Koło Naukowe Relacyjnie Rewelacyjni
Wydział Psychologii w Krakowie
Interesują cię relacje międzyludzkie, psychologia związków i komunikacja interpersonalna? Chcesz zdobyć praktyczną wiedzę, rozwijać się naukowo i budować cenne kontakty? Jeśli tak, nasze koło jest właśnie dla ciebie!

Nasza działalność
W Relacyjnie Rewelacyjnych zajmujemy się tematami, które dotyczą każdego z nas – od dynamiki relacji, przez zagadnienia związane z psychologią seksualności, aż po komunikację i różnice indywidualne w funkcjonowaniu społecznym. Nie ograniczamy się jednak do teorii! Będziemy organizować warsztaty, wykłady i konferencje.
Co więcej, jeśli myślisz o karierze naukowej – u nas zdobędziesz cenne doświadczenie w tworzeniu badań, pisaniu artykułów naukowych i pozyskiwaniu grantów.
Chcemy integrować społeczność akademicką, wspierać studentów w wyborze ścieżki zawodowej i przede wszystkim – tworzyć miejsce, gdzie nauka spotyka się z pasją.
Brzmi interesująco? Dołącz do nas i rozwijaj się razem z nami!
Opiekun
naukowy

Realizowane
projekty
Członkowie i członkinie koła prowadzą badania i analizy dotyczące szeroko pojmowanych relacji społecznych.
Analiza skłonności do hejtu w mediach społecznościowych podczas wyborów prezydenckich (2025) – badanie na przykładzie platform X, Instagram oraz TikTok prowadzone przez zespół w składzie: Julia Jarosz, Anna Szulc, Klaudia Kowalczyk, Samanta Bucior, Bartłomiej Owsiany.
Przedmiotem badania jest hejt występujący w internecie, w popularnych mediach społecznościowych: X, Instagram oraz TikTok. Analiza opiera się na definicji Marty Juzy, która określa hejt jako „formę dewiacyjnych zachowań podczas publicznych dyskusji internetowych polegających na używaniu obelżywego języka, pogardliwej ocenie różnych zjawisk, znieważaniu zarówno rozmówców, jak i różnych innych podmiotów oraz na wyrażaniu agresji i nienawiści pod ich adresem” (Juza, 2015).
Zjawisko hejtu w internecie stanowi stosunkowo nowy obszar badań naukowych. W Polsce badania skupiają się na licznych próbach konceptualizacji oraz klasyfikacji różnych form agresji werbalnej w środowisku cyfrowym (Trzaskowski, 2023). Zauważalny jest jednak brak aktualnych analiz dotyczących skali tego zjawiska, szczególnie na platformie TikTok, która w ostatnich latach zyskała ogromną popularność, a także na X, który przy okazji zmiany nazwy zyskał zmiany w funkcjonowaniu platformy, co mogło wpłynąć na dynamikę interakcji i rozpowszechnianie się mowy nienawiści (Hickey i in., 2025).
Celem badania jest określenie, czy skłonność do hejtu w mediach społecznościowych różni się w zależności od platformy oraz identyfikacja tej, która wykazuje najwyższy poziom agresji werbalnej. Badanie jest w trakcie realizacji i zostało osadzone w kontekście wyborów prezydenckich odbywających się w Polsce, gdzie dyskusja polityczna posługuje się polaryzującymi i nacechowanymi emocjonalnie treściami (Wintour, 2023). Umożliwia to zebranie obszernych i aktualnych danych metodą desk research w okresie 30 dni przed wyborami. Wyniki zostaną udostępnione po zakończeniu prac badawczych. Zachęcamy do śledzenia naszych aktualizacji – podzielimy się szczegółowymi wnioskami i opracowaniem rezultatów w obszerniejszej publikacji, jak i w formie podsumowania tutaj, na stronie.