hr award color

logo uswps nazwa 3

Uczelnia

Różnice pomiędzy cywilizacją chińską a zachodnioeuropejską widoczne są gołym okiem. Te głębokie odmienności były z jednej strony przemilczane i pomniejszane przez propagatorów misji Zachodu i szerzenia jego cywilizacji jako najbardziej postępowej i uniwersalnej, a z drugiej strony przez chińskie elity, które obawiały się, że przedstawianie swoich odmienności kulturowych będzie niekorzystnie odebrane przez ludzi Zachodu. O różnicach i mogących z nich wyniknąć nieporozumieniach opowie wybitny badacz Chin, prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski.

29 października
18.00-19.30
online

Cywilizacja chińska a zachodnia

Wielki sinolog amerykański Frederick W. Mote (1922-2005) słusznie stwierdził, że cywilizacja chińska różni się od zachodniej najbardziej ze wszystkich cywilizacji poza europejskich. Te głębokie odmienności były z jednej strony przemilczane i pomniejszane przez propagatorów misji Zachodu szerzenia jego cywilizacji jako najbardziej postępowej i uniwersalnej, a z drugiej strony przez zokcydentalizowane elity chińskie promujące modernizację swego kraju. Niebezpodstawnie obawiały się one, że przedstawianie swoich odmienności kulturowych będzie przez ludzi Zachodu wówczas dominujących w świecie interpretowane jako potwierdzenie „niższości żółtków”. Często wierzyli oni szczerze, że przyswajanie Chinom zachodnich instytucji oraz koncepcji będzie korzystne dla ich ojczyzny. Dopiero Prezydent Xi Jinping jako pierwszy przywódca chiński po Sun Yat-senie zaczął podkreślać tak dobitnie specyfikę swego kraju szeroko nawiązując do jego dziedzictwa w ramach swojej „polityki narodowej”.

Wspomniany powyżej Mote za kluczowy czynnik uznał brak w Chinach koncepcji Boga-Stwórcy, a co za tym idzie chrześcijańskich fundamentów cywilizacji zachodniej. Dotyczyło to społecznego, a nie indywidualistycznego pojmowania człowieka, braku koncepcji przyrodzonej mu godności i równości wszystkich ludzi przed Bogiem, jak też idei powinności wobec „bliźnich”. Zarazem koncepcje reinkarnacji, wcielania się w różne istoty i byty, jak też utożsamiania z coraz szerszymi kręgami społeczeństwa i natury integrowało człowieka z całym światem, zamiast zachodniego wynoszenia człowieka ponad wszystkie inne stworzenia ze względu na duszę nieśmiertelną i stworzenie „na obraz i podobieństwo Boże”. Człowiek miał za sobą i przed sobą tysiące kolejnych istnień zamiast jednego, unikatowego życia na ziemi. Równie istotny był w cywilizacji chińskiej brak koncepcji prawa jako regulatora całego życia i to prawa obowiązującego wszystkich, bo dawanego przez Boga. Nie było więc również koncepcji „czyichś praw”. Całe życie społeczne regulowały rytuały i etykieta.

Podczas gdy na Zachodzie dominował krytycyzm i podejrzliwość wobec państwa jako czynnika ograniczającego wolności jednostki, w Chinach nie było apoteozy takiej jednostki ani ideału wolności. Wręcz przeciwnie, konfucjanizm wpajał powinności społeczne jednostki i szacunek oraz posłuszeństwo wobec wszelkich władz. To państwo sterowało procesami samodoskonalenia ludzi i tworzenia w nich natury ludzkiej i to ono, a nie Bóg wyznaczało standardy moralne. Państwo także kierowało całą sferą religijną, a cesarz był najwyższym kapłanem kraju i świata. Podobne funkcje kapłańskie sprawowali zwierzchnicy administracji wszystkich szczebli oraz szefowie wszystkich grup, aż po ojca rodziny. Przy braku rozdzielenia sfery sacrum od profanum nie było też możliwości rozdzielenia religii od życia świeckiego, a religijność skoncentrowana była na człowieku i osiąganiu przezeń różnych mocy, aż po potęgi boskie, zamiast na Bogu.

Cywilizacja zachodnia opierała się na miastach, a chińska miała charakter wiejski. Zachodnia gloryfikowała wojny, walki i wojowników, zaś chińska opierała się na apoteozie zachowywania harmonii, zgody, pokoju i konsensu, a na potępianiu wszelkich walk, konfliktów czy otwartych krytyk. Tam gloryfikowano nie wodzów i wojowników, lecz wykształconych administratorów.

Te głębokie odmienności związane z procesami długiego trwania ograniczają możliwości adaptowania wielu elementów cywilizacji zachodniej, jak budowanie państwa prawa, wprowadzania norm praw człowieka czy demokracji politycznej. Jeśli brakowało autonomicznych jednostek, bo utożsamiały się one z grupą, do której przynależały, nie mogły być znane ideały wolności jednostki. Wręcz przeciwnie przyjmowano za konieczne wypełnianie z pełnym poświęceniem powinności społecznych jednostki, a także drobiazgowych norm etykiety, wyznaczających zachowania i formuły słowne. Przy skoncentrowaniu uwagi i emocji na swoich grupach przynależności, zwłaszcza na rodzinie, brakowało – poza rządzącą elitą – zainteresowań polityką i sprawami państwa, a ideałem był porządek, utrzymywanie jedności myśli całego społeczeństwa i zapewnianie bezpieczeństwa każdej jednostce. W tych warunkach walkę partii traktowano jak nieszczęście. W takim kontekście kulturowym – poza bardzo specyficznymi sytuacjami i wąskimi elitami – trudno było oczekiwać fascynacji zachodnimi ideami wielopartyjnej demokracji. Pewne ideały demokratyczne funkcjonują, oczywiście, ale na zupełnie inny sposób, podobnie jak społeczeństwo obywatelskie tam wspierające państwo, a nie walczące z nim i starające się je kontrolować. I to te mechanizmy tradycyjne, zrozumiałe powszechnie, jeśli były respektowane, przyczyniały się do ogromnej efektywności działań państwa i społeczeństwa.

Odmienności takie występują nie tylko wśród Chińczyków, ale w całym kręgu cywilizacji konfucjańsko-buddyjskiej: w Japonii, obu Koreach i Wietnamie, a po części i w innych społeczeństwach Azji Wschodniej. Można by nawet stwierdzić, że większość ideałów kategorii i zasad naszych zachodnich nauk społecznych odpowiada jedynie historyczno-kulturowym warunkom zachodnich społeczeństw chrześcijańskich, a rozmija się z realiami innych cywilizacji przykrywanych naskórkowo i często mało efektywnie przez zachodnio-podobne struktury modernistów. Coraz szerzej i powszechniej rozumie się też, że modernizacja nie musi być tożsama z okcydentalizacją i może być nawet efektywniejsza w rozmaitych wersjach rodzimych, podobnie jak demokracja też nie musi kopiować jedynie wzorców zachodnich.

Pytania i krótkie komentarze można przesyłać na adres kgawlikowski@swps.edu.pl, przed prelekcją ewentualnie - w sytuacjach wyjątkowych - w jej trakcie, by można było na nie odpowiedzieć po prelekcji. Transmisja debaty dostępna będzie na stronie Biblioteki »

Spotkanie będzie również dostępne w archiwum na kanale YouTube Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy.

 

Moderator

prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowsk – uzyskał tytuł magistra z psychologii, doktora z nauk politycznych, a habilitował się z historii. Zajmuje się klasyczną myślą chińską, zwłaszcza szkołą strategów (patrz: https://isppan.waw.pl/strony-www-projektow-naukowych/centrum-badan-azji-i-pacyfiku/ksiega-mistrza-suna/ ), jak też współczesnymi przemianami społecznymi i politycznymi Chin. Przez kilkanaście lat wykładał w Europie Zachodniej. Obecnie wykłada na Studiach Azjatyckich Uniwersytetu SWPS. Przygotowywał także ekspertyzy polityczne dla władz kilku krajów. Najnowsza publikacja zbiorowa przy jego udziale: Prasa chińska o przemianach społecznych i kulturowych kraju na początku XXI wieku, Wyd. Sedno, Warszawa 2020.

O cyklu spotkań „Azjatyckie dylematy”

Profesor Krzysztof Galikowski

„Jest to pierwsza od wielu lat prezentacja publiczna różnych problemów współczesnej Azji, jej relacji z Polską i światem. Cały kurs może dać zupełnie niezłą orientację osobom interesującym się tym kontynentem, studentom sinologii oraz stosunków międzynarodowych” - mówi prof. dr hab. Krzysztof Gawlikowski, kierownik Katedry Studiów Azjatyckich Uniwersytetu SWPS.

Formuła spotkań

Na zaproszenie Biblioteki Publicznej przy ul. Koszykowej w Warszawie, popularnego miejsca spotkań i debat, Katedra Cywilizacji Azji Wschodniej Uniwersytetu SWPS przygotowała cykl publicznych debat panelowych i prelekcji o Azji Wschodniej „Azjatyckie dylematy”. Spotkania dotyczą stosunków międzynarodowych, spraw wewnętrznych oraz stosunków krajów azjatyckich z Polską.

Począwszy od stycznia 2014 roku, w każdy ostatni czwartek miesiąca odbywały się spotkania „Chiny – nowa potęga”. Nowy cykl. „Azjatyckie dylematy” przybliży problemy Azji we współczesnym świecie.

W roli prelegentów i panelistów wystąpią najlepsi specjaliści z kraju i zagranicy, w tym praktycy z polskich instytucji państwowych. Spotkania organizowane są we współpracy z innymi instytucjami, w tym Warszawską Szkołą Reklamy, dzięki której nagrania debat dostępne są na stronach internetowych Uniwersytetu SWPS i Biblioteki Publicznej m.st. Warszawy.

Organizatorzy

  • Biblioteka Publiczna m.st. Warszawy

Współpraca

  • Centrum Badań Azji i Pacyfiku ISP PAN
  • Katedra Cywilizacji Azji Wschodniej Uniwersytetu SWPS
  • Towarzystwo Przyjaźni Polsko-Chińskiej
  • Fundacja im. Kazimierza Pułaskiego

logotypy Azjatyckie dylematy

Studia azjatyckie na Uniwersytecie SWPS

Kierunek Studia azjatyckie: Chiny i Azja Wschodnia oferowany na Uniwersytecie SWPS w Warszawie to studia unikatowe w Polsce i Europie.

Program kształcenia kładzie nacisk na praktyczna naukę języka chińskiego i umiejętność wykorzystywania go w realnych sytuacjach życiowych i biznesowych (720 godzin nauki). Studenci studiów azjatyckich poznają także kultury regionu, ich współczesne problemy i tradycje określające dzisiejszą rzeczywistość. Dowiadują się, jak działają służby dyplomatyczne, organizacje międzynarodowe czy biznes azjatycki. Zdobywają elementarne kompetencje do współpracy z Azjatami ze wszystkich kręgów cywilizacyjnych Azji, ze szczególnym uwzględnieniem Chin jako największego i najbardziej znaczącego kraju regionu.

Uczelnia oferuje dodatkowy semestr nauki języka chińskiego na uczelniach w Chinach oraz pomaga w uzyskaniu stypendiów na naukę w Azji.

więcej o kierunku »

Termin i miejsce spotkania

29 października 2020 r. (czwartek), w godz. 18.00-19.30
Transmisja online odbędzie się na stronie Biblioteki »

Archiwum spotkań z cyklu „Azjatyckie dylematy” »

 

Aktualności

Nowości wydawnicze 15-12-2020

Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce

„Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce” to publikacja podsumowująca pionierskie przedsięwzięcie badawcze, którego w takim zakresie nie podjęto w żadnym ośrodku naukowym bądź statystycznym. Raport wykazuje liczebność czynnego...

Czytaj więcej

Sukcesy 21-12-2020

Uniwersytet SWPS to najchętniej wybierana uczelnia niepubliczna w Polsce

Wiemy, jak ważnym krokiem w życiu człowieka jest wybór studiów, które rozwiną nasze zainteresowania, utorują drogę do wymarzonego zawodu, a także przyczynią się do rozwoju osobistego i intelektualnego. Dlatego nieustannie...

Czytaj więcej

Badania 21-12-2020

Ilu jest artystów w Polsce? Pionierskie badania naukowców z Uniwersytetu SWPS

Światło dzienne ujrzała właśnie publikacja „Policzone i policzeni! Artystki i artyści w Polsce”, pierwszy w powojennych dziejach kraju raport z badań, który wykazuje liczebność czynnego zawodowo środowiska artystycznego, a także...

Czytaj więcej

Nagrody i wyróżnienia 04-01-2021

Prof. Adam Szpaderski doradcą ds. Strategii edukacyjnej muzeum Stutthof

Pragniemy poinformować, że prof. Adam Szpaderski, kierownik Centrum Badań nad Ekonomiką Miejsc Pamięci Uniwersytetu SWPS, został powołany na stanowisko Doradcy ds. Strategii Edukacyjnej przez Muzeum Stutthof w Sztutowie – Niemiecki...

Czytaj więcej

Nowości wydawnicze 05-01-2021

Wokół kryzysu praworządności, demokracji i praw człowieka

Prof. Mirosław Wyrzykowski to wybitny prawnik, ekspert prawa administracyjnego i sędzia Trybunału Konstytucyjnego w stanie spoczynku. Poświęcona Profesorowi Księga jubileuszowa „Wokół kryzysu praworządności, demokracji i praw człowieka” powstała dla uczczenia...

Czytaj więcej

Sukcesy 08-01-2021

Nasz student ze stypendium Marszałka Województwa Wielkopolskiego

Z dumą obserwujemy obserwujemy sukcesy naukowe naszych studentów. Jeden z nich, Aleksander Hyżorek z poznańskiego Wydziału Psychologii i Prawa Uniwersytetu SWPS, został laureatem stypendium pierwszego stopnia Marszałka Województwa Wielkopolskiego. To...

Czytaj więcej

Sukcesy 13-01-2021

Uniwersytet SWPS „Top Marką” wśród prywatnych uczelni w Polsce

W największym na polskim rynku rankingu medialności brandów „Top Marka” sporządzonym przez magazyn „Press” i „PRESS-SERVICE Monitoring Mediów” Uniwersytet SWPS zajął wysokie 6. miejsce w kategorii uczelni wyższych w Polsce...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 14-01-2021

Przemoc rówieśnicza wśród dzieci i młodzieży – zjawisko, które można zwalczyć za pomocą aplikacji mo…

Co trzecie dziecko w wieku szkolnym doświadcza przemocy rówieśniczej. Agresja fizyczna, przemoc psychiczna, a także cyberprzemoc to powszechne zjawiska wśród młodych osób. Sytuacja jest o tyle trudna, że ofiary niechętnie...

Czytaj więcej

Online 18-01-2021

Projektowanie wrażliwości. Jak połączyć grafikę z edukacją?

Grafika i przestrzeń – znakomite połączenie. Jeśli dodamy do tego jeszcze aspekt edukacyjny, możemy realnie wpłynąć na samopoczucie, sposób funkcjonowania, a przede wszystkim świadomość tego, jak odczuwać daną przestrzeń i...

Czytaj więcej

Webinar 19-01-2021

Tajwan: społeczeństwo, sytuacja polityczna i przyszłość wyspy

Tajwan to wyspa zamieszkana przez ludność chińską, od 1949 r. oddzielona od kontynentu nie tylko geograficznie, lecz także politycznie. Zgodnie z doktryną „jednych Chin” Republika Chińska na Tajwanie przez zdecydowaną...

Czytaj więcej

Online 19-01-2021

Jak budować zespoły IT i utrzymać najlepszych specjalistów?

Rosnące zapotrzebowanie na specjalistów IT stawia wiele wyzwań przed działami HR, które muszą zbudować zgrane zespoły ekspertów odpowiedzialnych za technologiczny rozwój organizacji. Przyspieszona przez pandemię digitalizacja to również zagadnienie wymagające...

Czytaj więcej

Webinar 19-01-2021

ABC kandydata na studia!

Kim jest rektor, a kim dziekan? Co to jest Centrum Spraw Studenckich? Czym się różnią studia I stopnia od jednolitych magisterskich? Czym jest system boloński? Podczas spotkania z naszymi rekruterkami...

Czytaj więcej

Online 20-01-2021

Rozmowy z Liderami: Monika Rajska-Wolińska (Colliers International)

Jakim być liderem, aby w dzisiejszym świecie osiągnąć sukces? W jaki sposób przekonać ludzi do swojej wizji i celu? Co robić, by motywować zespół? Jak przez odpowiednie przywództwo zbudować przewagę...

Czytaj więcej

Online 21-01-2021

Moda na vintage – o biznesie w branży kreatywnej

Pan Tu Nie Stał to marka, o której słyszał chyba każdy w Polsce. Często zapomniane lub staromodne słowa na koszulkach, lokalna produkcja, sentymentalne nawiązania do lat 80., 90. i designu...

Czytaj więcej

Online 26-01-2021

Hiperseksualność. Jak poradzić sobie z uzależnieniem od seksu?

Seksoholizm – na to zaburzenie cierpi nawet od 2 do 4 proc. ludzi na świecie. Czym jest hiperseksualność? Jak objawia się w codziennym życiu? Co jest przyczyną seksualnego uzależnienia? Jaką rolę...

Czytaj więcej

Aktualności z Sopotu 28-01-2021

Praca zdalna: korzyści i ryzyko – spotkanie online

Spotkanie poświęcone będzie problematyce pracy zdalnej, wyzwaniom oraz korzyściom z nią związanymi. Do udziału w wydarzeniu zapraszamy wszystkich przedstawicieli otoczenia społeczno-gospodarczego naszej uczelni. Wyjątkowym elementem spotkania będzie godzinny wykład uznanego...

Czytaj więcej

Online 29-01-2021

Edukacja w branży kreatywnej. Czy można ją zaprojektować?

Podczas spotkania z projektantem graficznym Filipem Zagórskim skupimy się przede wszystkim na edukacji projektantów w Polsce. Filip – wieloletni wykładowca na licznych uniwersytetach na świecie i koordynator Communication Design w...

Czytaj więcej

Webinar 02-02-2021

Korea Południowa: polityka, media i społeczeństwo obywatelskie

Od czasu tragedii promu Sewol (2014) i masowych protestów świec (2016/2017) Republika Korei przechodzi polityczną i społeczną metamorfozę. Na przekór światowym trendom zmiany idą w kierunku wzmocnienia demokracji i transparentności...

Czytaj więcej

Online 02-02-2021

Efektywność a praca zdalna. Jak motywować zespół?

Praca zdalna to nowa rzeczywistość zarówno dla pracowników, jak i pracodawców. Wielu widzi w niej szansę na poprawienie efektywności, inni natomiast obawiają się spadku motywacji i nie są gotowi na taką...

Czytaj więcej