Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

IO 2016 – Jak psychologia sportu pomaga zdobywać medale olimpijskie?

float_intro: images-old/2015/Blog/winners.jpg

Dużymi krokami zbliżają się Igrzyska Olimpijskie w Rio 2016, ta wielka sportowa impreza odbywająca się co 4 lata przyciąga przed telewizory miliony kibiców. Tysiące zawodników wraz ze współpracującymi z nimi sztabami szkoleniowymi przygotowuje się przez okres olimpiady (4 lata) do wzięcia udziału w tej najbardziej prestiżowym wydarzeniu sportowym. Raz na 4 lata zawodnicy mają szansę zaprezentować się od jak najlepszej strony przed milionami kibiców i rywalizować o najbardziej upragniony przez sportowców medal olimpijski. Zanim staną jednak na starcie swoich dyscyplin i będą rywalizować z innymi zawodnikami, czeka ich okres żmudnych przygotowań poprzez tysiące przetrenowanych godzin. W jaki sposób przygotowują się zawodnicy?

Po pierwsze: plan i strategia

„Jak budować 4-letnie plany treningowe oraz idące za nimi małe i duże strategie działania? Czy dziś wygrywamy tylko ciałem czy jak dowodzi psychologia sportu strona mentalna stała się również ważną kwestią? Samo ułożenie sobie planu na 4 nadchodzące lata (a czasem jak w przypadku naszego Mistrza Olimpijskiego Roberta Korzeniowskiego nawet na 8 lat, czyli dwie olimpiady) wymaga nie lada umiejętności ze strony zawodników, trenerów oraz związków sportowych. Czymś jednym jest napisanie planów krótko, średnio i długoterminowego a zupełnie inną sprawą jest solidnie przetrenowanie 4 lat, gdzie często zawodnikom wypada około 270 dni obozowych w jednym roku” – przypomina Aleksandra Pogorzelska kierownik studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS pt. Psychologia sportu – w nurcie Sportu Pozytywnego.

Wyznaczanie celów okresowych

Zawodnicy uczą się planować długo i krótkoterminowe cele, korzystając z pomocy psychologów sportu i trenerów. Zarządzenie swoimi celami, wyznaczenie priorytetów oraz określenie konkretnych działań to umiejętności niezbędne każdemu zawodnikowi. Żeby móc widzieć swój olimpijski cel z dalekiej 4-letniej perspektywy psychologowie sportu polecają podzielić go na części i okresy, znaleźć po drodze punkty kontrolne pokazujące zawodnikowi, iż zmierza w dobrym kierunku lub powinien swoje plany lekko zweryfikować. W drodze do olimpijskiego celu, sportowcy przechodzą przez trudne wielogodzinne treningi, planują swoje życie wokół sportu i głównego celu, przechodzą przez kwalifikacje olimpijskie, by dostać miejsce na Igrzyskach, aż wreszcie stają na starcie i walczą o medale.

Start na Igrzyskach i przygotowanie psychologiczne wynikające z rywalizacji na boisku, bieżni, parkiecie czy w basenie to jedno, natomiast kolejne elementy przygotowania mentalnego związane są z aspektami poza czy okołosportowymi jak radzenie sobie z niespodziewanymi kontuzjami tuż przed imprezą główną, bezpieczeństwo podczas samych Igrzysk czy wirus Zika, o którym tak głośno i z obawą mówi się w kontekście występów w Rio.

Natalia Pawelska

Emocje, stres, presja otoczenia, czyli o przygotowaniu mentalnym sportowca 

Psychologia sportu opisała i praktycznie wypracowała całą ścieżkę przygotowań do rywalizacji sportowej. Począwszy od radzenia sobie z silnymi emocjami już podczas ceremonii otwarcia Igrzysk, poprzez budowanie nastawienie z jakim zawodnicy przyjeżdżają i startują na Igrzyskach, a także w sytuacji samego startu – radzenie sobie ze stresem, z własnymi i nakładanymi przez innych presją i oczekiwaniami.

„Start na Igrzyskach i przygotowanie psychologiczne wynikające z rywalizacji na boisku, bieżni, parkiecie czy w basenie to jedno, natomiast kolejne elementy przygotowania mentalnego związane są z aspektami poza czy okołosportowymi jak radzenie sobie z niespodziewanymi kontuzjami tuż przed imprezą główną, bezpieczeństwo podczas samych Igrzysk czy wirus Zika, o którym tak głośno i z obawą mówi się w kontekście występów w Rio. Na koniec, po długich 4-letnich przygotowaniach i starcie na Igrzyskach zostaje już tylko wyciągnięcie wniosków, świętowanie zwycięstwa lub godzenie się z porażką i dla jednych kończenie kariery, a dla innych rozpoczęcie kolejnego cyklu przygotowań” – wymienia Natalia Pawelska koordynator studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS pt. Psychologia sportu – w nurcie Sportu Pozytywnego.

Okiem psychologa sportu

Przed nami ostatnie kwalifikacje olimpijskie i rywalizacja o ostatnie wolne miejsca na Igrzyska w Rio, potem zacznie się już okres bezpośrednich przygotowań do Igrzysk, wyjazd do Rio i aklimatyzacja oraz oczekiwanie na swój start na Igrzyskach. 

Rozpoczynamy cykl artykułów i doniesień z Igrzysk Olimpijskich przygotowanych przez zespół psychologów sportu ze studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS pt. Psychologia sportu – w nurcie Sportu Pozytywnego. Nasi eksperci przybliżą z czym będą mierzyli się nasi sportowcy i w jaki sposób psychologia wspomaga rywalizację o najwyższe laury sportowe.

258 ola pogorzelska

Aleksandra Pogorzelska

psycholog pracujący w sporcie i biznesie, kierownik studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS pt. Psychologia sportu – w nurcie Sportu Pozytywnego. Trener II klasy pływania. Od 19 lat startuje w zawodach triathlonowych, wielokrotna medalistka Mistrzostw Polski w Triatlonie i Duathlonie.

258 natalia pawelska

Natalia Pawelska

studentka Psychologii sportu i rekreacji oraz studiów podyplomowych z Psychologii Sportu Pozytywnego na Uniwersytecie SWPS. Była zawodniczka lekkoatletyki. Interesuje się efektywnymi sposobami funkcjonowania w sporcie oraz życiem po zakończeniu kariery sportowej.