
Instytut Psychologii
Instytut Psychologii zajmuje się koordynowaniem działalności naukowej pracowników badawczych oraz badawczo-dydaktycznych Uniwersytetu SWPS prowadzących prace naukowe w zakresie psychologii.

Centra
badawcze
Instytut liczy ponad 120 naukowców specjalizujących się w różnych gałęziach psychologii i zrzesza ponad 20 centrów naukowych, które prowadzą zaawansowane badania z zakresu psychologii poznania społecznego, psychologii pracy i organizacji, psychologii ekonomicznej, psychologii klinicznej i zdrowia, a także neuronauki behawioralnej.
Centra badawcze
Lista
Centrum Badań Klinicznych i Doskonalenia Psychoterapii
Napisz do nasCentrum kieruje dr hab. Agnieszka Popiel, prof. Uniwersytetu SWPS – lekarz psychiatra, psychoterapeutka i superwizorka terapii poznawczo-behawioralnej.

Głównym celem działalności centrum jest wykorzystywanie biologicznych, w tym ewolucyjnych, perspektyw do wyjaśniania zachowań społecznych człowieka. Naukowcy prowadzą badania z zakresu mimikry emocji w kontekście społecznym, społecznych konsekwencji funkcjonowania behawioralnego systemu odpornościowego, sygnalizacyjnej funkcji kreatywności u kobiet, a także psychoakustyki.

Członkowie Centrum prowadzą badania podstawowe z psychologii poznania społecznego oraz psychologii organizacji i pracy, dotyczące m.in. spostrzegania społecznego „ja” i innych, deformacji wydawanych ocen i sądów moralnych, ucieleśnionego poznania czy medialnej wielozadaniowości.

Centrum bada relacje społeczne w różnych grupach: od par, przez zespoły i organizacje, aż po narodowości. Analizuje społeczne konsekwencje przebiegu tych relacji: efektywność działań, realizację celów, lojalność i wzajemną życzliwość, komunikowanie się oraz dobrostan jednostek. Pracowniczki i pracownicy Centrum analizują zjawiska międzygrupowe, takie jak stereotypy, uprzedzenia oraz dehumanizacja. Zajmują się także językowymi przejawami zjawisk społecznych.

Centrum Badań nad Rozwojem Osobowości prowadzi badania nad rozwojem struktur osobowości, zaburzeniami osobowości oraz wpływem zmian osobowości na przystosowanie człowieka do wymagań codziennego życia.

Centrum prowadzi badania wśród osób, które doświadczają traumatycznych przeżyć w wyniku katastrofy, tragicznego wypadku, ciężkiej choroby czy utraty osoby bliskiej. Koncentruje się na analizie wpływu traumatycznych przeżyć na rozwój osobowości.

Celem Centrum jest rozwijanie wiedzy podstawowej i badań aplikacyjnych w obszarze psychologii podejmowania decyzji. Zespół tworzy i testuje innowacyjne metody, które wspierają proces podejmowania decyzji w warunkach ryzyka i niepewności.

Centrum prowadzi badania z zakresu szeroko pojętej psychologii ekonomicznej. Szczegółowe zagadnienia badawcze, jakimi się zajmuje, to: podejmowanie decyzji, percepcja ryzyka, psychologia zachowań ekonomicznych (oszczędzanie, zadłużanie się, ubezpieczenia), psychologia pieniądza i zachowania konsumenckie.

Centrum zajmuje się zachowaniem człowieka w różnych sytuacjach społecznych. Zagadnienia podejmowane przez badaczy obejmują wpływ społeczny, moralność i kłamstwo, zachowania prozdrowotne, włączenie i wykluczenie, mobbing, zachowania życzliwe w relacji ze zwierzętami.

Zespół Health & Coping Research Group prowadzi badania w obszarze psychologii zdrowia ze szczególnym uwzględnieniem sposobów radzenia sobie w sytuacjach przewlekłego stresu.

Centrum prowadzi badania, których wspólnym motywem są szeroko rozumiane zmiany neuroplastyczne w populacjach osób wystawionych na działanie zmiennych modyfikujących zachowanie. Modyfikacja zachowania może być negatywna – jak to ma miejsce w przypadku zaburzeń depresyjnych – lub pozytywna, gdy badamy wpływ treningów poznawczych.

Centrum Badań Stosowanych nad Zdrowiem i Zachowaniami Zdrowotnymi CARE-BEH
Czytaj więcejNapisz do nasZespół CARE-BEH prowadzi badania zmiany zachowań zdrowotnych dotyczące m.in. wpływu interwencji psychospołecznych na dietę i aktywność fizyczną adolescentów, osób dorosłych i seniorów oraz badania oceniające implementację polityk prozdrowotnych.

Misją Centrum 4CAST (Center for Climate Action and Social Transformations) jest tworzenie interdyscyplinarnego środowiska akademicko-społecznego oraz rozwój innowacyjnych i efektywnych rozwiązań dla społeczeństwa w odpowiedzi na wyzwania wynikające z globalnej zmiany klimatu.

Zapraszamy na HumanTech Summit 2023!Dołącz do nas w dniach 9-10.12.2023 r.Zgłoś abstrakt do 30.09.2023 r. na stronie wydarzenia HumanTech Summit 2023

Celem działalności Centrum jest rozwój wiedzy z obszaru neuronauki behawioralnej. Prowadzimy badania podstawowe z zakresu percepcji i regulacji emocji, reakcji empatycznej, afektywnego i poznawczego przyjmowania perspektywy, przetwarzania sensorycznego (szczególnie bólu), czy stanów świadomości. Interesują nas mechanizmy fizjologiczne badanych zachowań: od poziomu genetycznego, przez wskaźniki fizjologiczne, po sieciową organizację mózgu.

Celem Centrum jest rozwijanie wiedzy na temat podstawowych prawidłowości dotyczących zachowania z naciskiem na dokonywanie wyboru i podejmowanie decyzji przez ludzi.Szukasz współpracy z naukowcami? Chciałbyś realizować projekty aplikacyjne? Zapraszamy do kontaktu!

Emotion Cognition Lab: Interdyscyplinarne Laboratorium Regulacji Emocjonalnej i Procesów Poznawczych
Czytaj więcejNapisz do nasEmotion Cognition Lab skupia swoją działalność na eksperymentalnym badaniu procesów poznawczych i regulacji emocjonalnej zarówno w psychologii normalnej, jak i w psychopatologii.

Interdyscyplinarne Centrum Badań Aktywności Społecznej i Dobrostanu FEEL & ACT WELL
Czytaj więcejInterdyscyplinarne Centrum Badań Aktywności Społecznej i Dobrostanu koncentruje się na badaniu psychologicznych, zdrowotnych i organizacyjnych uwarunkowań zaangażowania człowieka w szeroko pojętą aktywność społeczną, obejmującą działalność zawodową, edukacyjną i wolontaryjną.

Zespół ICACS prowadzi międzynarodowe badania dotyczące funkcjonowania człowieka w szeroko zdefiniowanym obszarze podstawowych i złożonych procesów poznawczych, takich jak uwaga, pamięć robocza, procesy rozumowania i podejmowania decyzji.

W Laboratorium Neuronauki Emocji przeprowadzamy badania eksperymentalne z zakresu neuronauki poznawczej i neuronauki emocji.

W OBO prowadzone są badania podstawowe i aplikacyjne z zakresu dynamiki procesów poznawczych, w tym uwagi wzrokowej, interakcji człowieka z komputerem (HCI), np. wirtualnej i mieszanej rzeczywistości, edukacji multimedialnej, dostępności mediów.

Centrum zajmuje się zagadnieniami związanymi ze stresem w pracy i stresem traumatycznym. Naukowcy badają problematykę wypalenia zawodowego i zaangażowania w pracę; tworzą i ewaluują sposoby zapobiegania zaburzeniom psychicznym oraz ich leczenia z wykorzystaniem technologii internetowych.

Władze
Instytutu

Dyrektor Instytutu
psycholog, specjalizuje się w psychologii behawioralnej, psychologii biologicznej i radykalnym behawioryzmie
Zastępcy dyrektora





Rada naukowa




































W Instytucie działają: Komisja ds. awansów doktorskich, Komisja ds. awansów habilitacyjnych, Komisja ds. finansowania badań oraz Komisja ds. kryteriów ewaluacji działalności naukowej pracowników. Składy osobowe poszczególnych komisji znajdują się na Wirtualnej Uczelni Uniwersytetu SWPS.
Pracownicy
Instytutu
Nasz zespół tworzą psychologowie, psychiatrzy, psychoterapeuci i superwizorzy cieszący się uznaniem w środowisku naukowym. Są wśród nich członkowie Polskiej Akademii Umiejętności, laureaci programu MISTRZ i stypendyści Fulbrighta.





















































































































Aktualności


Naukowcy i naukowczynie Uniwersytetu SWPS w Komitetach PAN
Czytaj więcej
„Social Biases During Covid 19”
Czytaj więcej
Stopień doktora habilitowanego dla Konrada Piotrowskiego
Czytaj więcej
Psychologia na USWPS druga w Polsce w rankingu Times Higher Education
Czytaj więcej
Badaczka i student z USWPS nominowani do prestiżowej nagrody edukacyjnej
Czytaj więcej
Naukowcy z Uniwersytetu SWPS wśród najczęściej cytowanych badaczy na świecie
Czytaj więcej
Profesor Paweł Boski doktorem honoris causa PUNO
Czytaj więcej
USWPS w czołówce polskich uczelni według World University Rankings
Czytaj więcej
USWPS najlepszy w Polsce w kategorii „Citations” w QS Rankings Europe 2024
Czytaj więcej
Psycholog z Uniwersytetu SWPS laureatem stypendium MEiN
Czytaj więcej
Uniwersytet SWPS w sojuszu European Reform University Alliance
Czytaj więcej
Dr Konrad Piotrowski we władzach czołowego zrzeszenia psychologów rozwoju
Czytaj więcej
Zespół CARE-BEH uzyskał granty z Komisji Europejskiej
Czytaj więcej
Udzielanie wsparcia społecznego a zdrowie – weź udział w badaniu!
Czytaj więcejDziałalność
naukowa
Koordynacja działalności naukowej
Ze względu na zmiany w ustawie Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce oraz wprowadzenie oceny dyscyplin naukowych na poziomie uczelni, Instytut przejął obowiązki związane z koordynacją i ewaluacją działalności naukowej pracowników badawczych oraz badawczo-dydaktycznych zatrudnionych na wszystkich wydziałach psychologii Uniwersytetu SWPS. To ponad 100 specjalistów z wielu dyscyplin psychologii – naukowców z pasją, którzy aktywnie pozyskują granty na zaawansowane projekty w obszarze podstawowych i złożonych procesów poznawczych człowieka.
Dokumenty dla naukowców
Projekty naukowo-badawcze
Dzięki dofinansowaniu z Narodowego Centrum Nauki, Fundacji na Rzecz Nauki Polskiej, Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz funduszy europejskich nasi naukowcy realizują badania z zakresu psychologii społecznej, ekonomicznej, klinicznej, a także neuropsychologii i psychologii zdrowia.
Wyniki prowadzonych badań znajdują zastosowanie w różnych obszarach gospodarki i życia społecznego. Pomaga w tym m.in. Centrum Innowacji HumanTech, które analizuje najnowsze trendy społeczno-technologiczne, organizuje spotkania naukowców z przedstawicielami biznesu, organizacji pozarządowych oraz administracji publicznej i inicjuje wspólne projekty wdrożeniowe.
Projekty naukowe
Lista
Adipocytokiny a powikłania metaboliczne po pierwszym zastosowaniu neuroleptyków atypowych u dzieci i młodzieży
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Age differences in the roles of cognitive and psychophysiological processes in shaping reactions to stress and the use of feedback about stress reaction as a clinical intervention
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Aktywność fizyczna
i jakość życia
Czytaj więcej
Co roku 1 stycznia tysiące ludzi robi postanowienia noworoczne dotyczące zmiany trybu życia. Wiele osób masowo zapisują się na siłownie, kupuje sprzęt AGD do przygotowywania zdrowych soków i koktajli i rzuca palenie. Jednak zazwyczaj ten zapał mija po kilku tygodniach i większość wraca do poprzedniego, mniej zdrowego, stylu życia. Naukowcy z Uniwersytetu SWPS zbadają jaki jest wpływ osoby towarzyszącej, wspierającej i aktywne biorącej udział w zmianach prozdrowotnych na wytrwałość w postanowieniach dotyczących zmiany stylu życia.

Analiza dualnej (symbolicznej vs użytecznościowej) natury pieniądza w postawach wobec pieniędzy, ich percepcji oraz zachowań społecznych i ekonomicznych
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Analiza dyskursu
jako metoda badania reprezentacji myśli i prób samobójczych w narracjach pacjentów oraz w zapisach klinicznych w kartach choroby
Czytaj więcej
Niejednokrotnie zdarza się nam wypowiadać groźby pod własnym adresem "ja się zaraz zabiję", "chyba się powieszę", "nic, tylko skoczyć z okna". I chociaż w większości przypadków nie dochodzi do czynów autodestrukcyjnych, faktem jest, że próby samobójcze podejmowane są każdego dnia na całym świecie. Co czują, co myślą i jak o tym mówią pacjenci, którym nie udało się sfinalizować własnych zamiarów? Projekt dr hab. Justyny Ziółkowskiej ma na celu przeanalizowanie narracji chorych, którzy z suicydalnych powodów trafili do szpitala i muszą skonfrontować się z rzeczywistością.

Analiza jakościowa
zjawisk i symptomów związanych z opętaniem
Czytaj więcej
Co dzieje się w przeżyciach osób opętanych, które zgłaszają się na egzorcyzmy? Jakie objawy kliniczne towarzyszą tym stanom? Jak radzą sobie z nietypowymi doświadczeniami? Badania prowadzone przez zespół dr. Igora Pietkiewicza mają przyczynić się do rozwoju wiedzy o zjawiskach i objawach towarzyszących opętaniu, sposobie ich przeżywania i interpretacji oraz strategiach podejmowanych w celu odzyskania poczucia kontroli nad własnym zachowaniem.

Analiza wielu światów – skuteczne rozwiązanie w czasach kryzysu replikacyjnego w psychologii
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Antropologia kłamstwa życia codziennego
Czytaj więcejCzym jest kłamstwo w kulturze polskiej? W jakich sytuacjach najczęściej oszukujemy i dlaczego kłamstwo – tak często akceptowane w życiu zawodowym – jest niedopuszczalne w życiu prywatnym? Mgr Katarzyna Cantanero zbadała stosunek Polaków do kłamstwa w życiu codziennym.

Asymetria pozytywno-negatywna w preferencjach
Zastosowanie ram interpretacyjnych i kontrastowego modelu podobieństwa w kształtowaniu wizerunku marki politycznej i gospodarczej
Czytaj więcej
Codzienne doświadczenia oraz szereg badań psychologicznych i ekonomicznych pokazują, że człowiek odmiennie reaguje na informacje pozytywne i negatywne. Większość obserwacji wskazuje na tzw. efekt negatywności, polegający na tym, że silniejszy wpływ na podejmowane decyzje mają bodźce negatywne niż bodźce pozytywne o podobnej wadze. Projekt w nowatorski sposób podchodzi do efektu negatywności, analizując go z perspektywy teorii podobieństwa cech.

Asymetria w paśmie alfa znad okolic czołowych jako czynnik wyjaśniający zmiany poznawcze w depresji
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Atrakcyjność stałego partnera oraz przyjaciela jako moderator nawiązywania relacji seksualnych w przyjaźniach damsko-męskich
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Badania naukowe, epidemiologiczne, monitoring, ewaluacja – wspieranie badań naukowych dotyczących uzależnień behawioralnych a także rozwiązania problemów z tym związanych
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Badanie kodowania informacji w pamięci krótkotrwałej
i wpływu aktywności sieci czołowo-ciemieniowej na pojemność pamięci u osób młodych i w podeszłym wieku w oparciu o zaawansowaną analizę czynności elektrycznej mózgu
Czytaj więcej
Mózg to nasz „komputer pokładowy”. Tak jak maszyna, posiada pamięć roboczą, operacyjną i przechowuje informacje na dłużej. Im jesteśmy starsi, tym – niestety – nasza pamięć się pogarsza. Poznanie mechanizmów tego procesu ma dziś istotne znaczenie społeczne. Dlatego mózg w kontekście pamięci krótkotrwałej, jej zmianę wraz wiekiem i wpływ partii czołowo-ciemieniowejna jej sprawność zbadali pod kierownictwem dr hab. Anety Brzezickiej, prof. Uniwersytetu SWPS psycholodzy, neuronaukowcy z Uniwersytetu SWPS oraz neurofizycy i specjaliści inżynierii biomedycznej z Uniwersytetu Warszawskiego.

Badanie psychologicznych i neuronalnych mechanizmów nałogowych zachowań seksualnych wśród kobiet
Czytaj więcejNaukowczyni z Uniwersytetu SWPS zbada przyczyny oraz mechanizmy występowania nałogowych zachowań seksualnych u kobiet.

Badanie psychologicznych i społecznych konsekwencji traumy II wojny światowej dla pokolenia dzieci osób żyjących w okresie wojennym
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Badanie związku między sprawczością lingwistyczną i nastrojem
Czytaj więcejNaukowczyni z Uniwersytetu SWPS podjęła się zbadania, czy da się rozpoznać obniżony nastrój na podstawie analizy języka, jakim posługują się osoby w kryzysie. Czy da się zidentyfikować konkretne wyrażenia i formy gramatyczne, świadczące o depresji bądź obniżonym nastroju? Projektem kieruje dr Marta Witkowska z Centrum Badań nad Relacjami Społecznymi.

Baza Filmów Emocjonalnych
Badanie neuronalnego podłoża cech temperamentalnych z zastosowaniem wystandaryzowanych dynamicznych bodźców
Czytaj więcej
Próba zrozumienia reakcji emocjonalnych i usposobienia zdeterminowanego temperamentem sięga jeszcze Starożytnej Grecji. Współczesna nauka do badań nad zachowaniami emocjonalnymi wykorzystuje wiele metod badawczych – od prostych pomiarów psychofizycznych, przez wykorzystanie elektrofizjologii, aż po najnowsze odkrycia genetyki molekularnej i neuroobrazowania. Najczęściej stosowanymi w nich bodźcami są statyczne, wzrokowe bodźce afektywne m.in.: fotografie (np. baza International Affective Picture System, Lang i in., 2001) lub bazy słów (np. Nencki Affective Word List, Riegel i in., 2015). Pamela Sobczak stworzy bazę filmów emocjonalnych.

Bezrobocie i odpowiedzianość: przyczyny i konsekwencje rożnych sposobów radzenia sobie w sytuacji braku pracy
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Centrum Badań nad Zachowaniami Społecznymi – Foundations. Pakiet startowy
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Chatbot
jako zautomatyzowane narzędzie wsparcia psychoterapii i pomocy psychologicznej oraz promocji zdrowia psychicznego
Czytaj więcej
Projekt jest finansowany w ramach programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Regionalna Inicjatywa Doskonałości” w latach 2019-2022, nr projektu 012/RID/2018/19 z 18.12.2018 r., kwota dofinansowania 11 985 347 zł. Główna strona projektu »

CO-CREATE
Confronting Obesity: Co-creating policy with youth
Czytaj więcej
Co siódmy 15-latek w Europie zmaga się z nadwagą lub otyłością. Według przewidywań do 2025 r. jedno na pięcioro dzieci będzie dotknięte nadwagą – łącznie ponad 16 milionów osób. Celem międzynarodowego projektu CO-CREATE jest redukcja nadwagi i otyłości w okresie dzieciństwa i adolescencji poprzez współpracę między młodzieżą a badaczami w tworzeniu strategii mających na celu zapobieganie otyłości. Projekt jest częścią programu Horyzont 2020, którego celem jest zapewnienie globalnej konkurencyjności Europy. Kierownikiem polskiego zespołu badawczego realizującego projekt „CO-CREATE: Przeciwdziałanie otyłości: interwencje polityczne współkreowane z młodzieżą” jest prof. dr hab. Aleksandra Łuszczyńska.

Człowiek w społeczności lokalnej -partycypacja, empowerment, zasoby
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Czy depresyjność warto obrócić w żart?
Wpływ humoru na regulację emocji osób podatnych na depresję
Czytaj więcej
Próby opracowania metod zapobiegania depresji trwają już od wielu lat, jednak wciąż nie przynoszą zadowalających efektów. Autorka badań stawia pytanie, czy humor jest skuteczną strategią redukowania negatywnego nastroju u osób zagrożonych depresją. Uzyskana wiedza posłuży do budowy programów profilaktycznych oraz do opracowania oddziaływań terapeutycznych służących zapobieganiu nawrotom depresji.

Czy duma to emocja pozytywna? Społecznie niepożądane konsekwencje doświadczania dumy
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Czy możemy kontrolować postawy? Badania nad intencjonalną kontrolą nabywania i ekspresji postaw kształtowanych w warunkowaniu ewaluatywnym
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Czy pewne wartości sprzyjają szczęściu?
Systemy wartości, zaangażowanie w działanie i poczucie skuteczności a dobrostan hedonistyczny i eudajmonistyczny
Czytaj więcej
Od czego zależy szczęście? Czy dane osoby są z natury szczęśliwe, podczas gdy inne są raczej nieszczęśliwe? Czy można się nauczyć być bardziej szczęśliwym? Czy pewne wartości wyznawane przez człowieka sprzyjają byciu szczęśliwym, a inne nie sprzyjają? W swoim projekcie badawczym na te pytania odpowie dr Agnieszka Bojanowska.

Czy umiejętność radzenia sobie z emocjami oraz motywowanie przez nagrody mogą ochronić pierwszoklasistów przed rozwinięciem niekorzystnych sposobów funkcjonowania?
Czytaj więcejCzy nagroda za dobre wykonanie zadania może wpływać na normalizację dysfunkcji w zakresie przetwarzania błędów? Celem badania przeprowadzanego z udziałem uczniów klas pierwszych szkoły podstawowej jest uzyskanie wskazówek dla nowych metod interwencji i terapii zaburzeń związanych z kontrolą impulsów.

Czy zemsta jest "słodka"? Badanie roli spodziewanej przyjemności z zemsty na zachowanie odwetowe
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Czynniki modulujące poziom empatii bólu - badanie podłoza neuronalnego z zastosowaniem funkcjonalnego rezonansu magnetycznego
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Dążenie do autodefiniujących celów a poddawanie się i uleganie pokusom
Czytaj więcejDlaczego osoby mocno zmotywowane rezygnują z ważnych dla siebie celów i ulegają pokusom? Dlaczego np. wegetarianin kupuje skórzane buty, a sportowiec po odbytym treningu zapala papierosa? Czy wpływa na to doznanie stanu kompletności, czyli spełnienie ważnego dla nas celu, związanego z poczuciem naszej tożsamości? Prof. Katarzyna Byrka z Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu zbada, czy stan kompletności wpływa na uleganie pokusom i czy stan kompletności i niekompletności wpływa na wytrwałość w realizowaniu ważnych celów.

Demokracja niekontekstualna: dialog i wspólnota krytyczna
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Determinanty zachowań żywieniowych i aktywności fizycznej
Europejskie centrum wiedzy służące integracji i rozwojowi infrastruktury badawczej
Czytaj więcej
O wpływie zdrowego żywienia i aktywności fizycznej na ogólny dobrostan oraz jakość i długość ludzkiego życia wiemy już bardzo dużo. Dlaczego więc nadal wiele osób wybiera niezdrowy tryb życia, który jednostkowo wpływa ujemnie na dobrostan człowieka, a społecznie generuje koszty dla budżetów państwowych? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS, we współpracy z badaczami reprezentującymi różne kraje i dziedziny naukowe, zbadają co wpływa na wybór diety i poziom aktywności fizycznej oraz stworzą platformę skupiającą najlepsze praktyki i narzędzia badawcze w celu harmonizacji badań pomiędzy krajami europejskimi.

Dlaczego moja piątka z egzaminu jest lepsza niż piątka mojego kolegi? - specyfika przetwarzania informacji w zakresie porównań obiektów społecznych i niespołecznych
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Długofalowe skutki pandemii COVID-19
dla zdrowia psychicznego młodzieży – badanie wstępne
Czytaj więcej
Projekt nr 2021/05/X/HS6/01437, grant MINIATURA 5

Długoterminowy trening muzyczny
a umiejętność czytania badanie okulograficzne funkcji poznawczych dzieci w wieku 6-9 lat
Czytaj więcej
Muzyka spełnia wiele funkcji. Stanowi przejaw kultury, towarzyszy nam w życiu codziennym, jest stałym elementem rytuałów. Jak się okazuje, rozwijanie umiejętności muzycznych, takich jak gra na instrumentach, nauka nut, kształcenie słuchu czy rytmika, może stymulować podstawowe umiejętności szkolne, do których między innymi należy czytanie. Mgr Agata Rodziewicz zbada funkcje poznawcze dzieci w wieku 6-9 lat.

Dobrostan psychologiczny osób zakażonych wirusem HIV w perspektywie temporalnej: makro- i mikrodynamika zmian
Czytaj więcejKonsorcjum, którego partnerem jest Uniwersytet SWPS, podjęło się zbadania, jakie występują uwarunkowania zmiany nasilenia dobrostanu psychologicznego wśród osób zakażonych wirusem HIV. Projekt badawczy, którym kieruje dr hab. Marcin Tomasz Rzeszutek, prof. UW z Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, może przyczynić się do wypracowania bardziej efektywnych form pomocy psychologicznej dla osób chorych.

Duchowe i religijne radzenie sobie a funkcjonowanie biopsychospołeczne osób uzależnionych od alkoholu, uczestniczących w terapii poznawczo-behawioralnej
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Dynamiczny model powtarzających się myśli negatywnych
i hamowania w depresji – metoda codziennych pomiarów
Czytaj więcej
Negatywne myśli obecne są w życiu każdego z nas i stanowią naturalny sposób regulacji emocji. W niektórych chorobach – takich jak depresja – ten sposób regulacji jest nadużywany i przyczynia się do zwiększenia ryzyka zachorowania oraz nasilenia objawów istniejącej już choroby. Zespół projektowy pod kierownictwem dr Moniki Kornackiej chce zbadać, czy można pomóc pacjentom cierpiącym na depresję lub zaburzenia lękowe i nadużywającym powtarzających się myśli negatywnych za pośrednictwem aplikacji mobilnej.

Dynamika emocji w twórczości
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Efekt etykietowania a zachowania prospołeczne w stosunku do członków grupy obcej na przykładzie osób z diagnozą depresji
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Efektywna stymulacja funkcji wykonawczych dzieci predysponowanych do ADHD w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Policy Evaluation Network (PEN)
Effectiveness of existing policies for lifestyle interventions
Czytaj więcej
W latach 1970. Finlandia prowadziła w niechlubnym rankingu krajów o najwyższym wskaźniku niezdrowego trybu życia. Finowie palili na potęgę, nie jedli warzyw, uważając je za dobre dla królików, i mało się ruszali. W 1972 roku państwo wprowadziło politykę promującą zmianę trybu życia obejmującą nagrody za rzucanie palenia, między-municypalne konkursy na obniżenie cholesterolu, budowę publicznych obiektów sportowych dostępnych dla każdego oraz recepty wydawane przez lekarzy nie na lekarstwa, a raczej na pływanie czy uczestniczenie w grach zespołowych. Dziś mieszkańcy Finlandii, należą do najzdrowszych mieszkańców Europy. Co powoduje, że Finlandii udało się to, czego inne kraje nie mogą osiągnąć w tym zakresie? Naukowcy z Uniwersytetu SWPS zbadają, jaka jest efektywność polityk służących zmianie stylu życia w Europie. Kierownikiem polskiego zespołu realizującego projekt jest prof. dr hab. Aleksandra Łuszczyńska.

Egocentryzm ocen charakteru moralnego
– mechanizmy, różnice indywidualne i strategie redukcji
Czytaj więcej
Naukowiec z Uniwersytetu SWPS podjął się zbadania mechanizmów zniekształcania ocen moralnych. Pod lupą dr. Konrada Bociana znalał się przede wszystkim wpływ egocentryzmu na formułowane osądy.

Eksploracja nowych aspektów teorii Wymagania – Zasoby Zawodowe
Czytaj więcejPraca, oprócz pozytywnych stron takich jak dobre wynagrodzenie, prestiż społeczny i możliwość rozwoju osobistego, posiada także mniej przyjazne człowiekowi oblicze. Nadmiar pracy, pośpiech, bezustanne zmiany stanowią ciemniejsze strony aktywności zawodowej. W projekcie dr hab. Beaty Basińskiej zostanie zbadana rola emocji i radzenia sobie w relacji pomiędzy charakterystyką pracy a dobrostanem pracowników, zwłaszcza w kontekście codziennych zmian zaangażowania w pracę i wypalenia, które biorą udział w procesie pogorszenia zdrowia i motywacji.

Elektrofizjolgiczne i behawioralne wskaźniki neurodegeneracji układu wzrokowego w procesie starzenia.
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Emocjonalny kameleon. Badania nad rozszerzeniem oryginalnej koncepcji oraz propozycja nowego paradygmatu badawczego
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Empiryczna weryfikacja Homeostatycznej Teorii Otyłości
wśród dzieci i młodzieży: badania podłużne
Czytaj więcej
Światowa Organizacja Zdrowia jednoznacznie wskazuje na wzrost rozpowszechnienia otyłości u dzieci, młodzieży i dorosłych na przestrzeni ostatnich lat. Pomimo prowadzonych kampanii i programów prewencji otyłości statystyki biją na alarm. Jednak z uwagi na istnienie wielu negatywnych konsekwencji somatycznych i psychicznych otyłości, nadal poszukuje się nowych interdyscyplinarnych sposobów rozumienia otyłości, które pomogą w stworzeniu skutecznych metod pomocy. Projekt mgr Kamili Czepczor-Bernat jest odpowiedzią na powyżej opisany problem. Laureatka grantu Preludium13 zbada zależności zachodzące pomiędzy zmiennymi o charakterze socjalnym, fizycznym i psychicznym.

Estetyczna wartość jedzenia.
Perspektywa pragmatyczna
Czytaj więcej
Czy jedzeniu można przypisać wartość estetyczną i traktować je jako pełnoprawną część sztuki? Czy można zanegować tradycyjną dychotomię, która utożsamia sferę odżywiania wyłącznie ze sferą cielesności, a więc w opozycji do sfery duchowej? To pytania, które w swoim projekcie badawczym stawia dr Dorota Koczanowicz z wrocławskiego wydziału Uniwersytetu SWPS.

Estetyka populizmu.
Walka polityczna i doświadczenie estetyczne w Polsce po 1989 roku
Czytaj więcej
Jakich środków estetycznych ruchy populistyczne używają po to, by przyciągać zwolenników? Czy ludzie popierający populizm różnią się od reszty społeczeństwa w tym, jak ubierają się, co jedzą i jakich szukają rozrywek? Czy estetyczny wymiar polityki jest istotną częścią każdego ruchu politycznego czy jedynie powierzchownym fenomenem bez żadnego znaczenia? Czy możemy interpretować politykę jako starcie dwóch estetyk? Czy demokracja potrzebuje sztuki dla swego funkcjonowania? Na te pytania w swoim projekcie badawczym odpowie prof. dr hab. Leszek Koczanowicz – politolog, filozof i psycholog.

Estetyka pragmatyczna w działaniu. Sztuka, polityka, społeczeństwo
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

E-Compared
European-COMPARative Effectiveness Research on Online Depression
Czytaj więcej
42 jedn. finans.:

Ewaluatywne komponenty postaw - opracowanie i walidacja nowego modelu teoretycznego w oparciu o zintegrowane dane behawioralne, okulograficzne i psychofizjologiczne (EKG, EMG, GSR)
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Eyes Online Monitoring for Integration, Communication, and Understanding (Eyes4ICU)
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Funkcjonowanie parlamentów państw Europy Środkowej w Unii Europejskiej w perspektywie porównawczej
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

GLOBAL MINDS
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.

Góra-dół czy dół-góra? Bayesowskie podejście do postrzegania w autyzmie: słabe predykcje, wyższa wrażliwość zmysłowa czy oba te czynniki?
Czytaj więcejProjekt realizowany przez Instytut Psychologii i finansowany przez Instytut Psychologii.
