logo uswps nazwa 3

Uczelnia

Z przyjemnością informujemy, że Uniwersytet SWPS przystąpił do projektu Erasmus+ MediaNumeric, którego celem jest przeszkolenie nowego pokolenia dziennikarzy do pracy z dużymi zbiorami danych i walki z dezinformacją. Jako ośrodek studiów dziennikarskich oraz medioznawstwa Uniwersytet SWPS reprezentuje domenę badawczą i edukacyjną oraz wnosi wkład do wszystkich aspektów projektu MediaNumeric. Uczelnia będzie odpowiedzialna za analizę potrzeb i merytoryczny program szkół letnich i zimowych. Nasi wykładowcy opracują kilka modułów programu szkoleniowego i będą gospodarzami jednej edycji programu. Uniwersytet SWPS będzie zaangażowany w ewaluację programu i jego późniejsze usprawnienia. Przyczyni się również do komunikacji i rozpowszechniania informacji o programie.

MediaNumeric: szkolenie nowego pokolenia dziennikarzy do pracy z dużymi zbiorami danych i zwalczania dezinformacji

Projekt Erasmus+ MediaNumeric zapewnia zasoby szkoleniowe, aby kształcić nowe pokolenie studentów w zakresie dziennikarstwa i komunikacji. Studenci MediaNumeric zostaną zaopatrzeni w teoretyczną wiedzę i umiejętności potrzebne do przebrnięcia i wykorzystania (dużych) danych, opowiadania wzbogaconych (multimedialnych) historii i wnoszenia wkładu w demokrację poprzez wspieranie ekosystemu wiadomości, który jest bardziej odporny na dezinformację. Unia Europejska zainwestuje milion euro w tę inicjatywę, na czele której stoi konsorcjum składające się z agencji informacyjnych, uniwersytetów, archiwów i akceleratora medialnego.

Projekt Erasmus+ MediaNumeric zapewnia zasoby szkoleniowe, aby kształcić nowe pokolenie studentów w zakresie dziennikarstwa i komunikacji. Studenci MediaNumeric zostaną zaopatrzeni w teoretyczną wiedzę i umiejętności potrzebne do przebrnięcia i wykorzystania (dużych) danych, opowiadania wzbogaconych (multimedialnych) historii i wnoszenia wkładu w demokrację poprzez wspieranie ekosystemu wiadomości, który jest bardziej odporny na dezinformację. Unia Europejska zainwestuje milion euro w tę inicjatywę, na czele której stoi konsorcjum składające się z agencji informacyjnych, uniwersytetów, archiwów i akceleratora medialnego.

Cyfryzacja zmieniła wszystkie aspekty krajobrazu mediów informacyjnych, od sposobu tworzenia treści po ich dystrybucję i sposoby wchodzenia z nimi w interakcję. Europejscy obywatele i dziennikarze są teraz podłączeni do największej sieci informacyjnej, jaka kiedykolwiek istniała. Z jednej strony te bogate dane dają dziennikarstwu opartemu na danych okazję do odkrywania nowych historii i zagłębiania się w duże (historyczne) zbiory danych. Z drugiej strony pojawienie się tych zmian technologicznych stwarza nowe wyzwania dla dziennikarzy i obywateli, takie jak łatwe i obfite rozpowszechnianie niedokładnych i wprowadzających w błąd informacji. Te kwestie wstrząsnęły podstawami zawodu dziennikarza.

W tym kontekście MediaNumeric ma na celu edukację nowego pokolenia dziennikarzy i twórców narracji, a poprzez swój program szkoleniowy zapewnia im narzędzia i możliwości potrzebne do stworzenia europejskiego ekosystemu medialnego, który jest zorientowany na użytkownika, sprawiedliwy i zbalansowany, zrównoważony ekonomicznie i zaawansowany technologicznie.

Mówiąc dokładniej, MediaNumeric ma na celu dogłębne zrozumienie potrzeb branży medialnej i powiązanie ich z ofertą edukacyjną uczelni; zwrócenie uwagi na potencjał wykorzystania dużych multimedialnych baz danych w dziennikarstwie (opartym na danych) i pozadziennikarskiej produkcji medialnej; zapewnienie kompleksowego programu szkoleniowego; wspieranie dialogu i większego zrozumienia między sektorami poprzez angażowanie wszystkich odpowiednich zainteresowanych stron w dyskusje związane z analizą i produkcją mediów w oparciu o dane, ustalanie faktów i krytykę źródeł; zapewnienie trwałości programu szkoleniowego MediaNumeric, w ramach którego powstałe materiały szkoleniowe będą zebrane i wykorzystywane jako otwarte materiały szkoleniowe online, jako kompleksowe, zintegrowane kursy lub w postaci modułów granularnych.

Konsorcjum

MediaNumeric jest finansowane w ramach programu Unii Europejskiej Erasmus+, realizowanego od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2023 r. Konsorcjum jest złożone z wiodących aktorów ze środowiska akademickiego, medialnego i archiwów audiowizualnych z czterech państw członkowskich UE:

  • The Netherlands Institute for Sound and Vision (NL),
  • Inholland University of Applied Sciences (NL),
  • FINA Filmoteka Narodowa – Instytut Audiowizualny (PL),
  • SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny (PL),
  • AFP Agence France Presse (FR),
  • INA Institut national de l'audiovisuel (FR ),
  • Storytek (EE),
  • EUscreen Foundation (NL).

MediaNumeric logo

ErasmusPlus logo

Kontakt

Kontakt w sprawie zapytań dotyczących mediów i projektów:
Rachel Somers Miles, The Netherlands Institute for Sound and Vision
E-mail: info@medianumeric.eu

Aby uzyskać więcej informacji i śledzić działania w ramach MediaNumeric, zapraszamy do odwiedzenia strony internetowej projektu: www.medianumeric.eu.

logotypy media mumeric pl v2