Czy umiejętność radzenia sobie z emocjami oraz motywowanie przez nagrody mogą ochronić pierwszoklasistów przed rozwinięciem niekorzystnych sposobów funkcjonowania?
psycholog, psychoterapeuta poznawczo-behawioralny, superwizor, bada neuronalne korelaty doświadczeń emocjonalnych oraz relacje między emocjami i procesami poznawczymi
projekt naukowy
czy umiejętność radzenia sobie z emocjami
oraz motywowanie przez nagrody mogą ochronić pierwszoklasistów przed rozwinięciem niekorzystnych sposobów funkcjonowania
Okres realizacji projektu: grudzień 2018 r. – październik 2019 r.
Czy nagroda za dobre wykonanie zadania może wpływać na normalizację dysfunkcji w zakresie przetwarzania błędów? Celem badania przeprowadzanego z udziałem uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej jest uzyskanie wskazówek dla nowych metod interwencji i terapii zaburzeń związanych z kontrolą impulsów.
Założenia i metodologia
Badania pokazują, że występujące u dzieci dysfunkcje w zakresie przetwarzania błędów ulegają normalizacji jeśli wprowadzi się nagrodę za dobre wykonanie zadania oraz wzmocni kompetencje dziecka w zakresie radzenia sobie z emocjami.
Wykorzystując metodę potencjałów wywoływanych planujemy zbadać neuronalną dynamikę dysfunkcji wykonawczych i uwagi u dzieci zróżnicowanych pod względem umiejętności w zakresie przetwarzania błędów. Badania zostaną przeprowadzone wśród uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej, wykonujących dwa zadania z czasem reakcji – w jednym z nich uczniowie będą nagradzani za dobre wykonanie a w drugim nie. Planowane jest również sprawdzenie czy procesy kontroli wykonawczej u badanych dzieci są zależne od ich umiejętności w zakresie regulacji emocji.
Zastosowana metodologia umożliwi zweryfikowanie czy zapowiedź nagrody oraz efektywniejsze radzenie sobie z emocjami spowoduje normalizację w zakresie neuronalnych i behawioralnych korelatów kontroli wykonawczej u dzieci z deficytami w zakresie przetwarzania błędów.
Otrząśnijmy się z narodowych traum i zacznijmy wreszcie szanować potrzeby naszych dzieci!
Użyteczność wyników
Mamy nadzieję, że projekt przyczyni się do wzbogacenia aktualnego stanu wiedzy dotyczącego czynników chroniących dzieci wykazujące dysfunkcje wykonawcze przed rozwinięciem niekorzystnych sposobów funkcjonowania. Uzyskane w toku badań wyniki mogą stanowić podstawę do opracowania nowych metod w zakresie interwencji i terapii zaburzeń związanych z kontrolą impulsów.
Zespół badawczy