hr award color

logo uswps nazwa 3

mob poz str

rekrutacja 20190start

INAUGURACJA ROKU AKADEMICKIEGO
2020/2021
2 października 2020 r., godz. 11.00

Pandemia COVID-19 wywołała istotną zmianę w funkcjonowaniu społecznym i  wprowadziła restrykcje, do których uczelnie musiały się dostosować. Czujemy się odpowiedzialni za zdrowie i bezpieczeństwo naszych studentów i pracowników, dlatego zmieniliśmy organizację pracy w kampusach, zmodyfikowaliśmy model kształcenia i prowadzenia badań. Jesteśmy przygotowani na nowy rok akademicki.

Rok akademicki 2020-21
Jak funkcjonujemy w czasie pandemii?

previous arrow
next arrow
Slider

Znajdź studia dla siebie!

AJAX callback

Zobacz także:

Czym jest filmoterapia?

Filmoterapia ma dwa podstawowe zastosowania – w psychoterapii, jako terapia wspomagająca oraz w rozwoju osobistym. Na świecie filmy do rozwoju osobistego zaczęto wykorzystywać od lat 80. XX wieku. Oglądanie filmu i nazywanie swoich emocji, może mieć rewelacyjny wpływ na zwiększanie naszej inteligencji emocjonalnej. Poprzez analizę filmów i przeniesienie treści filmu na swoje życie, ludzie poznają siebie, identyfikują swoje problemy i cele.

W jaki sposób to się dzieje?

To, co widzimy w filmie i na co zwracamy uwagę, świadczy o nas samych. Z tego założenia wychodzi młodsza, a może nawet atrakcyjniejsza, siostra biblioterapii, zwana filmoterapią. W alternatywie do tzw. widza popcornowego, promuje głębokie doświadczanie filmów i poruszanie emocji widza. W kinie spotykamy się nie tylko z bohaterem filmowym ale właściwie sami ze sobą i swoimi emocjami. Gdy oglądamy film, to identyfikujemy się z bohaterem, zwłaszcza jeśli jest podobny do nas pod względem wieku, płci czy problemu, z jakim się zmaga. Dzięki temu docieramy do głęboko ukrytych własnych emocji. W końcowej fazie następuje wgląd – zastanawiamy się nad tym, czego doświadczyliśmy i przekładamy rzeczywistość filmową na życie. Uruchamiamy tzw. mechanizm projekcji, przez co przypisujemy bohaterom filmowym własne uczucia i emocje.

Co takiego mają w sobie filmy?

Spośród wszystkich dziedzin sztuki, kino ma największą moc oddziaływania na emocje. Filmy pozwalają nam nie tylko na spotkanie z własnymi emocjami, ale również zaakceptowanie ich w bezpiecznych warunkach. Jest to szczególnie wartościowe w przypadku emocji nieprzyjemnych i negatywnych. Chociaż tego, co negatywne unikamy także w filmach - o czym świadczy duża popularność komedii - warto także skonfrontować się z naszą ciemniejszą stroną.

W kinie spotykamy się nie tylko z bohaterem filmowym, ale właściwie sami ze sobą i swoimi emocjami.

mgr Martyna Harland

Jakie filmy nadają się do filmoterapii?

Znaczenie filmu oglądanego w celach terapeutycznych nie musi pokrywać się z jego wartością rozrywkową czy estetyczną. Chodzi przede wszystkim o poruszanie naszych emocji, a następnie o przedstawienie procesu rozwiązywania problemu przez bohatera. Niektórych może wzruszać film „Titanic”, a innych „Niebieski” Kieślowskiego.

Jak należy oglądać filmy, żeby skorzystać na tym jak najwięcej?

Przed seansem filmoterapeutycznym, warto nastawić się na emocjonalny odbiór filmu. Nie analizować treści, a zwrócić uwagę na to, jakie emocje i kiedy odczuwamy. Przyjrzeć się, który wątek przykuwa naszą uwagę, z jakim bohaterem się identyfikujemy, kto wzbudza w nas negatywne oraz pozytywne uczucia, jakich scen nie jesteśmy w stanie zaakceptować, które zachowania bohaterów nam odpowiadają. Obserwować, jak działają na nas dźwięki i obrazy, a także które sceny szczególnie do nas przemawiają. Po filmie warto o tym porozmawiać, z partnerem, znajomymi czy psychologiem. Poruszający film jest dla nas świetnym ”otwieraczem”. W ten sposób dochodzimy do tych głęboko ukrytych emocji.

W jaki sposób filmy mogą wpływać na inteligencję emocjonalną czy naszą umiejętność rozumienia emocji własnych i innych ludzi?

Codzienny pęd życia przeszkadza w rozwijaniu inteligencji emocjonalnej. Nie mamy czasu na rozmowy. Nie mamy czasu na emocje. Coraz gorzej radzimy sobie z emocjami. Dobra wiadomość jest taka, że inteligencję emocjonalną można rozwijać do końca życia i bez ograniczeń. Ćwiczenia umiejętności rozumienia i nazywania emocji z użyciem filmu są dla nas taką „siłownią emocjonalną”. Tak jak w przypadku ćwiczeń fizycznych, na początku nie jest łatwo, odczuwany jest dyskomfort ale po pewnym czasie widać efekty. Ćwiczyć warto, bo o tym czy jesteśmy szczęśliwi, nie decyduje kariera czy pieniądze ale to, w jakim stopniu lubimy i rozumiemy siebie oraz innych. Ważne jest to, czy potrafimy stworzyć satysfakcjonujące związki z innymi ludźmi. Człowiek jest istotą społeczną. Nasz sukces w życiu tylko w 20% zależy od intelektu, a w 80% od umiejętności zarządzania emocjami. Inteligencja emocjonalna wiąże się z satysfakcją z życia, samoświadomością, samooceną, optymizmem i radością z życia. Dzięki niej lepiej się uczymy, pracujemy i nawiązujemy relacje z innymi ludźmi.

Jak można wziąć udział w treningu filmoterapii?

Zapraszam wszystkie osoby, które chciałyby głębiej doświadczać filmy, które oglądają lub w przyjemny sposób chcą popracować nad swoją inteligencją emocjonalną i poznać jej poziom. Narzędzia filmoterapeutyczne można wykorzystywać kiedy się tylko chce – wypełniać je samemu lub jako pretekst do rozmowy po filmie ze znajomymi. Warto obejrzeć w ten sposób kilka filmów i zobaczyć jak to wpłynęło na nasz poziom inteligencji emocjonalnej.

martyna harland

O autorce

Martyna Harland – psycholog SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego. Pracuje jako dziennikarka w programie „Hala Odlotów” TVP Kultura oraz „Kocham Kino” TVP2, gdzie łączy zainteresowanie kulturą i psychologią. Prowadzi badania nad wpływem filmoterapii na rozwój i samoświadomość oraz rozumienie emocji. Razem z Aleksandrą Strójwąs w Magazynie SENS tworzy rubrykę o filmoterapii.

{loadposition tagiqty}

Aktualności

Webinar 22-09-2020

Sztuczna inteligencja a etyka – czy da się je pogo…

Świat nauki dąży do tego, by sztuczna inteligencja (AI) jak najbardziej przypominała człowieka – była tak sprawna i mądra, a nawet wrażliwa, jak on. Ale czy sztuczna inteligencja może być sprawiedliwa i rozstrzygać o moralności czynów?...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 01-09-2020

Facylitator – czym różni się od trenera i dlaczego firmy go potrzebują?

To facilitate – znaczy „ułatwiać”. Czym jest facylitacja, co „ułatwia” w firmach i jaka jest rola facylitatora? W jakich sytuacjach warto zaprosić go do organizacji? Czym się różni od trenera?...

Czytaj więcej

Aktualności z Warszawy 18-09-2020

Wystawa Wiesława Bartkowskiego na prestiżowym Ars Electronica Festival

Mamy powód do dumy! Wystawa „Cześć! Znam Cię – jestem Tobą”, której kuratorem i współautorem jest Wiesław Bartkowski ze School of Form Uniwersytetu SWPS, została przyjęta do Ars Electronica Festival...

Czytaj więcej

Festiwal Nauki 18-09-2020

Uniwersytet SWPS na 24. Festiwalu Nauki

Jak co roku Uniwersytet SWPS jest partnerem Festiwalu Nauki, który od 24 lat nie traci na popularności. Zapraszamy na ciekawe wykłady, przygotowanych przez wykładowców z Uniwersytetu SWPS, z zakresu, m.in...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 18-09-2020

Nasi naukowcy zbadali zależność między noszeniem maseczek a kondycją psychiczną i fizyczną

Naukowcy i studenci z Uniwersytetu SWPS wspólnie z badaczami z Wuhan i Singapuru zbadali psychologiczny wpływ pandemii koronawirusa na Polaków oraz Chińczyków. Celem badania było porównanie wpływu sytuacji pandemicznej na...

Czytaj więcej

Aktualności z Wrocławia 21-09-2020

Warsztaty: Świat obrazów – społecznie zaangażowana fotografia

„Jeden obraz wart jest więcej niż tysiąc słów”. Zdjęcie może pomóc zrozumieć i wyjaśnić złożone relacje, a poprzez wywoływane emocje potrafi opowiadać historie. Obrazy są stale obecne w naszym życiu...

Czytaj więcej

Online 21-09-2020

UX a programowanie – co je łączy, a co dzieli? – D. Orzeszek (CodersLab)

User Experience, czyli takie projektowanie interfejsów, by odpowiadały na potrzeby użytkowników, a korzystanie z nich było intuicyjne i przyjemne, wymaga poznania odbiorców tworzonego rozwiązania. Odmienną kwestią, ale równie ważną, są zagadnienia techniczne –...

Czytaj więcej

Nadchodzące konferencje

Blogosfera Uniwersytetu SWPS

Blog Strefy Designu 17-09-2020

Psychologia jako podstawa dobrego UX – Piotr Marszałkowski i Natalia Bienias (Zebza)

Czy projektantowi UX potrzebna jest wiedza psychologiczna? Jak ją wykorzystywać w procesie projektowym – np. do poznania potrzeb odbiorców danego produktu, w pracy zespołowej czy rozmowach z klientem? W jaki sposób psy...

Czytaj więcej

Blog Strefy Zarządzania 15-09-2020

Zarządzanie fundacją. Jak kreować lepszą rzeczywistość? – Jurek Owsiak (WOŚP)

Co roku zbiera setki milionów złotych na ratowanie życia chorych, szczególnie dzieci, oraz na profilaktykę zdrowia. Wielka Orkiestra Świątecznej Pomocy gra z sukcesem już od prawie 30 lat, udowadniając, jak wielką siłę...

Czytaj więcej

Ludzie 14-09-2020

Korea Północna, czyli o co właściwie chodzi Kim Dzong Unowi? – O. Pietrewicz, E. Truszkowski

Wizerunek Korei Północnej, jaki kreują media, to przede wszystkim Kim Dzong Un – szaleńczy dyktator – gotowy, by nacisnąć guzik bomby atomowej i zgładzić świat. Jak naprawdę wygląda życie w dzisiejszej Korei Północnej?...

Czytaj więcej