Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Moskwa, której już nie ma – wystawa zdjęć Michaela Fleischera

float_intro: images-old/zdjecia/moskwa_ktorej_juz_nie_ma.jpg

Czy można przenieść się w czasie? Czy jest szansa zobaczyć miasto, którego już nie ma? Czy możliwe jest spotkanie z nietuzinkowymi artystami w tym samym miejscu i niemalże w jednej chwili? Odpowiedź brzmi: tak. Zapraszamy w podróż do Moskwy lat 80. Do tego alternatywnego świata za sprawą swoich zdjęć i opowieści zabierze nas prof. Michael Fleischer z Katedry Grafiki Uniwersytetu SWPS.

14 stycznia–29 lutego
17.30
Wrocław

Spotkanie z Michaelem Fleischerem

Zapraszamy na spotkanie z Michaelem Fleischerem – autorem książki „Moskwa, której już nie ma” i wystawy pod tym samym tytułem. Rozmowę z poprowadzą studentki Grafiki Uniwersytetu SWPS – Renata Kosiaty i Maria Tymchenko. Słowo wstępne wygłosi kurator wystawy Mariusz Wszołek. Otaczać nas będą rekwizyty inspirowane jednym ze zdjęć Fleischera, przedstawiającym mieszkanie Andrieja Monastyrskijego. „Od niego zaczęły się moje wizyty w tym drugim świecie, w świecie konceptualistów. Andriej mieszkał wtedy w klasycznym blokowisku, mieszkanie składało się z kuchni i dwóch małych pokoi. Przesiadywaliśmy w jednym z nich i gadaliśmy” – pisze Fleischer. Podczas otwarcia wystawy będzie można – poza oglądaniem zdjęć – posłuchać historii i wspomnień o tamtych czasach. Posiadaczy własnych egzemplarzy książki „Moskwa, której już nie ma” zapraszamy po autografy.

Co o wystawie mówi dr Michał Jakubowicz

Wystawa inspirowana jest książką Michaela Fleischera pt. „Moskwa, której już nie ma”. Za pomocą wyrywkowych wspomnień oraz zdjęć autor opowiada o swoim rocznym pobycie w Moskwie, fascynacji moskiewsko-tartuską szkołą semiotyki oraz rosyjskim konceptualizmie. Obserwacje społeczne prowadzone z perspektywy obcokrajowca mieszają się z opisami wydarzeń, w których Fleischer bierze udział jako „jeden z nich” – naukowiec i artysta.

wernisaz michael fleicher 2

Wystawa w pierwszej części pokazuje pracownię Vadima Sidura, niezależnego rosyjskiego artysty starszego pokolenia, którego prace już w latach 80. ubiegłego wieku były docenione i eksponowane w Düsseldorfie, Kassel, Berlinie. Zdjęcia pokazują otoczenie, w którym powstawały rzeźby. Przestrzeń jest w nich surowa, ale też ujawnia dawne realizacje rosyjskiego rzeźbiarza. W tle jednej z fotografii można zobaczyć figurkę Władimira Majakowskiego, na innej przedstawione są ogromne płócienne lalki wykonywane przez artystę pod koniec życia, kiedy praca w metalu i kamieniu była dla Sidura zbyt ciężka.

Na wystawie eksponowany jest aparat na kliszę Praktica, tania i popularna w latach 80. lustrzanka, zabrana przez Fleischera na stypendium w zamian za profesjonalną i kosztowną konstrukcję typu Contax, zostawioną w Niemczech. Wybór aparatu z jednej strony pokazuje sposób myślenia osoby z Zachodu wybierającej się do ZSRR, z drugiej zaś – wpływa na jakość zdjęć wpasowujących się w klimat ówczesnej Moskwy. Cykl zdjęć typu vintage (powiększenia wykonane przez autora po powrocie do Niemiec) przedstawia performans dokamerowy, w którym Fleischer znika zza swojego hotelowego biurka. Fotografie antycypują współczesną refleksję towarzyszącą książce o nieobecności, braku więzi, relacji czy osób, współtworzących moskiewskie środowisko naukowo-artystyczne, ale też przedstawiają chwilową zaledwie obecność autora zdjęć i tekstów w wyżej wspomnianym środowisku.

Na innych fotografiach (eksponowanych na wystawie w formie wydruków) widać postać Lwa Rubinsteina, wykonującego analogiczny performans tym razem zejścia z krzesła – rekwizytu i zarazem fetyszu sztuki konceptualnej. W tym czasie, konceptualizm jako nurt w sztuce, dochodził do swojego kresu. Wczesne lata 80., kiedy Fleischer trafił do Moskwy, to dla nurtu konceptualnego faza schyłkowa (w książce i na wystawie nie znajdujemy informacji nt. związków autora zdjęć z niemieckimi przedstawicielami tej formacji). Autor jest zafascynowany zbieżnościami między działaniami Rosjan i artystów z Zachodu. Dowiadujemy się, że rosyjscy artyści (podobnie jak inni z tzw. bloku wschodniego i Zachodu) w latach 80. inspirowali się buddyzmem, zen i filozofią Wschodu. Wskazuje to na ten etap istnienia formacji, kiedy pojawiła się potrzeba odparcia zarzutów o zbyt duży mariaż sztuki konceptualnej z nauką. W Rosji i nie tylko, być może po prostu w konceptualizmie, plastrem na tę bolączkę była filozofia zen. W książce można przeczytać, że wśród niektórych semiotyków istniał analogiczny trend.

wernisaz michael fleicher 1

Trzecia część wystawy pokazuje migawki z codzienności konceptualnego undergroundu. Artyści żyli wówczas w pewnej utopii polegającej na myśleniu, że wszystko może być sztuką. Co więcej, sztuka roztopiła się w rzeczywistości i w ten sposób skończyła. Od tego momentu każdy mógł być artystą. Tyle że taka procedura wprowadza twórców do undergroundu (publiczność nie jest przychylna transgresji artystów). Do wyjątkowych podejść zaliczyć można pośrednią ścieżkę designu, sztukę wypływającą na fali popkultury i folklor, czyli wiedzę ludu, które (poza wymienionym popem) stanowią współczesne obszary zainteresowań Fleischera – badacza i teoretyka – takiego, jakiego znamy z książek publikowanych po powrocie do Polski.

Wśród zdjęć wspomnianego cyklu inspirowanego codziennością moskiewskiej cyganerii można zobaczyć „portret” nieobecnego na fotografii (sic!) Eduarda Steinberga i sprzęty z jego pracowni, elementy instalacji Iriny Nachowej, drzwi do pokoju Michaiła Jampolskijego i kilka migawek (z obszerniejszej relacji prezentowanej w książce) z mieszkania Aleksandra Kajdanowskijego, aktora grającego rolę stalkera w filmie Andrieja Tarkowskiego pod tym samym tytułem. – Kto dzisiaj pamięta „Stalkera” albo chce go zobaczyć – pyta Fleischer – jeśli jest on jak Moskwa, której już nie ma…

O autorze

258 iwona morozow

Michael Fleischer  (ur. 1952) – studiował, doktoryzował (1985) i habilitował się (1990) na Uniwersytecie w Bochum. Profesor na uniwersytetach w Bochum, Oldenburgu, Frankfurcie nad Menem. Autor licznych publikacji książkowych z zakresu nauki o komunikacji, teorii systemów i teorii dyskursu. Aktualnie profesor w Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, gdzie kieruje specjalnością Communication design, oraz profesor Uniwersytetu SWPS, gdzie jest kierownikiem Katedry Grafiki.

Organizatorzy

grafika swpsuniwersytet swps wroclaw

Termin i miejsce

  • Spotkanie i wernisaż wystawy: 14.01.2020 r., godz. 17:30
  • Czas trwania wystawy: 14.01–29.02.2020 r., pn–nd 8.00–21.00

Galeria Grafiki Uniwersytetu SWPS,
Ul. Ostrowskiego 30b, 50-505 Wrocław

Kontakt

Anna Murzyn-Romańczuk
tel. 71 750 72 50
e-mail: [email protected]