Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Strona główna

Mediacja i działania mediacyjne w komunikacji w językach obcych

Konferencja Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

O konferencji

Switch to English webpage 

Kogo zapraszamy

dydaktyków języków obcych, przedstawicieli środowiska naukowego oraz wszystkich zainteresowanych tematyką konferencji

Języki wydarzenia: polski, angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski, włoski

Na pierwszym planie dłoń trzymająca smartfon. Nad smartfonem widoczny symbol komunikatora oraz nazwy różnych języków świata

O konferencji

Wydział Nauk Humanistycznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS oraz Zarząd Główny Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego serdecznie zapraszają do udziału w konferencji naukowo-dydaktycznej „Mediacja i działania mediacyjne w komunikacji w językach obcych”. Obrady odbędą się w dniach 15–17 września 2025 r. w siedzibie wydziału.

Tematem wiodącym konferencji będzie mediacja, która stała się w ostatnich latach zagadnieniem często poruszanym w różnych kontekstach edukacyjnych. Ze względu na swą rosnącą rolę w europejskiej polityce językowej stała się ona przedmiotem zainteresowań zarówno badaczy teoretyków, jak i (glotto)dydaktyków.

Pierwsze badania nad mediacją w nauczaniu języków obcych prowadzone były w latach 2000–2003 i dotyczyły mediacji kulturowej. Ich rezultaty stały się częścią Europejskiego systemu opisu kształcenia językowego (ESOKJ, 2003). W najnowszej wersji tego dokumentu (CEFR Companion Volume, 2018) zagadnienie to potraktowano znacznie szerzej, a wszystkim wyróżnionym w jego ramach obszarom przyporządkowano deskryptory z odniesieniem do poziomów zaawansowania językowego.

Kompetencje mediacyjne są niezwykle przydatne w komunikacji we wszystkich sferach życia: prywatnej i publicznej, edukacyjnej oraz zawodowej. W edukacji umiejętności te ułatwiają współpracę w grupie, wspomagają krytyczne myślenie, a dzięki temu – autonomię ucznia. Są nieodzowne m.in. przy negocjowaniu znaczeń, rozwiązywaniu konfliktów, poszukiwaniu płaszczyzny porozumienia w przestrzeni wielo- i międzykulturowej.

Nie ulega zatem wątpliwości, że obecnie mediacja stanowi ważny cel i jednocześnie proces kształcenia językowego. Konieczność podejmowania działań mediacyjnych oraz rozwijania kompetencji w tym zakresie podkreśla nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego (2024). Ćwiczenia ukierunkowane na mediację pojawiają się w podręcznikach szkolnych, a umiejętności mediacyjne weryfikowane są m.in. podczas egzaminów językowych.

Podczas tegorocznej konferencji chcielibyśmy spojrzeć na mediację wielowymiarowo, uwzględniając jej aspekty kulturowe, społeczne, pedagogiczne, psychologiczne oraz prawne.

Prelegenci plenarni

Bessie Dendrinos
profesora emerita
Bessie Dendrinos
Profesora emerita National and Kapodistrian University of Athens (NKUA), dyrektorka centrum badawczego Research Centre for Language Teaching and Assessment oraz kierowniczka komitetu naukowego Centre of Excellence for Multilingualism and Language Policy. Od 2003 r. jest przewodniczącą rady egzaminacyjnej greckiego krajowego systemu egzaminów z języków obcych (znanego jako KPG). Jest także przewodniczącą europejskiej organizacji ECSPM oraz założycielką CURUM. Jej zainteresowania badawcze obejmują nauczanie języków obcych, opracowywanie programów nauczania i materiałów dydaktycznych, wielojęzyczność, mediację wewnątrz- i międzyjęzykową oraz testowanie i ocenianie językowe. Jest współautorką książki (wspólnie z D. Macedo i P. Gounari) „The Hegemony of English” (Routledge, 2004), która w 2004 r. otrzymała nagrodę American Educational Studies Association Critics’ Choice Award i została przetłumaczona na kilka języków. Jej najnowsze publikacje to „Mediation as Negotiation of Meanings, Plurilingualism and Language Education” (Routledge 2024) oraz „Collaborative Peer Learning Mediation Across the Curriculum” w „Numero speciale di Lingua e Nuova Didattica: L’insegnante di lingue: formazione, azione, cognizione” (w druku). Przeczytaj pełny biogram (w j. angielskim)
Radosław Kucharczyk
dr hab. prof. UW
Radosław Kucharczyk
Absolwent Instytutu Romanistyki Uniwersytetu Warszawskiego, gdzie obecnie pracuje na stanowisku profesora UW w Zakładzie Dydaktyki i Metodyki Języków Romańskich. Prowadzi zajęcia z glottodydaktyki oraz z praktycznej nauki języka francuskiego. W swojej pracy badawczej skupia się na implementacji założeń europejskiej polityki językowej w polskim systemie edukacyjnym. Szczególnie interesuje go kwestia wielojęzyczności oraz kompetencji wielojęzycznej oraz mediacji. Jest autorem licznych artykułów z zakresu dydaktyki nauczania języków obcych oraz programu nauczania języka francuskiego w szkołach ponadgimnazjalnych i materiałów do nauki języka francuskiego. Współpracuje z Centralną Komisją Egzaminacyjną. Jest przewodniczącym Rady Koordynacyjnej ds. Nauczania Języków Obcych i Certyfikacji Biegłości Językowej UW. W latach 2017–2025 pełnił funkcję kierownika Zakładu Dydaktyki Języków Romańskich w Instytucie Romanistyki UW. Jest rzeczoznawcą podręczników do nauki języka francuskiego w MEN. Pracuje też w XV LO z Oddziałami Dwujęzycznymi im. N. Żmichowskiej w Warszawie jako nauczyciel języka francuskiego.
Barbara Lewandowska-Tomaszczyk
prof.
Barbara Lewandowska-Tomaszczyk
Profesor zwyczajna w Katedrze Języka i Komunikacji Akademii Nauk Stosowanych w Koninie. Przez długi czas pracowała w Instytucie Anglistyki w Uniwersytecie Łódzkim. Jej zainteresowania badawcze obejmują semantykę i pragmatykę kognitywną oraz językoznawstwo korpusowe i jego zastosowania w językoznawstwie kontrastywnym, stosowanym oraz w studiach nad przekładem. Jest autorką licznych publikacji i uczestniczką wielu międzynarodowych projektów badawczych. Regularnie uczestniczy w konferencjach międzynarodowych oraz prowadzi seminaria i cykle wykładów w Polsce i zagranicą. Odwiedź profil naukowczyni w serwisie w Google Scholar

Opłaty konferencyjne

Osoby zakwalifikowane do udziału w konferencji są zobowiązane do uiszczenia opłaty w wysokości:

  • 600 zł – członkowie Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego;
  • 660 zł – pozostali uczestnicy.
  • Opłata obejmuje materiały konferencyjne, wyżywienie, koszty organizacyjne oraz wydawnicze.

    Termin płatności oraz przesłania upoważnienia do wystawienia faktury VAT bez podpisu upływa 20 lipca 2025 r.

    Wpłat należy dokonywać za pośrednictwem poniższego formularza.

    Formularz rejestracyjny

    Program

    Szczegółowy program konferencji udostępnimy wkrótce.

    Plenarny okrągły stół

    Trzeciego dnia konferencji, 17 września, odbędzie się plenarny okrągły stół poświęcony roli mediacji we współczesnej glottodydaktyce.

    Moderator: dr hab. Jarosław Krajka, prof. UMCS (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie)

    Paneliści:

    • dr hab. Iwona Janowska, prof. UJ (Uniwersytet Jagielloński),
    • dr hab. Mariola Jaworska, prof. UWM (Uniwersytet Warmińsko-Mazurski),
    • prof. dr hab. Urszula Paprocka-Piotrowska (Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II),
    • prof. dr hab. Mirosław Pawlak (Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu).

    Wydarzenia towarzyszące

    Drugiego dnia konferencji (16 września) planowana jest wycieczka po Warszawie z przewodnikiem (dodatkowo płatna). Więcej szczegółów podamy wkrótce.

    Informacje praktyczne

    Miejsce konferencji

    Wydział Nauk Humanistycznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS, ul. Chodakowska 19/31

    Dojazd i parking

    Zachęcamy do korzystania z komunikacji miejskiej.

    Dojazd z centrum miasta / dworca PKP Warszawa Centralna: tramwaj nr 22, należy wysiąść na przystanku Gocławska

    Dojazd z dzielnicy Praga: tramwaje nr 3, 6 i 26, należy wysiąść na przystanku Gocławska

    Uniwersytet SWPS znajduje się w strefie płatnego parkowania. Na terenie uczelni dostępny jest niewielki, płatny parking. Miejsca parkingowe w pobliżu uczelni znajdują się przy ul. Terespolskiej oraz ul. Grochowskiej.

    Noclegi

    Proponujemy nocleg w wybranym hotelu: Tulip, Hit, Hetman, Ibis Ostrobramska.

    Organizatorzy

    • Logo Wydziału Nauk Humanistycznych w Warszawie Uniwersytetu SWPS
    • Logo Polskiego Towarzystwa Neofilologicznego

    Komitet naukowy

    • prof. dr hab. Hanna Komorowska-Janowska
      Uniwersytet SWPS
    • dr hab. Anna Jaroszewska, prof. UW
      przewodnicząca PTN, Uniwersytet Warszawski
    • prof. Bessie Dendrinos
      National and Kapodistrian University of Athens, ECSPM
    • dr hab. Mariola Jaworska, prof. UWM
      Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie
    • dr Ewa Andrzejewska
      Uniwersytet Gdański
    • dr hab. Melanie Ellis, prof. PŚ
      Politechnika Śląska w Gliwicach
    • dr Monika Janicka
      Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    • dr hab. Jarosław Krajka, prof. UMCS
      Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    • dr hab. Radosław Kucharczyk, prof. UW
      Uniwersytet Warszawski
    • dr Agata Lewandowska
      Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    • dr Magdalena Makowska
      Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
    • dr Katarzyna Posiadała
      Uniwersytet Warszawski
    • dr hab. Joanna Rokita-Jaśkow, prof. UP
      Uniwersytet Pedagogiczny im. Komisji Edukacji Narodowej
    • dr hab. Anna Seretny, prof. UJ
      Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
    • dr hab. Magdalena Sowa, prof. UMCS
      Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
    • dr hab. Dorota Werbińska, prof. UP
      Uniwersytet Pomorski w Słupsku

    Komitet organizacyjny

    • dr Magdalena Domeradzka
    • dr Agnieszka Gadomska | przewodnicząca
    • dr Małgorzata Kłos
    • dr Aleksandra Kostecka-Szewc
    • dr Sylvia Maciaszczyk
    • dr Emma Oki
    • Beata Sikorzak

    Kontakt

    W razie pytań prosimy o kontakt mailowy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.