Dlaczego zebry nie mają wrzodów? – pyta w swojej publikacji o psychofizjologii stresu prof. Robert Sapolsky. Odpowiedź brzmi: bo stresują się trochę inaczej niż my. Zebra mobilizuje swój organizm do obrony czy ucieczki tylko w obliczu realnego zagrożenia; jeśli widzi, że jej towarzyszkę goni lew, nie panikuje, bo przecież to nie ona została zaatakowana. My inaczej – jesteśmy wyposażeni w mechanizm przewidywania przyszłych zagrożeń i lęk uruchamia się w nas nie tylko w związku z bezpośrednim ryzykiem. W jednym od zebr się jednak nie różnimy – stres również mobilizuje nas na poziomie fizjologicznym. Jak wykorzystywać stres na swoją korzyść? Jak rozpoznać, że zaczyna być dla nas szkodliwy? Jak radzić sobie z nim jako pracownik, menedżer, lider? Jak zmieniać „zły” stres w „dobry”? O radzeniu sobie ze stresem w pracy z trenerem biznesu Sławomirem Prusakowskim dyskutuje dr Adam Kowalik, kierownik kierunku Zarządzanie Uniwersytetu SWPS.

Stres – nie można bez niego żyć?

Mówi się, że „co cię nie zabije, to cię wzmocni”. Najlepiej uczymy się przecież przez doświadczenie. Jednak w przypadku stresu ta sentencja nie może być prawdziwa. Długotrwały stres lub jego nagromadzenie budzi w nas takie trudne emocje, jak lęk, frustracja czy złość, i sprawia, że w naszym organizmie podnosi się poziom hormonów stresu, jak kortyzol i adrenalina, które, jeśli utrzymują się długo, szkodzą (np. kortyzol wpływa na płat czołowy mózgu i hipokamp, obniżając zdolność zapamiętywania). Ważne, abyśmy uświadomili sobie, że stres sam w sobie jest zjawiskiem pozytywnym, a jego działanie jest zgubne, gdy występuje w nadmiarze lub, co ciekawe, gdy w ogóle nie występuje.

W pracy chcemy stawiać czoła wysokim wymaganiom, obecność stresu jest więc naturalna. Jeśli jednak pracownik jest chronicznie zestresowany, z czasem zaczyna być zalękniony, rozregulowany emocjonalnie, popełnia niezamierzone błędy, proste czynności zawodowe stają się dla niego sporym wyzwaniem. W rezultacie częściej chodzi na zwolnienia lekarskie, bo cierpi na takie dolegliwości związane ze stresem, jak bóle głowy, bezsenność i, oczywiście, wrzody żołądka…

  • https://podcasts.apple.com/pl/podcast/stres-w-pracy-jak-sobie-z-nim-radzi%C4%87-s%C5%82awomir-prusakowski/id1460686479?i=1000448163041
  • https://open.spotify.com/episode/3kRQ1ZNc6u7Ejwan5LX57Q
  • https://soundcloud.com/user-509252963/stres-w-pracy-jak-sobie-z-nim-radzic-slawomir-prusakowski-i-dr-adam-kowalik
  • https://lectonapp.com/pl/audiobook/65073e59-09fa-4f69-bdd9-6754e62d1d4b?_lst&catalog=e9425407-77fe-43bc-ab68-1aaeb3ec6033

 

banaszkiewiucz

 

Sławomir Prusakowski – psycholog, nauczyciel akademicki, doradca. Trener biznesu. Przeprowadził ponad 10 000 godzin szkoleń, w tym ponad 1000 godzin treningów interpersonalnych (Bussiness-Relation Group Coaching), dla takich firm jak: PWC, Grupa Żywiec, BPH, Bank Zachodni WBK, EricPol, Tauron. Posiada uprawnienia II stopnia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego do prowadzenia treningów interpersonalnych. Współpracuje z wieloma organizacjami prowadzącymi szkolenia oraz uczelniami. Laureat nagród za działalność prospołeczną (m.in. PolCul). Od 12 lat współpracuje z Uniwersytetem SWPS – obecnie jako praktyk prowadzi zajęcia z zakresu umiejętności społecznych.

258 Adam Kowalik

 

dr Adam Kowalik – doradca, trener, menedżer, analityk. Specjalizuje się w strategii konkurowania firm, wywiadzie konkurencyjnym i rynkowym, symulacjach strategicznych (strategy wargame), zarządzaniu wiedzą. Pracował dla kadry zarządzającej kilkudziesięciu największych polskich firm z różnych branż. Swoją wiedzą dzieli się w trakcie praktycznych szkoleń i warsztatów. Prowadzi zajęcia na studiach MBA. Stosuje metody tzw. „active learning”, prowokuje uczestników zajęć do krytycznego myślenia. Tworzy programy rozwojowe dla menedżerów (executive education).

Najbliższe wydarzenia

26
listopada
patronat
Prelegent pierwszy • Prelegent drugi-długienazwisko • Prelegent Trzeci-długienazwisko
17.00 - 19.45

Współpraca oparta na empatii – nowy trend w zarządzaniu

Warszawa

10
lipca
event miesiąca
Paulina Kaleta • Krzysztof Waraksa
15.00

Strefa Zarządzania na Slot Art Festivalu

Lubiąż

Cyfrowa transformacja biznesu

Marka osobista – jak skutecznie kreować ją w internecie? – Filip Mecner

Czy doświadczony adwokat, świetny krawiec lub zdolny artysta plastyk potrzebują marki osobistej? Tak, ponieważ stoi za nią renoma – mieszanka obietnicy profesjonalnej usługi, znajomości tajników fachu i wysokiej jakości. W czasach cyfrowej transformacji biznesu markę osobistą tworzymy głównie za pośrednictwem serwisów społecznościowych i innych kanałów komunikowania dostępnych w sieci. Internet…

Regulacja i kontrola cyfrowego biznesu – Michał Kreczmar (PwC)

Uber, hulajnogi, Airbnb i inne usługi w aplikacjach, monopoliści internetowi, automatyzacja, roboty i sztuczna inteligencja – to już część naszej codzienności. Czy cyfrowa transformacja biznesu ma wady i może być zagrożeniem? Dlaczego wciąż brakuje odpowiedniego ustawodawstwa i kontroli prawnej dla najnowszych wynalazków? Rozmawiamy o tym z Michałem Kreczmarem – dyrektorem…

Start-up i innowacje w korporacjach – Łukasz Leśniak (Startberry)

Młode, operatywne zespoły, poszukujące modelu biznesowego, który zapewniłby zyskowny rozwój, stają się dziś przeciwwagą dla wielkiego i statecznego świata korporacji. Czym powinien być start-up, a czym nie? Jakie start-upy zrewolucjonizowały rynek i dlaczego im się to udało? Czy światy start-upu i korporacji mogą się wspierać? Łukasz Leśniak ze Startberry mówi…

Digital Transformation – fakty i mity – Michał Kreczmar (PwC)

Największe dziś na świecie firmy, to te zajmujące się technologiami cyfrowymi. Reklama i sprzedaż internetowa, kupowanie produktów cyfrowych, stosowanie narzędzi informatycznych – to tylko niektóre obszary wykorzystania nowych technologii we współczesnym biznesie. Jakie możliwości niesie cyfrowa transformacja? Dlaczego nowym źródłem przychodów stają się dane? Jakie są najczęstsze mity związane z…

Narzędzia do pracy zdalnej – pomiędzy kontrolą i zaufaniem

Praca zdalna jest coraz bardziej lubiana przez pracowników. Tworzy unikalne szanse, ale niesie za sobą też wyzwania. Jednak wielu pracodawców nie jest jeszcze gotowych na taką formę współpracy. Dlaczego warto przyjrzeć się zagadnieniom nowych narzędzi używanych do wykonywania pracy zdalnej? Jaki jest ich wpływ na relacje w środowisku pracy? –…

Czy sztuczna inteligencja zastąpi pracowników? – Katarzyna Głowacka (Microstrategy)

Nowe technologie cyfrowe rozwijają się dziś w zawrotnym tempie i stają się częścią wielu dziedzin naszego życia. Sztuczna inteligencja wspiera wiele firm i organizacji z rozmaitych branż, trudno wyobrazić sobie współczesny biznes bez wsparcia najnowszych technologii. Maszyny i roboty mogą skutecznie pomóc człowiekowi. Ale czy w ogóle go zastąpią? Czy…

Sztuczna inteligencja a wsparcie psychologiczne – Photon, Beviado, Calm

Programiści, inżynierowie, robotycy oraz… psychologowie i psychoterapeuci – specjaliści z wydawałoby się odległych dziedzin wspólnie projektują dziś nowoczesne technologie informatyczne, pomagające nam poprawić nasz dobrostan emocjonalny i jakość życia. Sektor e-zdrowia prężnie się dziś rozwija i na rynku pojawiają się rozamite narzędzia Artificial Intelligence, które dostępne są na wyciągnięcie ręki.…

Gry komputerowe – rozwijają dzieci czy im szkodzą?

Wielu dorosłych uważa, że gry komputerowe to wcielenie zła. Najchętniej umieściliby je na liście rozrywek zakazanych, gdyby taka istniała. Przecież dzieci zamiast uczyć się czy ganiać po podwórku, całe dnie spędzają przed monitorem. Bijatyki, strzelanki, pościgi samochodowe – tak upływa im dzieciństwo, podobno najpiękniejszy okres w życiu. Czy rzeczywiście gry…

Zarządzanie to ludzie

Uczenie przez doświadczanie. Dlaczego potrzebujemy active learning?

„Co zmienił Pep Guardiola w Bayernie? U niego nauczanie jest tylko w grze. Bo tylko gra oddaje warunki meczowe i przygotowuje do nich”. Moja rozmowa z wielkim fanem i entuzjastą active learning, dr. Adamem Kowalikiem, kierownikiem kierunku Zarządzanie na Uniwersytecie SWPS, rozpoczęła się pod tablicą z cytatami w jego gabinecie. Czytamy dalej: „Musimy przyzwyczajać naszych zawodników do gry pod presją. Oni tego nie lubią, bo jak grasz pod presją, to popełniasz błędy. A oni nie…

Podsumowanie cyklu o motywacji i pracy zespołowej

Swój produkt czy usługę można znać od podszewki. Wiedzieć ile, gdzie, co i jak. Mimo to, na każdym etapie pracy wszystko może się zepsuć, jeśli zawiedzie człowiek. W końcu, cokolwiek się robi, robi się z ludźmi i dla ludzi. Nie zarządza się czymś, lecz KIMŚ. Za nami pierwszy cykl tematyczny Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS w nowej odsłonie. Wierzymy, że w zarządzaniu najważniejsi są ludzie, dlatego na początek podjęliśmy temat motywacji i pracy zespołowej. Motywacja Od wieków pragniemy…

Jak znaleźć siłę do działania, czyli opowieść o motywacji

Okazuje się, że hasło „chcieć, to móc” nie zawsze zdaje egzamin. Często odraczamy wykonanie naszych obowiązków lub porzucamy nasze plany. Jak to się dzieje, że najważniejsze zadania często zostawiamy na ostatnią chwilę? Jak zwiększyć naszą motywację? Jak efektywnie realizować cele? Na te pytanie pomoże nam odpowiedzieć mgr Karolina Wójcik – psycholog, trener grupowy, doktorantka na Uniwersytecie SWPS. Zrób plan! By wytrwać w działaniu, musimy pokonać wpisany w jego naturę dyskomfort. Spójrzmy prawdzie w oczy – mobilizowanie…

Mobbing – i co dalej? 10 porad dla nękanych w pracy

Kiedy jesteśmy ofiarami przemocy, trudno nam podjąć działanie, by zmienić nasz los. Nękani, zastraszani i dyskryminowani w pracy nie wiemy też, do kogo zwrócić się po pomoc. Dlaczego warto zadbać o wsparcie emocjonalne i otoczyć się bliskimi? Jakie działania antymobbingowe możemy podjąć wewnątrz firmy? Dlaczego przed mobbingiem chroni nas nie tylko Kodeks Pracy? Pomogą nam to wyjaśnić psycholożka i badaczka mobbingu dr Agnieszka Mościcka-Teske z Uniwersytetu SWPS oraz adwokat dr Marcin Kusaj. 1. Znajdź wsparcie…

Co motywuje do pracy pokolenia X, Y i Z?

Generacja X, millenialsi i pokolenie Z – przedstawiciele odmiennych kulturowo grup wiekowych na etapie kształtowania się osobowości zdobywali różne doświadczenia, przygotowywali się do pracy i wchodzili na jej rynek w odmiennych gospodarczo czasach. Urodzeni w kwiecie PRL-u, w czasach przełomu ustrojowego i we współczesnej globalnej wiosce mają odmienne aspiracje, preferencje i oczekiwania względem pracy i kariery. Co stymuluje generacje X, Y i Z do pracy? Poznanie motywacji każdej z grup ułatwi doskonalenie zarządzania talentami i…

Subtelna taktyka nękania w pracy. O mobbingu w białych rękawiczkach

W piątek szef traktuje cię jak powietrze, cały tydzień nie odpowiada na twoje maile, w sobotę ma dla ciebie pilne zadanie do wykonania. W poniedziałek na korytarzu krytykuje twój pomysł, we wtorek nie informuje cię o spotkaniu zespołu, w środę nie mówi ani „Dzień dobry”, ani „Do widzenia”. W czwartek okazuje się, że dostałaś o połowę niższą premię niż inni, bo jak wyjaśnia „za gorsze pomysły gorzej płaci”. Najpierw myślisz, że to incydent, później, tłumaczysz…

Jak zmotywować do pracy siebie i innych? – dr Ewa Jarczewska-Gerc

Szefowie motywują pracowników poprzez gratyfikacje finansowe, lecz – jak wiemy – przyznanie premii czy podwyżki działa na krótką metę. Kiedy nasza praca ma wzniosły cel i jest użyteczna społecznie, czerpiemy z niej przyjemność i jesteśmy gotowi na większe poświęcenie – ale przecież nie samą ideą człowiek żyje (i pracuje). Co wpływa na nasze podejście do powierzonych zadań? Jakie wewnętrzne i zewnętrzne czynniki sprawiają, że angażujemy się w pracę? Jak ją polubić, nie zmieniając jej? Dyskutują…

Klątwy polskiej pracy zespołowej

Dla wspólnej sprawy Polacy chętnie stają ramię w ramię. W imię dobra ogółu zwierają siły i z oddaniem oraz zaangażowaniem walczą z zagrożeniem. Inaczej jednak rzecz się ma, jeśli chodzi o życie codzienne, gdzie tendencja do dobrej współpracy w grupie kuleje... Gdy prawie 30 lat temu w Polsce rozpoczął się proces transformacji ustrojowej, żyliśmy nadzieją, że dzięki entuzjazmowi i dobrej energii mającej swoje źródła w solidarności społecznej zdołamy dokonać gruntownej zmiany. Jednak zostaje nam jeszcze wiele do…

Biznes to nie tylko zysk

Współpraca bizne­su z 3. sektorem – czy się opłaca? – Paweł Łukasiak (Akademia Rozwoju Filantropii)

Chciwość opanowała naszą współczesność. Żyjemy w konsumpcjonistycznym świecie, karmionym kolejnymi zbędnymi produktami, które później zaśmiecają naszą planetę. Świadomość ludzi – i biznesu – jednak się zmienia. Jak wpływają na to organizacje pożytku publicznego? Na czym powinna polegać współpraca firm z NGO? Czego ludzie biznesu mogliby się nauczyć od ludzi organizacji pozarządowych? Jak wpływają one kształtowanie się ruchów społecznych i w rezultacie na rynek konsumencki? Na te i inne pytania odpowiada Paweł Łukasiak, prezes Akademii Rozwoju…

Networking – jak i po co przełamywać bariery? – Katarzyna Wierzbowska (SPK)

Networking nie jest rozdawaniem wizytówek, usilną wymianą kontaktów, „nachalną sprzedażą”, jak wielu by się wydawało. Czym networking powinien być i co nam przynosi? Jak przygotowywać się do spotkań? Jakie formy i techniki nawiązywania kontaktu sprawdzają się najlepiej? Jak przełamywać wewnętrzne bariery związane z poznawaniem nowych osób? Jak później pielęgnować znajomości? Czy networking jest bezinteresowny? Z Katarzyną Wierzbowską, inicjatorką Sieci Przedsiębiorczych Kobiet, dyskutuje o tym dr Adam Kowalik z Uniwersytetu SWPS. Jak prowadzić działania networkingowe? Networking,…

Biznes to nie tylko zysk – Piotr Voelkel (Vox, Uniwersytet SWPS)

„Warto być przyzwoitym”, jak mówił prof. Bartoszewski – i dotyczy to również biznesu. Dlaczego opłaca się nie tylko maksymalizacja zysków? Dlaczego dobrze jest patrzeć na firmę i jej prowadzenie przez pryzmat wartości? Jak wielką siłę w realizacji naszych celów mają marzenia? Jakim liderem „warto” być? Współwłaściciel Grupy Kapitałowej Vox, współtwórca Uniwersytetu SWPS Piotr Voelkel w bardzo osobistym wykładzie opowiada o budowaniu wartości w biznesie. Mamy potencjał – nie tylko finansowy Dzięki pieniądzom firma może funkcjonować…

Mózgi w pracy – dr Marta Shaw (SLOT)

Mózg – to najbardziej złożona struktura zarządzania w znanym nam wszechświecie. Czy to rzeczywiście on rozkazuje, a ciało działa pod jego dyktando? Czy nie lubimy swojej pracy, bo system zarządzania, w którym tkwimy, jest niekorzystny? Dlaczego skuteczne organizacje działają jak ludzki organizm? Dlaczego jednocześnie zarówno autonomia pracowników, jak i łączność z „centrum dowodzenia” są niezbędne w dobrych procesach zarządzania zespołem? Dlaczego realna autonomia jest wtedy, gdy człowiek ma przestrzeń do porażki? Jak harmonijnie pracować w…

Czego możemy się nauczyć od liderów edukacji pozaformalnej?

Hélène i Sandra spotkały się po raz pierwszy w Czechach w 2016 r. podczas projektu „Podziel się właściwą historią”, odbywającego się w ramach programu Erasmus+. Hélène pochodzi z Francji, swoją przygodę z edukacją pozaformalną zaczęła wiele lat temu, kiedy dołączyła do grupy skautów, natomiast Sandra zaangażowała się w projekty Erasmus+ jako nauczycielka języka włoskiego w swoim rodzinnym kraju – Rumunii. Dziewczyny spotkały się jako doświadczone trenerki i szybko zdały sobie sprawę z tego, że ich…

Neuronauka a zarządzanie ludźmi

Prezes organizacji jest jej mózgiem. Za tym metaforycznym sformułowaniem stoi wyobrażenie o firmie jako żywym organizmie, kóry jest kierowany centralnie i hierarchicznie. Odkrycia neurobiologów pokazują, że organizm ludzki działa jednak zupełnie inaczej. Niekoniecznie tak, jak to sobie wyobrażaliśmy. Dr Marta Shaw z Instytutu Spraw Publicznych Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego opowiada o tym, jak nowa wizja wpływa na rozumienie zarządzania zespołami. Co nowego do nauki o zarządzaniu mogą wnieść odkrycia neurobiologów? Do niedawna…

Najczęstsze błędy, jakie popełniamy w networkingu

Biznes opiera się na relacjach między ludźmi. Złe relacje interpersonalne to realna przeszkoda w jego rozwoju. Warto doskonalić kompetencje budowania i podtrzymywania relacji zawodowych, czyli networkingu, czerpiąc z doświadczeń praktyków. Jak rozpoczynać skuteczne działania networkingowe, gdzie je prowadzić i na jakie błędy zwrócić uwagę podpowiada dr Adam Kowalik – menedżer, doradca i analityk, kierownik kierunku Zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS. Niezrozumienie podstaw – Networking, co do zasady, nie jest celem samym w sobie –…

Pieniądze a szczęście – prof. Tomasz Zaleśkiewicz

Czy poziom zadowolenia z życia może ograniczać się do ilości posiadanych zasobów materialnych? Co daje więcej satysfakcji – dobre relacje międzyludzkie, zakup kolejnego samochodu czy prestiżowa kariera? Jak pieniądze mogą unieszczęśliwiać? O szczęściu i roli pieniędzy w jego osiąganiu rozmawiamy z prof. Tomaszem Zaleśkiewiczem, kierownikiem Katedry Psychologii Ekonomicznej wrocławskiej filii Uniwersytetu SWPS. Pieniądze a stereotypy Posiadanie pieniędzy powszechnie kojarzy się z poczuciem szczęścia. One nie tylko wymiernie ułatwiają życie i dają swobodny dostęp do nabywania…

FBlogo

Oglądaj wykłady naszych ekspertów

zapisz się

Emocje w zarządzaniu

(video) Stres w pracy – jak go opanować? – Sławomir Prusakowski

Dlaczego zebry nie mają wrzodów? – pyta w swojej publikacji o psychofizjologii stresu prof. Robert Sapolsky. Odpowiedź brzmi: bo stresują się trochę inaczej niż my. Zebra mobilizuje swój organizm do obrony czy ucieczki tylko w obliczu realnego zagrożenia; jeśli widzi, że jej towarzyszkę goni lew, nie panikuje, bo przecież to nie ona została zaatakowana. My inaczej – jesteśmy wyposażeni w mechanizm przewidywania przyszłych zagrożeń i lęk uruchamia się w nas nie tylko w związku z…

Stres w pracy – jak go opanować? – Sławomir Prusakowski

Dlaczego zebry nie mają wrzodów? – pyta w swojej publikacji o psychofizjologii stresu prof. Robert Sapolsky. Odpowiedź brzmi: bo stresują się trochę inaczej niż my. Zebra mobilizuje swój organizm do obrony czy ucieczki tylko w obliczu realnego zagrożenia; jeśli widzi, że jej towarzyszkę goni lew, nie panikuje, bo przecież to nie ona została zaatakowana. My inaczej – jesteśmy wyposażeni w mechanizm przewidywania przyszłych zagrożeń i lęk uruchamia się w nas nie tylko w związku z…

Emocje są kluczem do wszystkiego

Zamknij oczy. Co widzisz? Wiosenny deszcz, który daje przyjemny chłód i przynosi ukojenie, czy kolejną ulewę, która popsuła Ci plany i przyprawiła o ból głowy? Otwarcie oczu niewiele zmieni. Wszystko jest reprezentacją naszego mózgu, subiektywnej wiedzy o świecie, tego jak go rozumiemy, jak go interpretujemy, jak go znamy z opowieści rodziców, jak nauczono nas go czytać w szkole, na podwórku. To emocje są naszymi oczami, dlatego każdy z nas widzi inaczej te same przedmioty, ludzi…

Bez emocji nie ma działania

Radość z udanego projektu, irytacja – przy braku jego powodzenia, złość na podwładnego, który nie wykonał powierzonego mu zadania, lęk związany z reorganizacją biura, zwątpienie w powodu nadmiaru obowiązków... Emocje towarzyszą nam w pracy każdego dnia, jednak staramy się ich nie okazywać. Panuje przekonanie, że biznes to „władza rozumu” i chłodne kalkulacje. Dlaczego te stwierdzenia są mylne? Jakie profity przynosi posługiwanie się emocjami w pracy? Jak przekuć „uczucie” na „działanie”? Jak wielką motywującą moc mają…

Jak zarządzać emocjami w pracy?

Emocje? Ostrożnie! Przecież trzeba je do siebie dopuszczać tylko w określonych sytuacjach i umieć je kontrolować. A szczególnie w pracy. Dlaczego jest to mylne przeświadczenie? „Niektórzy twierdzą, że emocje to relikt sprzed 300 milionów lat, z czasów kiedy były one konieczne do przetrwania naszego gatunku”, pisali David R. Caruso i Peter Salovey w książce „Inteligentny emocjonalnie menedżer”. Jednak „Ośrodki emocji zlokalizowane w naszym mózgu nie mają odgrywać drugorzędnej roli w naszym procesie myślowym, wręcz przeciwnie…

Emocje jako narzędzie pracy menedżera

Dlaczego okazywanie emocji w pracy nie jest wcale oznaką słabości czy braku profesjonalizmu? Jak dzisiejsi menedżerowie odbierają zagadnienie emocji w biznesie i czy z nich korzystają? Dlaczego emocje wartościują naszą rzeczywistość? Jaka jest ich – korzystna i niekorzystna – rola, która może przełożyć się na zawodowy sukces? Jak pomóc sobie i swoim pracownikom w dobrym zarządzaniu emocjami? O emocjach jako narzędziu pracy menedżera opowiada Bruno Żółtowski – psycholog i trener biznesu z Uniwersytetu SWPS. Dobre…

Czy pewność jest ważniejsza niż trafność?

Motywacyjne zniekształcenia w procesie decyzyjnym mogą się pojawiać zarówno wtedy, gdy robiąc proste zakupy, mamy dokonać wyboru pomiędzy kilkoma smakami dżemu, jak i wtedy, gdy w grę wchodzą kariera, zdrowie czy szczęście. Dlatego warto wiedzieć, jakie motywy naprawdę kierują naszymi decyzjami i skłaniają nas do działania. Przekonuje o tym psycholog prof. dr hab. Tomasz Zaleśkiewicz z Uniwersytetu SWPS. Artykuł pochodzi z magazynu „Newsweek Psychologia 1/19”. W 2000 r. dwoje amerykańskich psychologów, Sheena lyengar i Mark Lepper,…

Czy lider powinien być empatyczny?

Z empatią wszystkim do twarzy. Także liderom i managerom, którzy coraz częściej rozumieją, że bez tej kompetencji społecznej trudno efektywnie zarządzać zespołem. „Lider bez empatii to jak lider bez serca. Może być szanowany, ale czy będzie lubiany?” – podkreśla w rozmowie z redakcją Uniwersytetu SWPS dr Milena Drzewiecka, psycholog społeczny, trenerka liderów. Ewa Pluta: Prezes Microsoftu Satya Nadella powiedział kiedyś, że idealny szef nowoczesnej firmy powinien być pewny siebie, ambitny, ciekawy świata, zdolny do uczenia…

Podcasty

Słuchaj wywiadów i wykładowców naszych ekspertów

soundcloudlogo spotifylogo iTunes lecton

Najpopularniesze artykuły

Jak zarządzać emocjami w pracy?

Emocje? Ostrożnie! Przecież trzeba je do siebie dopuszczać tylko w określonych sytuacjach i umieć je kontrolować. A szczególnie w pracy. Dlaczego jest to mylne przeświadczenie? „Niektórzy twierdzą, że emocje to relikt sprzed 300 milionów lat, z czasów kiedy były one konieczne do przetrwania naszego gatunku”, pisali David R. Caruso i Peter Salovey w książce „Inteligentny emocjonalnie menedżer”. Jednak „Ośrodki emocji zlokalizowane w naszym mózgu nie mają odgrywać drugorzędnej roli w naszym procesie myślowym, wręcz przeciwnie…

Mobbing – i co dalej? 10 porad dla nękanych w pracy

Kiedy jesteśmy ofiarami przemocy, trudno nam podjąć działanie, by zmienić nasz los. Nękani, zastraszani i dyskryminowani w pracy nie wiemy też, do kogo zwrócić się po pomoc. Dlaczego warto zadbać o wsparcie emocjonalne i otoczyć się bliskimi? Jakie działania antymobbingowe możemy podjąć wewnątrz firmy? Dlaczego przed mobbingiem chroni nas nie tylko Kodeks Pracy? Pomogą nam to wyjaśnić psycholożka i badaczka mobbingu dr Agnieszka Mościcka-Teske z Uniwersytetu SWPS oraz adwokat dr Marcin Kusaj. 1. Znajdź wsparcie…

Subtelna taktyka nękania w pracy. O mobbingu w białych rękawiczkach

W piątek szef traktuje cię jak powietrze, cały tydzień nie odpowiada na twoje maile, w sobotę ma dla ciebie pilne zadanie do wykonania. W poniedziałek na korytarzu krytykuje twój pomysł, we wtorek nie informuje cię o spotkaniu zespołu, w środę nie mówi ani „Dzień dobry”, ani „Do widzenia”. W czwartek okazuje się, że dostałaś o połowę niższą premię niż inni, bo jak wyjaśnia „za gorsze pomysły gorzej płaci”. Najpierw myślisz, że to incydent, później, tłumaczysz…

Podsumowanie cyklu o motywacji i pracy zespołowej

Swój produkt czy usługę można znać od podszewki. Wiedzieć ile, gdzie, co i jak. Mimo to, na każdym etapie pracy wszystko może się zepsuć, jeśli zawiedzie człowiek. W końcu, cokolwiek się robi, robi się z ludźmi i dla ludzi. Nie zarządza się czymś, lecz KIMŚ. Za nami pierwszy cykl tematyczny Strefy Zarządzania Uniwersytetu SWPS w nowej odsłonie. Wierzymy, że w zarządzaniu najważniejsi są ludzie, dlatego na początek podjęliśmy temat motywacji i pracy zespołowej. Motywacja Od wieków pragniemy…

Klątwy polskiej pracy zespołowej

Dla wspólnej sprawy Polacy chętnie stają ramię w ramię. W imię dobra ogółu zwierają siły i z oddaniem oraz zaangażowaniem walczą z zagrożeniem. Inaczej jednak rzecz się ma, jeśli chodzi o życie codzienne, gdzie tendencja do dobrej współpracy w grupie kuleje... Gdy prawie 30 lat temu w Polsce rozpoczął się proces transformacji ustrojowej, żyliśmy nadzieją, że dzięki entuzjazmowi i dobrej energii mającej swoje źródła w solidarności społecznej zdołamy dokonać gruntownej zmiany. Jednak zostaje nam jeszcze wiele do…

Zarządzać innowacyjnie, etycznie i odpowiedzialnie

„Po co nam wartości w biznesie? Przecież kluczowe są cena, wycena i zysk!” – we współczesnym zarządzaniu takie stwierdzenia przestają mieć rację bytu. Coraz częściej firmy zwracają się w stronę zarządzania opartego na wartościach społecznych i zrównoważonym rozwoju. Wiedzą, że to gwarantuje im przewagę konkurencyjną na rynku. O tym, jak zarządzać innowacyjnie, etycznie oraz odpowiedzialnie i realizować przy tym biznesowe cele, opowiadają dr Konrad Maj (Uniwersytet SWPS) i Kamil Wyszkowski (Global Compact Network Poland). Współczesne…

Zespół zaraża się od lidera

Obecność pozytywnie nastawionego, zarażającego nadzieją i motywacją lidera może sprawić, że nawet trudne do wykonania zadanie członkowie zespołu będą traktować jako wyzwanie, któremu warto poświęcić czas i energię niezależnie od tego, czy finalnie uda się je zrealizować, czy też nie - tłumaczy dr Ewa Jarczewska-Gerc, psycholog społeczny, wykładowca Uniwesytetu SWPS na kierunku zarządzanie i przywództwo. Kiedy na oddziale noworodkowym jedno dziecko zaczyna płakać, można się spodziewać, że za chwilę usłyszymy chór zawodzących głosów. W większości sitcomów…

Cykle podcastowe

Zobacz także

Group 426 Group 430 strefa psyche logo 05 logo white kopia

Zapraszamy na webinar - Jak nauczyć się być liderem? Skąd czerpać inspiracje i wiedzę?