
Neuronalne mechanizmyproblemów z regulacją emocji i deficytów wykonawczych w prokrastynacji

psycholog, bada neuronalne korelaty doświadczeń emocjonalnych oraz relacje między emocjami i procesami poznawczymi
projekt naukowy
Neuronalne mechanizmy
problemów z regulacją emocji i deficytów wykonawczych w prokrastynacji


Okres realizacji projektu: sierpień 2018 – sierpień 2021
Prokrastynacja to zaburzenie samoregulacji, polegające na odkładaniu niektórych działań na później, pomimo świadomości, że takie zachowanie prowadzić będzie do dyskomfortu. Szacuje się, że problem ten dotyczy 15-20 proc. całej populacji oraz do 50 proc. (a nawet 95 proc.) studentów. Niniejszy projekt ma na celu zbadanie wpływu negatywnych emocji na problemy samoregulacji obserwowane w prokrastynacji.
Założenia i metodologia
Dotychczasowe badania pokazały, że prokrastynacja związana jest m.in. z impulsywnością, dysfunkcjami wykonawczymi oraz zaburzoną regulacją emocji. Wcześniejsze badania prof. Michałowskiego sugerują, że powyższe problemy są szczególnie nasilone w warunkach aktywujących negatywne emocje oraz nie występują w warunkach aktywujących emocje pozytywne.
W ramach projektu naukowcy zamierzają zastosować metodę potencjałów wywołanych u studentów z niskim i wysokim nasileniem prokrastynacji wykonujących (w trakcie oczekiwania nagród lub kar pieniężnych) parametryczne zadanie go/no-go na kilku poziomach trudności, na których zaangażowana jest mniejsza lub większa ilość zasobów poznawczych. Metodologia ta pozwoli określić wpływ regulacji emocji i trudności wykonywanego zadania na dysfunkcje w zakresie regulacji zachowania występujące u prokrastynujących studentów oraz zbadać neuronalne podłoże tych dysfunkcji.
Zespół badawczy

Użyteczność wyników
Realizacja zaplanowanych działań oraz wykorzystanie EEG pozwoli uzyskać cenne wyniki naukowe oraz wypracować nowe procedury, które przyczynią się do rozwoju badań nad neuronalnymi korelatami zaburzeń związanych z trudnościami w regulacji impulsów i emocji – takimi jak ADHD czy uzależnienia. Zebrane dane mogą w przyszłości przyczynić się do opracowania nowych, skuteczniejszych strategii zwalczania tych zaburzeń.
Mamy szansę pokazać, że odkładanie realizacji trudnych zadań może być związane z zaburzeniem funkcjonowania mózgu. Jeśli nam się to uda, to trzeba będzie wykreślić „lenistwo” z listy grzechów głównych!
