Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Czy sukcesy i porażki mają wpływ na nasze kolejne osiągnięcia?

float_intro: images-old/2015/Blog/nadzieja.jpg

Charles R. Snyder wykazał, że przywołanie w pamięci niepowodzenia lub sukcesu z przeszłości ma wpływ na poziom nadziei na sukces jako stan, czyli przekonania o możliwości poradzenia sobie z aktualnymi i przyszłymi wyzwaniami. Studenci Uniwersytetu SWPS, pod kierunkiem dr. Mariusza Zięby, powtórzyli eksperyment amerykańskiego psychologa. Wyniki badania pozwalają sądzić, że opisanie poniesionej porażki wywołuje istotny spadek nadziei na sukces tylko u kobiet, z kolei przywołanie realizacji zadania zakończonego powodzeniem podnosi poziom nadziei na sukces wyłącznie u mężczyzn.

Nadzieja na sukces – wiara w swoje możliwości

Nadzieja ma bardzo duży wpływ na jakość naszego życia, poczucie własnej wartości, stosunek po wyzwań, jakie przed nami stoją, oraz stopień satysfakcji z naszych osiągnięć. Teorię nadziei zapoczątkował w połowie lat 80-tych Charles R. Snyder. Według badacza nadzieja opiera się na dwóch przekonaniach: o posiadaniu silnej woli i posiadaniu umiejętności znajdowania rozwiązań. Kluczowe są tu zatem: wiara w możliwości wykonania danego zadania pomimo pojawiających się trudności oraz postrzeganie siebie jako osoby, która ma wiedzę i kompetencje niezbędne do wymyślania różnych sposobów prowadzących do osiągnięcia celu.

Nadzieja na sukces może być rozumiana jako dyspozycja, a więc względnie stały system przekonań, utrzymujący się niezależnie od miejsca i czasu, a także jako stan, który dotyczy konkretnych sytuacji związanych z realizacją określonych zadań. Ten rodzaj nadziei jest mierzony w danym momencie i wyraża aktualne myślenie jednostki ukierunkowane na osiągnięcie wyznaczonych celów. Zależy od poznawczej analizy danej sytuacji, a także – jak pokazały badania Snydera – wcześniejszych sukcesów i porażek. (Łaguna i in., 2006; Brewer, Doughtie, Lubin 1980; Yang i Rehm, 1993; za: Snyder i in., 1996).

Replikacja eksperymentu z lat 90-tych

Celem badania była replikacja eksperymentu Snydera i wsp. (1996, Study 3), w którym wykazano wpływ aktywizacji negatywnych vs pozytywnych wspomnień na zmianę nasilenia nadziei na sukces jako stan.

Uczestnikami eksperymentu byli studenci Uniwersytetu SWPS, głównie studenci psychologii z Poznania i Warszawy, których podzielono losowo na trzy grupy:
1) grupę, w której badani przypominali sobie swój sukces,
2) grupę, w której badani przypominali sobie swoją porażkę,
3) grupę kontrolną.

Podczas indywidualnych spotkań z eksperymentatorami uczestnicy wypełniali Skalę nadziei na sukces jako stan (ASHS), Skalę samooceny jako stan (SJS), Skalę walencji i specyficznej treści nastroju (PANAS-X) oraz Skalę aprobaty społecznej (Crowne-Marlowe).

W grupie kontrolnej badanym zaprezentowano polecenia mające wprowadzić ich w stan relaksacji. W warunku aktywizacji wspomnienia sukcesu, po przedstawieniu uczestnikom instrukcji służącej do relaksacji, poproszono ich o opisanie sytuacji z przeszłości, w której osiągnęli wyznaczony cel. W warunku aktywizacji wspomnienia porażki, po wykonywaniu poleceń relaksujących, osoby badane wspominały nieudaną próbę realizacji jakiegoś zadania. Następnie wszyscy uczestnicy eksperymentu ponownie uzupełniali Skalę nadziei na sukces jako stan.

Wpływ dawnych sukcesów i porażek na wiarę w osiągnięcie celu u kobiet i mężczyzn

Snyder i wsp. (1996) wykazał, że aktywizacja sukcesu vs porażki wywołuje istotny wzrost vs spadek stanu nasilenia nadziei na sukces. W replikacji eksperymentu przeprowadzonej przez studentów Uniwersytetu SWPS uzyskano częściowe potwierdzenie tych wyników. Podobne rezultaty zaobserwowano tylko w grupie aktywizacji wspomnienia porażki i w grupie kontrolnej.

W oryginalnym badaniu wykazano brak istotnych różnic w nasileniu stanu nadziei u kobiet i mężczyzn. W warunkach polskich wykazano rozbieżności ze względu na płeć: wydaje się, że przypomnienie porażki wywołuje istotny spadek poziomu stanu nadziei na sukces tylko u kobiet, zaś aktywizacja wspomnienia sukcesu wpływa na podniesienie poziomu nadziei jako stan wyłącznie u mężczyzn.

W badaniu uzyskano nieoczekiwany rezultat wpływu zadania polegającego na relaksacji na zmianę poziomu nadziei na sukces jako stan. W grupie kobiet uaktywnienie stanu relaksu spowodowało wzrost poziomu nadziei na sukces jako stan, natomiast w grupie mężczyzn uzyskano efekt odwrotny – poziom nadziei na sukces zdecydowanie się obniżył.

Wyróżnienie podczas XIII Zjazdu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej

Studentki psychologii: Weronika Trzmielewska, Marta Bukowska i Emilia Kaczmarczyk przeprowadziły badanie w ramach stażu odbywanego w zespole dr. Mariusza Zięby, kierownika Centrum Badań nad Traumą i Kryzysami Życiowymi na Wydziale Zamiejscowym w Poznaniu Podczas XIII Zjazdu Polskiego Stowarzyszenia Psychologii Społecznej plakat naukowy ich autorstwa ilustrujący wyniki tego badania został uznany za najlepszy.

Studenci Uniwersytetu SWPS zainteresowani pracą naukową, a często też podjęciem w przyszłości studiów doktoranckich, są włączani do projektów badawczych prowadzonych przez pracowników uczelni. Pomagają w prowadzeniu badań i realizują, z pomocą doświadczonych naukowców, swoje własne projekty, ucząc się przy tym pracy w zespole badawczym. Mają też możliwość udziału w bloku zajęć: Praktyk psycholog na uniwersytecie, w ramach którego uczestniczą w wykładach z cyklu Szkoła Mistrzów prowadzonych przez wybitnych naukowców oraz warsztatach rozwijających kompetencje w zakresie pisania wniosków o granty na badania naukowe, a także przygotowywania publikacji naukowych i prezentacji konferencyjnych.

Nagrodzony poster

poster 21