OBO
Ośrodek Badań Okulograficznych
Ośrodek Badań Okulograficznych (OBO) jest ośrodkiem „siostrzanym” Eye Tracking Laboratory w School of Computing, Clemson University, SC, USA.
W OBO prowadzone są badania podstawowe i aplikacyjne z zakresu percepcji i uwagi wzrokowej, interakcji człowieka z komputerem (HCI), w tym w wirtualnej i mieszanej rzeczywistości, edukacji multimedialnej oraz psychopatologii poznawczej.

Nasza
działalność
Cele naukowe
Celem naukowym OBO jest rozwój metody okulograficznej oraz jej zastosowań w interdyscyplinarnych projektach badawczych łączących technologie z naukami społecznymi i humanistycznymi.
Członkowie i studenci Ośrodka Badań Okulograficznych aktywnie uczestniczą w międzynarodowym życiu akademickim, prowadząc badania we współpracy z naukowcami m.in. z: USA, Niemiec, Belgii, Szwajcarii, Norwegii czy Hiszpanii. Organizujemy i współorganizujemy polskie i międzynarodowe interdyscyplinarne konferencje naukowe poświęcone zastosowaniom okulografii w różnych dziedzinach nauki. Warto wymienić chociażby współorganizację wraz z Lincoln University Nebraska jednej z najważniejszych konferencji międzynarodowych poświęconych okulografii, ACM Symposium on Eye Tracking Research and Applications – ETRA (w Warszawie w 2018 r. i w Denver w 2019 r.) czy kilku edycji Polskiej Konferencji Eyetrackingowej.
Idea
OBO to nie tylko ośrodek naukowy, lecz także edukacyjny. Dysponujemy unikalną w Polsce pracownią dydaktyczną, wyposażoną w kilkanaście okulografów stacjonarnych i mobilnych. Dzięki temu studenci podczas zajęć poświęconych metodzie okulograficznej są w stanie ją dogłębnie poznać, nie tylko od strony teoretycznej, ale i praktycznej, tworząc własne projekty badawcze.
Przy OBO działa studenckie Koło Naukowe Badań Okulograficznych.
Nasz
zespół

kierownik Centrum
psycholog, od kilkunastu lat zajmuje się badaniami społecznych aspektów internetu
Członkowie zespołu



Doktoranci i stażyści
mgr
Agata Cybulska
Doktorantka; zainteresowania naukowe: wpływ treningu muzycznego na centralne procesy poznawcze, badania okulograficznej w edukacji muzycznej, procesy czytania. ORCID
mgr
Karol Chlasta
Doktorant, zainteresowania naukowe: uczenie maszynowe, interakcja człowieka z komputerem (HCI), wirtualna rzeczywistość. ORCID, Google Scholar, Research Gate, DBLP
mgr
Małgorzata Piotrowska-Półrolnik
Doktorantka, zainteresowania naukowe: psychosomatyka, badania okulograficzne w edukacji, metodologia badań psychofizjologicznych, psychologiczne aspekty pierwotnego nadciśnienia tętniczego
mgr
Melanie Kowalczyk
Doktorantka, interesowania naukowe: funkcjonowanie poznawcze w zależności od równowagi hormonalnej organizmu, badania dzienniczkowe, psychopatologia poznawcza, psychologia pozytywna. ResearchGate
mgr
Katarzyna Wisiecka
zainteresowania naukowe: uwaga współdzielona w trakcie współpracy, synchroniczność fizjologiczna, okulografia mobilna, interakcja człowieka z komputerem. ORCID, Google Scholar
Anna Redeł
Stażystka, studentka IV roku psychologii w Uniwersytecie SWPS. Zainteresowania naukowe: poznanie społeczne, ostracyzm, tendencyjności uwagi
Anna Mazurowska
Stażystka, studentka III roku psychologii w Uniwersytecie SWPS. Zainteresowania naukowe: psychologia środowiska i klimatu, selektywna uwaga wzrokowa, regulacja emocjonalna a procesy uwagi
Współpracownicy
Nawiązujemy kontakty z badaczami z kraju i zagranicy. Do naszych stałych współpracowników należą:
- prof. Andrew T. Duchowski (Clemson University, SC, USA)
- prof. Morten Fjeld (University of Bergen, Norwegia)
- prof. Anke Huckauf (Ulm University, Niemcy)
- prof. Pilar Orero (Universitat d’Autonoma de Barcelona, Hiszpania)
- prof. Halszka Jarodzka (Open University, Holandia)
- prof. Dan Hansen-Witzner (IT University of Copenhagen, Dania)
- dr hab. prof. UŁ Aneta Pawłowska (Uniwersytet Łódzki, Polska)
- dr hab. prof. UW, Agnieszka Szarkowska (Uniwersytet Warszawski, Polska)
- dr Bonita Sharif (Lincoln University Nebraska, N, USA)
- dr Pieter Vansteenkiste (Ghent University, Belgia)
- dr Roman Bednarik (Eastern University of Finland, Finlandia)
- dr Monika Kornacka (Uniwersytet SWPS, Katowice, Polska)
- dr hab. prof. APS Anna Zajenkowska (Akademia Pedagogiki Specjalnej, Warszawa, Polska)
Projekty
naukowe
LEAD-ME Leading Platform for European Citizens, Industries, Academia and Policymakers in Media Accessibility
Projekt w ramach programu COST Unii Europejskiej (Cost Action CA19142). Członek management committee projektu oraz lider grupy roboczej nr 3 (Quality and Standardization): dr Krzysztof Krejtz. Czas realizacji: 2020–2023.
Związek pomiędzy cyklem menstruacyjnym a lękiem i funkcjonowaniem poznawczym – moderacyjna rola stosowania doustnej antykoncepcji hormonalnej
Kierownik projektu: mgr Melanie Kowalczyk; opiekun naukowy: dr hab. prof. Uniwersytetu SWPS Izabela Krejtz. Grant nr 2020/37/N/HS6/02571. Czas realizacji: 2021–2024.
Focal Attention Span Test – FAST
Projekt w ramach programu RID 012-RID-2018/19. Czas realizacji: 2019–2021.
Długoterminowy trening muzyczny a umiejętność czytania – badanie okulograficzne funkcji poznawczych dzieci w wieku 6–9 lat (2017–2020)
Kierownik projektu: mgr Agata Cybulska; opiekun naukowy: dr hab. prof. USWPS Izabela Krejtz.
Wybrane publikacje