prawa używać tego scenariusza ani w pracy, ani w domu, ani nawet wobec siebie. Lepiej przekuć tę energię w efektywne działania i poprawę sytuacji, w jakiej się znaleźliśmy. Pamiętajmy, że powinniśmy w pracy używać emocji, jednak kontrolujmy sposoby ujawniania swojego pobudzenia tak, aby były zgodne z zasadami współżycia społecznego – dodaje dr Ewa Jarczewska-Gerc.

Świetnymi formami rozładowania emocji są sport, rozmowy z bliskimi w bezpiecznej atmosferze, pisanie dziennika emocji, dotyk, bliskość, uprawianie hobby. Jeśli mamy z problem z emocjami, jest mnóstwo kursów, szkoleń, tak zwanych treningów kontroli złości. Najważniejsze jest jednak szczerość ze sobą i danie sobie przyzwolenia na przeżycie pewnych emocji, zrozumienie ich, wyciągnięcie wniosków na ich podstawie.

Chowanie emocji i wynoszenie ich z pracy do…

Jeśli na złe nowiny, niepowodzenia, przykrości ze strony współpracowników czy inne sytuacje budzące trudne emocje nie możemy zareagować zgodnie z naszą potrzebą i musimy przytłumić swoją reakcję emocjonalną, to te emocje prędzej czy później z nas „wyjdą”. Tylko pod jakimi postaciami? Wynoszenie problemów z pracy do domu – bo o nich w gronie pracowniczym rozmawiać często nie wypada – to emocje z tym związane znajdują ujście, będziemy je wyrażać w naszym domu, w otoczeniu najbliższych, co nie pozostanie bez wpływu na nich i nasze relacje z nimi. – Doświadczenie emocji związane jest nie tylko z pojawieniem się pewnych myśli w głowie, ale także z silnymi zmianami fizjologicznymi (w tym hormonalnymi), zachodzącymi w obrębie naszego ciała. Jeśli będziemy notorycznie tłumić objawy emocji, „chować je do środka”, czasem mówimy – połykać tę gulę, jaką wiele osób odczuwa w gardle podczas silnych emocji, idziemy w kierunku poważnych problemów zdrowotnych. I to nie tylko problemów ze zdrowiem mentalnym, lecz także fizycznym. W świetle badań (niekoniecznie zresztą tych najbardziej współczesnych) bezpośrednimi konsekwencjami tłumienia emocji są problemy z funkcjonowaniem układu odpornościowego. Nie tylko stajemy się bardziej podatni na przeróżne choroby infekcyjne, lecz także na rozwój na przykład chorób układu krążenia, układu pokarmowego, a nawet chorób nowotworowych – twierdzi dr Ewa Jarczewska-Gerc. Panowania nad emocjami nie powinniśmy jednak rozumieć jako tłumienia ich. – Tego nie da się na dłuższą metę robić, szczególnie jeśli chcemy pozostać relatywnie zdrowi psychicznie – mówi dr Jarczewska-Gerc.

Możemy jednak znaleźć remedium na nasze kłopoty z radzeniem sobie z emocjami. Można je też ćwiczyć, czego często nie jesteśmy świadomi. – Co ciekawe, dużo korzyści przynosi medytacja – która może wydawać się oczywiście groteskowym rozwiązaniem, kiedy mamy ochotę kogoś/coś uderzyć. Świetnymi formami rozładowania emocji są sport, rozmowy z bliskimi w bezpiecznej atmosferze, pisanie dziennika emocji, dotyk, bliskość, uprawianie hobby. Jeśli mamy problem z emocjami, jest mnóstwo kursów, szkoleń, tak zwanych treningów kontroli złości. Najważniejsze jest jednak szczerość ze sobą i danie sobie przyzwolenia na przeżycie pewnych emocji, zrozumienie ich, wyciągnięcie wniosków na ich podstawie. Najgorsza jest ciągła ucieczka i tchórzostwo – mówi dr Jarczewska-Gerc.

Emocje? To się lubi

Nie bylibyśmy w stanie podjąć jakiejkolwiek decyzji, gdyby nie było emocji. Bez nich nie poznawalibyśmy ludzi i nawiązywalibyśmy relacji. Człowiek może chciałby być w pracy maszyną, a nie bytem posiadającym uczucia, i sądzi, że ułatwiłoby mu to wykonywanie obowiązków służbowych. Ale nie powinien się w nią zmieniać, np. z jednego ważnego powodu. – Problem z okazywaniem emocji w pracy polega na tym, że ludzie nie lubią „robotów”, czyli osób kompletnie nieokazujących emocji, i nie ufają im, bo są one nieautentyczne i nienaturalne – mówi dr Jarczewska-Gerc. Żadna skrajność nie jest jednak dla nas dobra. – Wielu podśmiewuje się, czasem wręcz nie szanuje ludzi silnie okazujących emocje, bo postrzegają to jako słabość, niedojrzałość. Zatem trzeba szukać kompromisu między naturalnością a jednak pewnym dystansem emocjonalnym. Choć wcale nie jest łatwo zarządzać emocjami w pracy tak, aby z jednej strony pozostać naturalnym i przekonywującym, a z drugiej nie skończyć jak Clarkson – zauważa dr Ewa Jarczewska-Gerc.

258 Michal Kreczmar 1

dr Ewa Jarczewska-Gerc – psycholog społeczny, trener biznesu. Zajmuje się psychologią motywacji, efektywnością i wytrwałością w działaniu oraz symulacjami mentalnymi. Interesuje się związkami między różnymi formami myślenia i wyobrażania sobie a efektywnością i wytrwałością w działaniu, a także stresem i jego korelatami. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi seminarium magisterskie oraz zajęcia z zakresu psychologii emocji i motywacji, siły woli i wytrwałości, a także zdrowego stylu życia. W pracy wykładowcy akademickiego najbardziej ceni możliwość przekazywania wiedzy, która jest ważnym czynnikiem lepszego rozumienia świata.

Tekst: Marta Januszkiewicz

Najbliższe wydarzenia

26
listopada
patronat
Prelegent pierwszy • Prelegent drugi-długienazwisko • Prelegent Trzeci-długienazwisko
17.00 - 19.45

Współpraca oparta na empatii – nowy trend w zarządzaniu

Warszawa

10
lipca
event miesiąca
Paulina Kaleta • Krzysztof Waraksa
15.00

Strefa Zarządzania na Slot Art Festivalu

Lubiąż

Cyfrowa transformacja biznesu

Marka osobista – jak skutecznie kreować ją w internecie? – Filip Mecner

Czy doświadczony adwokat, świetny krawiec lub zdolny artysta plastyk potrzebują marki osobistej? Tak, ponieważ stoi za nią renoma – mieszanka obietnicy profesjonalnej usługi, znajomości tajników fachu i wysokiej jakości. W czasach cyfrowej transformacji biznesu markę osobistą tworzymy głównie za pośrednictwem serwisów społecznościowych i innych kanałów komunikowania dostępnych w sieci. Internet…

Regulacja i kontrola cyfrowego biznesu – Michał Kreczmar (PwC)

Uber, hulajnogi, Airbnb i inne usługi w aplikacjach, monopoliści internetowi, automatyzacja, roboty i sztuczna inteligencja – to już część naszej codzienności. Czy cyfrowa transformacja biznesu ma wady i może być zagrożeniem? Dlaczego wciąż brakuje odpowiedniego ustawodawstwa i kontroli prawnej dla najnowszych wynalazków? Rozmawiamy o tym z Michałem Kreczmarem – dyrektorem…

Start-up i innowacje w korporacjach – Łukasz Leśniak (Startberry)

Młode, operatywne zespoły, poszukujące modelu biznesowego, który zapewniłby zyskowny rozwój, stają się dziś przeciwwagą dla wielkiego i statecznego świata korporacji. Czym powinien być start-up, a czym nie? Jakie start-upy zrewolucjonizowały rynek i dlaczego im się to udało? Czy światy start-upu i korporacji mogą się wspierać? Łukasz Leśniak ze Startberry mówi…

Digital Transformation – fakty i mity – Michał Kreczmar (PwC)

Największe dziś na świecie firmy, to te zajmujące się technologiami cyfrowymi. Reklama i sprzedaż internetowa, kupowanie produktów cyfrowych, stosowanie narzędzi informatycznych – to tylko niektóre obszary wykorzystania nowych technologii we współczesnym biznesie. Jakie możliwości niesie cyfrowa transformacja? Dlaczego nowym źródłem przychodów stają się dane? Jakie są najczęstsze mity związane z…

Narzędzia do pracy zdalnej – pomiędzy kontrolą i zaufaniem

Praca zdalna jest coraz bardziej lubiana przez pracowników. Tworzy unikalne szanse, ale niesie za sobą też wyzwania. Jednak wielu pracodawców nie jest jeszcze gotowych na taką formę współpracy. Dlaczego warto przyjrzeć się zagadnieniom nowych narzędzi używanych do wykonywania pracy zdalnej? Jaki jest ich wpływ na relacje w środowisku pracy? –…

Czy sztuczna inteligencja zastąpi pracowników? – Katarzyna Głowacka (Microstrategy)

Nowe technologie cyfrowe rozwijają się dziś w zawrotnym tempie i stają się częścią wielu dziedzin naszego życia. Sztuczna inteligencja wspiera wiele firm i organizacji z rozmaitych branż, trudno wyobrazić sobie współczesny biznes bez wsparcia najnowszych technologii. Maszyny i roboty mogą skutecznie pomóc człowiekowi. Ale czy w ogóle go zastąpią? Czy…

Sztuczna inteligencja a wsparcie psychologiczne – Photon, Beviado, Calm

Programiści, inżynierowie, robotycy oraz… psychologowie i psychoterapeuci – specjaliści z wydawałoby się odległych dziedzin wspólnie projektują dziś nowoczesne technologie informatyczne, pomagające nam poprawić nasz dobrostan emocjonalny i jakość życia. Sektor e-zdrowia prężnie się dziś rozwija i na rynku pojawiają się rozamite narzędzia Artificial Intelligence, które dostępne są na wyciągnięcie ręki.…

Gry komputerowe – rozwijają dzieci czy im szkodzą?

Wielu dorosłych uważa, że gry komputerowe to wcielenie zła. Najchętniej umieściliby je na liście rozrywek zakazanych, gdyby taka istniała. Przecież dzieci zamiast uczyć się czy ganiać po podwórku, całe dnie spędzają przed monitorem. Bijatyki, strzelanki, pościgi samochodowe – tak upływa im dzieciństwo, podobno najpiękniejszy okres w życiu. Czy rzeczywiście gry…

Zarządzanie to ludzie

Uczenie przez doświadczanie. Dlaczego potrzebujemy active learning?

„Co zmienił Pep Guardiola w Bayernie? U niego nauczanie jest tylko w grze. Bo tylko gra oddaje warunki meczowe i przygotowuje do nich”. Moja rozmowa z wielkim fanem i entuzjastą active learning, dr. Adamem Kowalikiem, kierownikiem kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS, rozpoczęła się pod tablicą z cytatami w jego gabinecie. Czytamy dalej: „Musimy przyzwyczajać naszych zawodników do gry pod presją. Oni tego nie lubią, bo jak grasz pod presją, to popełniasz błędy. A oni nie…

Podsumowanie cyklu o motywacji i pracy zespołowej

Swój produkt czy usługę można znać od podszewki. Wiedzieć ile, gdzie, co i jak. Mimo to, na każdym etapie pracy wszystko może się zepsuć, jeśli zawiedzie człowiek. W końcu, cokolwiek się robi, robi się z ludźmi i dla ludzi. Nie zarządza się czymś, lecz KIMŚ. Za nami pierwszy cykl tematyczny Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS w nowej odsłonie. Wierzymy, że w zarządzaniu najważniejsi są ludzie, dlatego na początek podjęliśmy temat motywacji i pracy zespołowej. Motywacja Od wieków pragniemy…

Jak znaleźć siłę do działania, czyli opowieść o motywacji

Okazuje się, że hasło „chcieć, to móc” nie zawsze zdaje egzamin. Często odraczamy wykonanie naszych obowiązków lub porzucamy nasze plany. Jak to się dzieje, że najważniejsze zadania często zostawiamy na ostatnią chwilę? Jak zwiększyć naszą motywację? Jak efektywnie realizować cele? Na te pytanie pomoże nam odpowiedzieć mgr Karolina Wójcik – psycholog, trener grupowy, doktorantka na Uniwersytecie SWPS. Zrób plan! By wytrwać w działaniu, musimy pokonać wpisany w jego naturę dyskomfort. Spójrzmy prawdzie w oczy – mobilizowanie…

Mobbing – i co dalej? 10 porad dla nękanych w pracy

Kiedy jesteśmy ofiarami przemocy, trudno nam podjąć działanie, by zmienić nasz los. Nękani, zastraszani i dyskryminowani w pracy nie wiemy też, do kogo zwrócić się po pomoc. Dlaczego warto zadbać o wsparcie emocjonalne i otoczyć się bliskimi? Jakie działania antymobbingowe możemy podjąć wewnątrz firmy? Dlaczego przed mobbingiem chroni nas nie tylko Kodeks Pracy? Pomogą nam to wyjaśnić psycholożka i badaczka mobbingu dr Agnieszka Mościcka-Teske z Uniwersytetu SWPS oraz adwokat dr Marcin Kusaj. 1. Znajdź wsparcie…

Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?

Generacja X, millenialsi i pokolenie Z – przedstawiciele odmiennych kulturowo grup wiekowych na etapie kształtowania się osobowości zdobywali różne doświadczenia, przygotowywali się do pracy i wchodzili na jej rynek w odmiennych gospodarczo czasach. Urodzeni w kwiecie PRL-u, w czasach przełomu ustrojowego i we współczesnej globalnej wiosce mają odmienne aspiracje, preferencje i oczekiwania względem pracy i kariery. Co stymuluje generacje X, Y i Z do pracy? Poznanie motywacji każdej z grup ułatwi doskonalenie zarządzania talentami i…

Subtelna taktyka nękania w pracy. O mobbingu w białych rękawiczkach

W piątek szef traktuje cię jak powietrze, cały tydzień nie odpowiada na twoje maile, w sobotę ma dla ciebie pilne zadanie do wykonania. W poniedziałek na korytarzu krytykuje twój pomysł, we wtorek nie informuje cię o spotkaniu zespołu, w środę nie mówi ani „Dzień dobry”, ani „Do widzenia”. W czwartek okazuje się, że dostałaś o połowę niższą premię niż inni, bo jak wyjaśnia „za gorsze pomysły gorzej płaci”. Najpierw myślisz, że to incydent, później, tłumaczysz…

Jak zmotywować do pracy siebie i innych? – dr Ewa Jarczewska-Gerc

Szefowie motywują pracowników poprzez gratyfikacje finansowe, lecz – jak wiemy – przyznanie premii czy podwyżki działa na krótką metę. Kiedy nasza praca ma wzniosły cel i jest użyteczna społecznie, czerpiemy z niej przyjemność i jesteśmy gotowi na większe poświęcenie – ale przecież nie samą ideą człowiek żyje (i pracuje). Co wpływa na nasze podejście do powierzonych zadań? Jakie wewnętrzne i zewnętrzne czynniki sprawiają, że angażujemy się w pracę? Jak ją polubić, nie zmieniając jej? Dyskutują…

Klątwy polskiej pracy zespołowej

Dla wspólnej sprawy Polacy chętnie stają ramię w ramię. W imię dobra ogółu zwierają siły i z oddaniem oraz zaangażowaniem walczą z zagrożeniem. Inaczej jednak rzecz się ma, jeśli chodzi o życie codzienne, gdzie tendencja do dobrej współpracy w grupie kuleje... Gdy prawie 30 lat temu w Polsce rozpoczął się proces transformacji ustrojowej, żyliśmy nadzieją, że dzięki entuzjazmowi i dobrej energii mającej swoje źródła w solidarności społecznej zdołamy dokonać gruntownej zmiany. Jednak zostaje nam jeszcze wiele do…

Biznes to nie tylko zysk

Współpraca bizne­su z 3. sektorem – czy się opłaca? – Paweł Łukasiak (Akademia Rozwoju Filantropii)

Chciwość opanowała naszą współczesność. Żyjemy w konsumpcjonistycznym świecie, karmionym kolejnymi zbędnymi produktami, które później zaśmiecają naszą planetę. Świadomość ludzi – i biznesu – jednak się zmienia. Jak wpływają na to organizacje pożytku publicznego? Na czym powinna polegać współpraca firm z NGO? Czego ludzie biznesu mogliby się nauczyć od ludzi organizacji pozarządowych? Jak wpływają one kształtowanie się ruchów społecznych i w rezultacie na rynek konsumencki? Na te i inne pytania odpowiada Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju…

Networking – jak i po co przełamywać bariery? – Katarzyna Wierzbowska (SPK)

Networking nie jest rozdawaniem wizytówek, usilną wymianą kontaktów, „nachalną sprzedażą”, jak wielu by się wydawało. Czym networking powinien być i co nam przynosi? Jak przygotowywać się do spotkań? Jakie formy i techniki nawiązywania kontaktu sprawdzają się najlepiej? Jak przełamywać wewnętrzne bariery związane z poznawaniem nowych osób? Jak później pielęgnować znajomości? Czy networking jest bezinteresowny? Z Katarzyną Wierzbowską, inicjatorką Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, dyskutuje o tym dr Adam Kowalik z Uniwersytetu SWPS. Jak prowadzić działania networkingowe? Networking,…

Biznes to nie tylko zysk – Piotr Voelkel (Vox, Uniwersytet SWPS)

„Warto być przyzwoitym”, jak mówił prof. Bartoszewski – i dotyczy to również biznesu. Dlaczego opłaca się nie tylko maksymalizacja zysków? Dlaczego dobrze jest patrzeć na firmę i jej prowadzenie przez pryzmat wartości? Jak wielką siłę w realizacji naszych celów mają marzenia? Jakim liderem „warto” być? Współwłaściciel Grupy Kapitałowej Vox, współtwórca Uniwersytetu SWPS Piotr Voelkel w bardzo osobistym wykładzie opowiada o budowaniu wartości w biznesie. Mamy potencjał – nie tylko finansowy Dzięki pieniądzom firma może funkcjonować…

Mózgi w pracy – dr Marta Shaw (SLOT)

Mózg – to najbardziej złożona struktura zarządzania w znanym nam wszechświecie. Czy to rzeczywiście on rozkazuje, a ciało działa pod jego dyktando? Czy nie lubimy swojej pracy, bo system zarządzania, w którym tkwimy, jest niekorzystny? Dlaczego skuteczne organizacje działają jak ludzki organizm? Dlaczego jednocześnie zarówno autonomia pracowników, jak i łączność z „centrum dowodzenia” są niezbędne w dobrych procesach zarządzania zespołem? Dlaczego realna autonomia jest wtedy, gdy człowiek ma przestrzeń do porażki? Jak harmonijnie pracować w…

Czego możemy się nauczyć od liderów edukacji pozaformalnej?

Hélène i Sandra spotkały się po raz pierwszy w Czechach w 2016 r. podczas projektu „Podziel się właściwą historią”, odbywającego się w ramach programu Erasmus+. Hélène pochodzi z Francji, swoją przygodę z edukacją pozaformalną zaczęła wiele lat temu, kiedy dołączyła do grupy skautów, natomiast Sandra zaangażowała się w projekty Erasmus+ jako nauczycielka języka włoskiego w swoim rodzinnym kraju – Rumunii. Dziewczyny spotkały się jako doświadczone trenerki i szybko zdały sobie sprawę z tego, że ich…

Neuronauka a zarządzanie ludźmi

Prezes organizacji jest jej mózgiem. Za tym metaforycznym sformułowaniem stoi wyobrażenie o firmie jako żywym organizmie, kóry jest kierowany centralnie i hierarchicznie. Odkrycia neurobiologów pokazują, że organizm ludzki działa jednak zupełnie inaczej. Niekoniecznie tak, jak to sobie wyobrażaliśmy. Dr Marta Shaw z Instytutu Spraw Publicznych Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiada o tym, jak nowa wizja wpływa na rozumienie zarządzania zespołami. Co nowego do nauki o zarządzaniu mogą wnieść odkrycia neurobiologów? Do niedawna…

Najczęstsze błędy, jakie popełniamy w networkingu

Biznes opiera się na relacjach między ludźmi. Złe relacje interpersonalne to realna przeszkoda w jego rozwoju. Warto doskonalić kompetencje budowania i podtrzymywania relacji zawodowych, czyli networkingu, czerpiąc z doświadczeń praktyków. Jak rozpoczynać skuteczne działania networkingowe, gdzie je prowadzić i na jakie błędy zwrócić uwagę podpowiada dr Adam Kowalik – menedżer, doradca i analityk, kierownik kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Niezrozumienie podstaw – Networking, co do zasady, nie jest celem samym w sobie –…

Pieniądze a szczęście – prof. Tomasz Zaleśkiewicz

Czy poziom zadowolenia z życia może ograniczać się do ilości posiadanych zasobów materialnych? Co daje więcej satysfakcji – dobre relacje międzyludzkie, zakup kolejnego samochodu czy prestiżowa kariera? Jak pieniądze mogą unieszczęśliwiać? O szczęściu i roli pieniędzy w jego osiąganiu rozmawiamy z prof. Tomaszem Zaleśkiewiczem, kierownikiem Katedry Psychologii Ekonomicznej wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS. Pieniądze a stereotypy Posiadanie pieniędzy powszechnie kojarzy się z poczuciem szczęścia. One nie tylko wymiernie ułatwiają życie i dają swobodny dostęp do nabywania…

FBlogo

Oglądaj wykłady naszych ekspertów

zapisz się

Emocje w zarządzaniu

(video) Stres w pracy – jak go opanować? – Sławomir Prusakowski

Dlaczego zebry nie mają wrzodów? – pyta w swojej publikacji o psychofizjologii stresu prof. Robert Sapolsky. Odpowiedź brzmi: bo stresują się trochę inaczej niż my. Zebra mobilizuje swój organizm do obrony czy ucieczki tylko w obliczu realnego zagrożenia; jeśli widzi, że jej towarzyszkę goni lew, nie panikuje, bo przecież to nie ona została zaatakowana. My inaczej – jesteśmy wyposażeni w mechanizm przewidywania przyszłych zagrożeń i lęk uruchamia się w nas nie tylko w związku z…

Stres w pracy – jak go opanować? – Sławomir Prusakowski

Dlaczego zebry nie mają wrzodów? – pyta w swojej publikacji o psychofizjologii stresu prof. Robert Sapolsky. Odpowiedź brzmi: bo stresują się trochę inaczej niż my. Zebra mobilizuje swój organizm do obrony czy ucieczki tylko w obliczu realnego zagrożenia; jeśli widzi, że jej towarzyszkę goni lew, nie panikuje, bo przecież to nie ona została zaatakowana. My inaczej – jesteśmy wyposażeni w mechanizm przewidywania przyszłych zagrożeń i lęk uruchamia się w nas nie tylko w związku z…

Emocje są kluczem do wszystkiego

Zamknij oczy. Co widzisz? Wiosenny deszcz, który daje przyjemny chłód i przynosi ukojenie, czy kolejną ulewę, która popsuła Ci plany i przyprawiła o ból głowy? Otwarcie oczu niewiele zmieni. Wszystko jest reprezentacją naszego mózgu, subiektywnej wiedzy o świecie, tego jak go rozumiemy, jak go interpretujemy, jak go znamy z opowieści rodziców, jak nauczono nas go czytać w szkole, na podwórku. To emocje są naszymi oczami, dlatego każdy z nas widzi inaczej te same przedmioty, ludzi…

Bez emocji nie ma działania

Radość z udanego projektu, irytacja – przy braku jego powodzenia, złość na podwładnego, który nie wykonał powierzonego mu zadania, lęk związany z reorganizacją biura, zwątpienie w powodu nadmiaru obowiązków... Emocje towarzyszą nam w pracy każdego dnia, jednak staramy się ich nie okazywać. Panuje przekonanie, że biznes to „władza rozumu” i chłodne kalkulacje. Dlaczego te stwierdzenia są mylne? Jakie profity przynosi posługiwanie się emocjami w pracy? Jak przekuć „uczucie” na „działanie”? Jak wielką motywującą moc mają…

Jak zarządzać emocjami w pracy?

Emocje? Ostrożnie! Przecież trzeba je do siebie dopuszczać tylko w określonych sytuacjach i umieć je kontrolować. A szczególnie w pracy. Dlaczego jest to mylne przeświadczenie? „Niektórzy twierdzą, że emocje to relikt sprzed 300 milionów lat, z czasów kiedy były one konieczne do przetrwania naszego gatunku”, pisali David R. Caruso i Peter Salovey w książce „Inteligentny emocjonalnie menedżer”. Jednak „Ośrodki emocji zlokalizowane w naszym mózgu nie mają odgrywać drugorzędnej roli w naszym procesie myślowym, wręcz przeciwnie…

Emocje jako narzędzie pracy menedżera

Dlaczego okazywanie emocji w pracy nie jest wcale oznaką słabości czy braku profesjonalizmu? Jak dzisiejsi menedżerowie odbierają zagadnienie emocji w biznesie i czy z nich korzystają? Dlaczego emocje wartościują naszą rzeczywistość? Jaka jest ich – korzystna i niekorzystna – rola, która może przełożyć się na zawodowy sukces? Jak pomóc sobie i swoim pracownikom w dobrym zarządzaniu emocjami? O emocjach jako narzędziu pracy menedżera opowiada Bruno Żółtowski – psycholog i trener biznesu z Uniwersytetu SWPS. Dobre…

Czy pewność jest ważniejsza niż trafność?

Motywacyjne zniekształcenia w procesie decyzyjnym mogą się pojawiać zarówno wtedy, gdy robiąc proste zakupy, mamy dokonać wyboru pomiędzy kilkoma smakami dżemu, jak i wtedy, gdy w grę wchodzą kariera, zdrowie czy szczęście. Dlatego warto wiedzieć, jakie motywy naprawdę kierują naszymi decyzjami i skłaniają nas do działania. Przekonuje o tym psycholog prof. dr hab. Tomasz Zaleśkiewicz z Uniwersytetu SWPS. Artykuł pochodzi z magazynu „Newsweek Psychologia 1/19”. W 2000 r. dwoje amerykańskich psychologów, Sheena lyengar i Mark Lepper,…

Czy lider powinien być empatyczny?

Z empatią wszystkim do twarzy. Także liderom i managerom, którzy coraz częściej rozumieją, że bez tej kompetencji społecznej trudno efektywnie zarządzać zespołem. „Lider bez empatii to jak lider bez serca. Może być szanowany, ale czy będzie lubiany?” – podkreśla w rozmowie z redakcją Uniwersytetu SWPS dr Milena Drzewiecka, psycholog społeczny, trenerka liderów. Ewa Pluta: Prezes Microsoftu Satya Nadella powiedział kiedyś, że idealny szef nowoczesnej firmy powinien być pewny siebie, ambitny, ciekawy świata, zdolny do uczenia…

Podcasty

Słuchaj wywiadów i wykładowców naszych ekspertów

soundcloudlogo spotifylogo iTunes lecton

Najpopularniesze artykuły

Jak zarządzać emocjami w pracy?

Emocje? Ostrożnie! Przecież trzeba je do siebie dopuszczać tylko w określonych sytuacjach i umieć je kontrolować. A szczególnie w pracy. Dlaczego jest to mylne przeświadczenie? „Niektórzy twierdzą, że emocje to relikt sprzed 300 milionów lat, z czasów kiedy były one konieczne do przetrwania naszego gatunku”, pisali David R. Caruso i Peter Salovey w książce „Inteligentny emocjonalnie menedżer”. Jednak „Ośrodki emocji zlokalizowane w naszym mózgu nie mają odgrywać drugorzędnej roli w naszym procesie myślowym, wręcz przeciwnie…

Mobbing – i co dalej? 10 porad dla nękanych w pracy

Kiedy jesteśmy ofiarami przemocy, trudno nam podjąć działanie, by zmienić nasz los. Nękani, zastraszani i dyskryminowani w pracy nie wiemy też, do kogo zwrócić się po pomoc. Dlaczego warto zadbać o wsparcie emocjonalne i otoczyć się bliskimi? Jakie działania antymobbingowe możemy podjąć wewnątrz firmy? Dlaczego przed mobbingiem chroni nas nie tylko Kodeks Pracy? Pomogą nam to wyjaśnić psycholożka i badaczka mobbingu dr Agnieszka Mościcka-Teske z Uniwersytetu SWPS oraz adwokat dr Marcin Kusaj. 1. Znajdź wsparcie…

Subtelna taktyka nękania w pracy. O mobbingu w białych rękawiczkach

W piątek szef traktuje cię jak powietrze, cały tydzień nie odpowiada na twoje maile, w sobotę ma dla ciebie pilne zadanie do wykonania. W poniedziałek na korytarzu krytykuje twój pomysł, we wtorek nie informuje cię o spotkaniu zespołu, w środę nie mówi ani „Dzień dobry”, ani „Do widzenia”. W czwartek okazuje się, że dostałaś o połowę niższą premię niż inni, bo jak wyjaśnia „za gorsze pomysły gorzej płaci”. Najpierw myślisz, że to incydent, później, tłumaczysz…

Podsumowanie cyklu o motywacji i pracy zespołowej

Swój produkt czy usługę można znać od podszewki. Wiedzieć ile, gdzie, co i jak. Mimo to, na każdym etapie pracy wszystko może się zepsuć, jeśli zawiedzie człowiek. W końcu, cokolwiek się robi, robi się z ludźmi i dla ludzi. Nie zarządza się czymś, lecz KIMŚ. Za nami pierwszy cykl tematyczny Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS w nowej odsłonie. Wierzymy, że w zarządzaniu najważniejsi są ludzie, dlatego na początek podjęliśmy temat motywacji i pracy zespołowej. Motywacja Od wieków pragniemy…

Klątwy polskiej pracy zespołowej

Dla wspólnej sprawy Polacy chętnie stają ramię w ramię. W imię dobra ogółu zwierają siły i z oddaniem oraz zaangażowaniem walczą z zagrożeniem. Inaczej jednak rzecz się ma, jeśli chodzi o życie codzienne, gdzie tendencja do dobrej współpracy w grupie kuleje... Gdy prawie 30 lat temu w Polsce rozpoczął się proces transformacji ustrojowej, żyliśmy nadzieją, że dzięki entuzjazmowi i dobrej energii mającej swoje źródła w solidarności społecznej zdołamy dokonać gruntownej zmiany. Jednak zostaje nam jeszcze wiele do…

Zarządzać innowacyjnie, etycznie i odpowiedzialnie

„Po co nam wartości w biznesie? Przecież kluczowe są cena, wycena i zysk!” – we współczesnym zarządzaniu takie stwierdzenia przestają mieć rację bytu. Coraz częściej firmy zwracają się w stronę zarządzania opartego na wartościach społecznych i zrównoważonym rozwoju. Wiedzą, że to gwarantuje im przewagę konkurencyjną na rynku. O tym, jak zarządzać innowacyjnie, etycznie oraz odpowiedzialnie i realizować przy tym biznesowe cele, opowiadają dr Konrad Maj (Uniwersytet SWPS) i Kamil Wyszkowski (Global Compact Network Poland). Współczesne…

Zespół zaraża się od lidera

Obecność pozytywnie nastawionego, zarażającego nadzieją i motywacją lidera może sprawić, że nawet trudne do wykonania zadanie członkowie zespołu będą traktować jako wyzwanie, któremu warto poświęcić czas i energię niezależnie od tego, czy finalnie uda się je zrealizować, czy też nie - tłumaczy dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny, wykładowca Uniwesytetu SWPS na kierunku zarządzanie i przywództwo. Kiedy na oddziale noworodkowym jedno dziecko zaczyna płakać, można się spodziewać, że za chwilę usłyszymy chór zawodzących głosów. W większości sitcomów…

Cykle podcastowe

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar - Jak nauczyć się być liderem? Skąd czerpać inspiracje i wiedzę?