O konferencji
Wydział Nauk Humanistycznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS oraz Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego serdecznie zapraszają do udziału w konferencji naukowo-dydaktycznej „Mediacja i działania mediacyjne w komunikacji w językach obcych”. Obrady odbędą się w dniach 15–17 września 2025 r. w siedzibie wydziału.
Tematem wiodącym konferencji będzie mediacja, która stała się w ostatnich latach zagadnieniem często poruszanym w różnych kontekstach edukacyjnych. Ze względu na swą rosnącą rolę w europejskiej polityce językowej stała się ona przedmiotem zainteresowań zarówno badaczy teoretyków, jak i (glotto)dydaktyków.
Pierwsze badania nad mediacją w nauczaniu języków obcych prowadzone były w latach 2000–2003 i dotyczyły mediacji kulturowej. Ich rezultaty stały się częścią Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ, 2003). W najnowszej wersji tego dokumentu (CEFR Companion Volume, 2018) zagadnienie to potraktowano znacznie szerzej, a wszystkim wyróżnionym w jego ramach obszarom przyporządkowano deskryptory z odniesieniem do poziomów zaawansowania językowego.
Kompetencje mediacyjne są niezwykle przydatne w komunikacji we wszystkich sferach życia: prywatnej i publicznej, edukacyjnej oraz zawodowej. W edukacji umiejętności te ułatwiają współpracę w grupie, wspomagają krytyczne myślenie, a dzięki temu – autonomię ucznia. Są nieodzowne m.in. przy negocjowaniu znaczeń, rozwiązywaniu konfliktów, poszukiwaniu płaszczyzny porozumienia w przestrzeni wielo- i międzykulturowej.
Nie ulega zatem wątpliwości, że obecnie mediacja stanowi ważny cel i jednocześnie proces kształcenia językowego. Konieczność podejmowania działań mediacyjnych oraz rozwijania kompetencji w tym zakresie podkreśla nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego (2024). Ćwiczenia ukierunkowane na mediację pojawiają się w podręcznikach szkolnych, a umiejętności mediacyjne weryfikowane są m.in. podczas egzaminów językowych.
Podczas tegorocznej konferencji chcielibyśmy spojrzeć na mediację wielowymiarowo, uwzględniając jej aspekty kulturowe, społeczne, pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne.
Prelegenci plenarni
profesora emerita
Bessie Dendrinos
Profesora emerita National and Kapodistrian University of Athens (NKUA), dyrektorka centrum badawczego Research Centre for Language Teaching and Assessment oraz kierowniczka komitetu naukowego Centre of Excellence for Multilingualism and Language Policy. Od 2003 r. jest przewodniczącą rady egzaminacyjnej greckiego krajowego systemu egzaminów z języków obcych (znanego jako KPG). Jest także przewodniczącą europejskiej organizacji ECSPM oraz założycielką CURUM. Jej zainteresowania badawcze obejmują nauczanie języków obcych, opracowywanie programów nauczania i materiałów dydaktycznych, wielojęzyczność, mediację wewnątrz- i międzyjęzykową oraz testowanie i ocenianie językowe. Jest współautorką książki (wspólnie z D. Macedo i P. Gounari) „The Hegemony of English” (Routledge, 2004), która w 2004 r. otrzymała nagrodę American Educational Studies Association Critics’ Choice Award i została przetłumaczona na kilka języków. Jej najnowsze publikacje to „Mediation as Negotiation of Meanings, Plurilingualism and Language Education” (Routledge 2024) oraz „Collaborative Peer Learning Mediation Across the Curriculum” w „Numero speciale di Lingua e Nuova Didattica: L’insegnante di lingue: formazione, azione, cognizione” (w druku).
Przeczytaj pełny biogram (w j. angielskim)
dr hab. prof. UW
Radosław Kucharczyk
Absolwent Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora UW w Zakładzie Dydaktyki i Metodyki Języków Romańskich. Prowadzi zajęcia z glottodydaktyki oraz z praktycznej nauki języka francuskiego. W swojej pracy badawczej skupia się na implementacji założeń europejskiej polityki językowej w polskim systemie edukacyjnym. Szczególnie interesuje go kwestia wielojęzyczności oraz kompetencji wielojęzycznej oraz mediacji. Jest autorem licznych artykułów z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych oraz programu nauczania języka francuskiego w szkołach ponadgimnazjalnych i materiałów do nauki języka francuskiego. Współpracuje z Centralną Komisją Egzaminacyjną. Jest przewodniczącym Rady Koordynacyjnej ds. Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej UW. W latach 2017–2025 pełnił funkcję kierownika Zakładu Dydaktyki Języków Romańskich w Instytucie Romanistyki UW. Jest rzeczoznawcą podręczników do nauki języka francuskiego w MEN. Pracuje też w XV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. N. Żmichowskiej w Warszawie jako nauczyciel języka francuskiego.
prof.
Barbara Lewandowska-Tomaszczyk
Profesor zwyczajna w Katedrze Języka i Komunikacji Akademii Nauk Stosowanych w Koninie. Przez długi czas pracowała w Instytucie Anglistyki w Uniwersytecie Łódzkim. Jej zainteresowania badawcze obejmują semantykę i pragmatykę kognitywną oraz językoznawstwo korpusowe i jego zastosowania w językoznawstwie kontrastywnym, stosowanym oraz w studiach nad przekładem. Jest autorką licznych publikacji i uczestniczką wielu międzynarodowych projektów badawczych. Regularnie uczestniczy w konferencjach międzynarodowych oraz prowadzi seminaria i cykle wykładów w Polsce i zagranicą.
Odwiedź profil naukowczyni w serwisie w Google Scholar
Program konferencji
Pobierz program (PDF)
Zeszyt abstraktów
Plenarny okrągły stół
Trzeciego dnia konferencji (17 września) odbędzie się plenarny okrągły stół poświęcony roli mediacji we współczesnej glottodydaktyce.
Moderator
dr hab., prof. UMCS
Jarosław Krajka
Profesor uczelni w Katedrze Lingwistyki Stosowanej i prodziekan ds. kształcenia Wydziału Filologicznego Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Autor publikacji z zakresu nauczania wspomaganego komputerowo, kształcenia nauczycieli języków obcych, oceniania językowego w wymiarze interkulturowym oraz komunikacji interkulturowej. Jego najnowsza publikacja to monografia „Language Assessment Across Cultures. From Intercultural Communicative Competence to Artificial Intelligence” (2025, Wydawnictwo Brill).
Paneliści
dr hab., prof. UJ
Iwona Janowska
Profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego, zatrudniona w Instytucie Glottodydaktyki Polonistycznej. Jej zainteresowania badawcze koncentrują się na glottodydaktyce ogólnej oraz dydaktyce języka polskiego jako obcego. Szczególne miejsce w jej pracach zajmuje problematyka wdrażania „Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego” (CEFR/CEFR-CV) do praktyki dydaktycznej, zwłaszcza w kontekście podejścia ukierunkowanego na działanie („Podejście zadaniowe do nauczania i uczenia się języków obcych”, 2011) oraz rozwijania kompetencji mediacyjnych („Działania mediacyjne w uczeniu się i nauczaniu języków obcych”, 2021).
dr hab., prof. UWM
Mariola Jaworska
Kierowniczka Katedry Lingwistyki Stosowanej w Instytucie Językoznawstwa Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. Członkini Zarządu Głównego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego, redaktor naczelna czasopisma „Neofilolog”. W latach 2012–2019 dyrektor Zespołu Szkół nr 3 im. Jana III Sobieskiego w Szczytnie. Autorka prac naukowych z zakresu językoznawstwa stosowanego i glottodydaktyki dotyczących m.in. wpływu uwarunkowań indywidualnych na proces uczenia się i nauczania języków obcych, kształcenia nauczycieli języków obcych, a także edukacji językowej uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
prof. dr hab.
Urszula Paprocka-Piotrowska
Kierowniczka Katedry Akwizycji i Dydaktyki Języków w Instytucie Językoznawstwa na Wydziale Nauk Humanistycznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II. Specjalizuje się w akwizycji języków obcych, dydaktyce językowej oraz lingwistyce kognitywnej. Jej działalność naukowo-badawcza obejmuje zagadnienia związane z akwizycją języka ojczystego i obcego u dzieci i dorosłych, rozwojem kompetencji narracyjnej, strukturą przeformułowania w języku oraz komunikacją międzykulturową. Autorka i współautorka licznych publikacji naukowych, od wielu lat zaangażowana w rozwój dydaktyki języka polskiego jako obcego i drugiego. Promotorka innowacyjnych rozwiązań w zakresie indywidualizacji procesu kształcenia, w tym tutoringu akademickiego. Współautorka poradnika „Tutoring dla początkujących. 5 kroków do wdrożenia indywidualizacji nauczania” (KUL, 2023). Wypromowała ponad 160 prac dyplomowych i doktorskich. Wspiera rozwój kompetencji dydaktycznych kadry akademickiej poprzez indywidualne konsultacje oraz działania szkoleniowe. Fot. T. Koryszko (KUL).
prof. dr hab.
Mirosław Pawlak
Pracuje na Wydziale Pedagogiczno-Artystycznym w Kaliszu Uniwersytetu Adama Mickiewicza oraz w Akademii Nauk Stosowanych w Koninie. Autor blisko 400 publikacji dotyczących różnych aspektów uczenia się i nauczania języków obcych, m.in. uczenia się i nauczania gramatyki, korekty błędów językowych oraz roli różnic indywidualnych. Redaktor naczelny serii Second Language Learning and Teaching w wydawnictwie Springer oraz czasopisma „Studies in Second Language Learning and Teaching”, jednego z najlepszych czasopism językoznawczych na świecie. Sprawował funkcje między innymi rektora Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Koninie, przewodniczącego Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego oraz przewodniczącego Światowej Federacji Nauczycieli Języków Obcych.
Dyskusje panelowe
Trzeciego dnia konferencji (17 września) odbędą się również dyskusje panelowe poświęcone standardom jakości i ewaluacji kształcenia na kierunkach filologicznych oraz lingwistycznych.
Wydarzenia towarzyszące
Bezpłatne warsztaty dla nauczycieli języków obcych
Limit miejsc na warsztaty został wyczerpany. Dziękujemy za zainteresowanie.
Warsztaty odbędą się 16 września.
Wycieczka – okolice Uniwersytetu SWPS
Drugiego dnia konferencji (16 września) zapraszamy na wycieczkę z przewodnikiem po warszawskiej Pradze (dodatkowo płatną). Zwiedzimy okolice siedziby Uniwersytetu SWPS, czyli Kamionek. W międzywojennej Polsce i w czasach PRL-u była to duża dzielnica fabryczna, którą ktoś niedawno trafnie nazwał „Doliną Krzemową II Rzeczypospolitej”. Do dziś przetrwały tu piękne budynki wielu fabryk wzniesione w różnych stylach architektonicznych.
Oprócz zabytkowych kamienic i budynków pofabrycznych znajdziemy tu również sporo murali i street artu. Zobaczymy także pierwszy w Polsce pomnik idei, przedwojenne osiedla robotnicze i miejskie osiedla dla bezdomnych oraz powstającą na terenie Instytutu Weterynaryjnego nowoczesną salę koncertową.
Kamionek to jednak nie tylko dziedzictwo przemysłowe. To również najstarsze miejsce na terenie obecnej Warszawy, wspomniane w kronikach już za czasów pierwszych Piastów. Znajduje się tu najstarszy cmentarz w mieście, a także konkatedra diecezji warszawsko-praskiej z interesującymi zabytkami w stylistyce przedwojennej, zwanej polską sztuką dekoracyjną. Na trasie wycieczki jest też legendarna fabryka Wedla z Muzeum Czekolady.
Miejsce konferencji
Wydział Nauk Humanistycznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS, ul. Chodakowska 19/31
Pobierz plan budynku (PDF)
Dojazd i parking
Zachęcamy do korzystania z komunikacji miejskiej.
Dojazd z centrum miasta / dworca PKP Warszawa Centralna: tramwaj nr 22, należy wysiąść na przystanku Gocławska
Dojazd z dzielnicy Praga: tramwaje nr 3, 6 i 26, należy wysiąść na przystanku Gocławska
Uniwersytet SWPS znajduje się w strefie płatnego parkowania. Na terenie uczelni dostępny jest niewielki, płatny parking. Miejsca parkingowe w pobliżu uczelni znajdują się przy ul. Terespolskiej oraz ul. Grochowskiej.
Noclegi
Proponujemy nocleg w wybranym hotelu: Tulip, Hit, Hetman, Ibis Ostrobramska.
Organizatorzy
Komitet naukowy
- prof. dr hab. Hanna Komorowska-Janowska
Uniwersytet SWPS
- dr hab. Anna Jaroszewska, prof. UW
przewodnicząca PTN, Uniwersytet Warszawski
- prof. Bessie Dendrinos
National and Kapodistrian University of Athens, ECSPM
- dr hab. Mariola Jaworska, prof. UWM
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
- dr Ewa Andrzejewska
Uniwersytet Gdański
- dr hab. Melanie Ellis, prof. PŚ
Politechnika Śląska w Gliwicach
- dr Monika Janicka
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- dr hab. Jarosław Krajka, prof. UMCS
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- dr hab. Radosław Kucharczyk, prof. UW
Uniwersytet Warszawski
- dr Agata Lewandowska
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- dr Magdalena Makowska
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- dr Katarzyna Posiadała
Uniwersytet Warszawski
- dr hab. Joanna Rokita-Jaśkow, prof. UP
Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej
- dr hab. Anna Seretny, prof. UJ
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
- dr hab. Magdalena Sowa, prof. UMCS
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
- dr hab. Dorota Werbińska, prof. UP
Uniwersytet Pomorski w Słupsku
Komitet organizacyjny
- dr Magdalena Domeradzka
- dr Agnieszka Gadomska | przewodnicząca
- dr Małgorzata Kłos
- dr Aleksandra Kostecka-Szewc
- dr Sylvia Maciaszczyk
- dr Emma Oki
- Beata Sikorzak
Kontakt
W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.