hr award color

logo uswps nazwa 3

Uczelnia

Coraz częściej uciekamy od prawdziwego świata, zanurzając się w wirtualną rzeczywistość dostępną w rozwiązaniach VR, AR czy MR. Wraz z rozwojem technologii immersyjnych zmieniają się narracje filmowe, człowiek coraz bardziej staje się częścią opowieści – przenosi się do wyimaginowanego świata, gdzie doświadcza nie tylko silnych emocji, lecz także niemal namacalnej cielesnej obecności. Czy istnieje zatem jeszcze granica między tym, co prawdziwe i tym, co wirtualne?

Wydarzenie jest kolejnym w ramach serii „HumanTech Meetings”. Tym razem z uwagi na czas pandemii przyjmie ono formę webinarium. Będziemy mieli okazję posłuchać dwóch wybitnych badaczy, prof. Krzysztofa Pietroszka z Uniwersytetu Amerykańskiego w Waszyngtonie i prof. Tilo Hartmanna z Vrije Universiteit w Amsterdamie, którzy przedstawią perspektywę rozwoju i rozumienia wirtualnej rzeczywistości, w której to z roku na rok spędzamy coraz więcej czasu. Spotkanie poprowadzi dr Konrad Maj, kierownik Centrum HumanTech Uniwersytetu SWPS.

„HumanTech Meetings” – zadanie finansowane w ramach umowy 792/P-DUN/2019 ze środków Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego przeznaczonych na działalność upowszechniającą naukę.

Prelekcje odbędą się w języku angielskim i będą tłumaczone.

Dołącz do nas! Oto link do spotkania » 

25 listopada 2020 r.
17.00–20.00
online
 

Formuła spotkania

Żyjemy w czasach postępu technologicznego i dynamicznego rozwoju cyfryzacji. Współczesny pęd do tworzenia nowoczesnych rozwiązań może powodować trudne do przewidzenia skutki psychologiczne i społeczne. Dlatego tak ważne jest nawiązywanie współpracy między inżynierami, programistami, specjalistami IT oraz przedstawicielami nauk społecznych już na wstępnym etapie opracowywania nowej technologii lub usługi. To nie tylko daje szansę na uniknięcie błędów, lecz także umożliwia rozwinięcie innowacyjnego pomysłu.

Projekt HumanTech Meetings to seria spotkań skupiających naukowców i specjalistów z branży technologicznej z Polski i innych krajów. Każde spotkanie składa się z dwóch wykładów, jednego wygłoszonego przez eksperta z Polski i jednego wygłoszonego przez specjalistę z innego kraju. Po wykładach organizujemy dyskusje panelowe, podczas których zaproszeni goście przedstawiają różne podejścia do innowacji i technologii. Spotkania organizowane są przez Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech Uniwersytetu SWPS.

 

Podczas zbliżającego się wydarzenia z cyklu HumanTech Meetings, organizowanego przez HumanTech Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych Uniwersytetu SWPS, nieco mniej skupimy się na rozmawach o praktycznych rozwiązaniach dla psychologów, a zamiast tego będziemy mieli okazję posłuchać dwóch wybitnych badaczy. Przedstawią oni perspektywę rozwoju i rozumienia wirtualnej rzeczywistości, w której to z roku na rok spędzamy coraz więcej czasu.
Więcej informacji »

dr Konrad Maj, kierownik projektu „HumanTech Meetings” 

Wystąpienia

Lecture 1: Artificial Reality Continuum: New directions in immersive storytelling

Virtual, augmented, mixed or extended reality are all aspects of the Artificial Reality Continuum (ARC), a spectrum of technological stimuli that affect our perception of reality. These technologies form a new storytelling medium, with its own vocabulary and grammar. Among available immersive technologies, volumetric capture (recording of “holograms” of actors), once a domain of science-fiction, is set to revolutionize storytelling. Actors can be captured as holograms and set to perform in virtual or real environments. Props, set decoration, or even entire sets can be turned into photorealistic 3D models through a process known as photogrammetry. Stories told in this manner can be viewed using cave system, head-mounted displays, or augmented reality glasses, creating an experience similar to Startrek’s Holodeck.

While the technology is ready for new stories and storytelling techniques, our understanding of the language and grammar of this medium is very limited. In my talk, I will present a comparative analysis of the traditional film language with what we understand so far about the grammar of volumetric filmmaking. I will show examples, including my own, of projects and stories, told using this new medium I will argue that volumetric filmmaking is a new form of storytelling, not a mere technological extension of the traditional cinema.

Krzysztof Pietroszek

Krzysztof Pietroszek – is a tenure-track professor in the Film and Media Arts Division of the School of Communication. He is the Founding Director of the Institute for Immersive Designs, Experiences, Applications, and Stories (Institute for IDEAS), an Associate Director of the Center for Environmental Filmmaking, and is also affiliated faculty at the AU Game Lab, and the Department of Computer Science. Krzysztof teaches immersive filmmaking courses in the undergraduate and graduate film programs and game development courses in graduate game programs. Krzysztof holds two terminal degrees: MFA in Film Directing and PhD in Computer Science, enabling him to work across technical domain. His research includes designing and studying immersive stories, coding VR games, and creating virtual, mixed, and augmented reality technologies. As a filmmaker, Krzysztof has produced an award-winning theatrically-released feature film and written/directed a number of short films.

Lecture 2: Feeling present, while knowing it's an illusion: A parallel process model of presence

New immersive human-made technologies like Virtual Reality (VR) or extended reality (XR), but also artificial social agents like robots or humanoids, can provide a compelling sense of presence. Users feel like being spatially located in a virtual environment, they can feel like artificial agents are really alive and socially co-present, and they can even temporarily perceive the virtual body of their own avatar as their actual physical body. Evidence on the technological factors, as well as on the perceptual factors that are evoking users’ sense of presence is growing. However, while the sensation of presence in VR can be really compelling, as if things were really happening, most scholars note that VR users are nevertheless aware, to some degree, that “this is not real or really happening”.

Interestingly, no integrative conceptualization exists to date in VR research that models the phenomenon that users simultaneously and almost paradoxically feel “really present”, while “knowing that it is not really happening”.

In his presentation, Prof. Hartmann will build on closely related existing accounts in other fields (e.g., on the aesthetic illusion, twofold aesthetic perception of pictures, involved vs. analytical reception of narratives) and interdisciplinary research (e.g., on pictorial competence) to propose a parallel processing account of presence.

According to the parallel processing account, while we grow up, we learn to distinguish (mediated) representations from actual objects. As a consequence, if encountering mediated representations, e.g., in VR environments, sensory cues and perception, might give rise to a feeling that this is happening (e.g., “I’m really present”), then through parallel higher-order cognition we stay aware of the fact this is just mediated. According to the present approach, this media awareness does not qualify the presence experience itself (as the presence illusion might be cognitively impenetrable), but it qualifies the impact of presence, e.g., on users’ affect or behavior. In summary, the present conceptualization might enrich our understanding of presence in VR and related new technologies, and might add to a better general understanding of how we process mediated representations.

Tilo Hartmann

Tilo Hartmann – is Professor for Virtual Reality and Communication, and chair of the Department of Communication Science at the Vrije Universiteit Amsterdam. In his work, Hartmann links media psychology to other fields of Communication Science. His research primarily focuses on users' subjective experience of media, and particularly media-induced perceptual illusions and media users' subjective and sometimes biased sense of reality. Hartmann publishes in the major scientific journals of the field (e.g., Journal of Communication, Human Communication Research, Media Psychology), and published several books, including "Media Choice: A theoretical and empirical overview." He served as member of the editorial boards of “Journal of Communication”, “Media Psychology”, “Human Communication Research”, as elected co-chair of the “Audience and Reception Studies Division” of the German Communication Association DGPuK, ECREA's audience and reception studies division, and as secretary of ICA's game studies interest group.

Paneliści

Katarzyna Kob

Katarzyna Koba – założycielka firmy RoboKoba i Managing Director w Girls in Tech Poland. Laureatka programu Shesnnovation Academy organizowanego przez „Perspektywy” Woman in Tech i CitiBank Handlowy. W maju 2020 r. wyróżniona jako założycielka jednego z najbardziej innowacyjnych kobiecych startupów w Polsce, jedna z finalistek pierwszego hackathonu online organizowanego w marcu 2020 r. przez Virtual Medicine w San Francisco. Laureatka nagrody digital_art_now podczas Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Cyfrowych Digital_ia14, 13Muz w Szczecinie. Prezentowała swoje prace m.in. na VRLO Microsoft Reactor 2018 w Londynie, VR Challenge 2016 Expo – EC1 w Łodzi, Muzeum Sztuki w Łodzi Factory Museum w Łodzi czy na Festiwalu Dialogu 4 Kultura w Łodzi. Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi na Wydziale Sztuk Wizualnych. Była rezydentką FuseBox Hub w Brighton Immersive Lab, gdzie rozwijała pomysły dotyczące profesjonalnego wykorzystania sprzętu VR, AR, MR, a także czujników percepcji ciała i ruchu. Jako lider innowacji w zakresie technologii XR, AI i HCI oraz edukator w dziedzinie mediów interaktywnych zajmuje się prototypowaniem doświadczeń w środowisku cyfrowym i wielowymiarowym. Jako projektantka i badaczka jest zainteresowana projektami terapeutycznymi i edukacyjnymi, zagadnieniami psychologii eksperymentalnej, antropologii zmysłów i zjawiska ucieleśnienia w świecie wirtualnym.

Krzysztof Garbaczewski

Krzysztof Garbaczewski – reżyser teatralny, autor adaptacji będących podstawą jego tzw. instalacji teatralnych, łączących performance, sztuki wizualne i muzykę. Jego charakterystyczny synkretyczny styl, wykorzystanie projekcji wideo, w tym na żywo, są związane ze współczesną cyberwrażliwością. Spektakle Garbaczewskiego podejmują najważniejsze kwestie egzystencjalne i poszukują doświadczeń granicznych. Reżyser formuje nieoczywiste inscenizacje, na przykład w laboratorium genetycznym umieszcza romantycznych bohaterów „Balladyny” Juliusza Słowackiego.

Absolwent Wydziału Reżyserii i Dramaturgii Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Uhonorowany licznymi nagrodami, m.in. Paszportem „Polityki”. Reżyser takich spektakli, jak: „Odyseja”, „Życie seksualne dzikusów”, „Gwiazda śmierci”, „Balladyna” i „Niebo z kamienia zamiast gwiazd”, „Sympozjum”, „Bażanty”, „Wyzwolenie” , „Nietota”, „New Territory” i „Miron Białoszewski / Allen Ginsberg VR” w The Performing Garage w Nowym Jorku. Garbaczewski przenosi wykreowaną przez pisarza dystopijną rzeczywistość do świata mediów i rzeczywistości wirtualnej. W 2018 r. zainicjował kolektyw artystyczny Dream Adoption Society, który w kontekście teatru, performansu i sztuki współczesnej skupia się na rzeczywistości wirtualnej i rozszerzonej oraz eksploruje nowe technologie w celu tworzenia immersyjnych, performatywnych doświadczeń.

Faviola Brugger-Dadis

Faviola Brugger-Dadis – is the CEO and Founder of NeuroReality, a medtech company that develops gamified virtual reality (VR) software for cognitive rehabilitation and diagnostics following acquired brain injury. The software, “Koji’s Quest”, is a telehealth solution that can be used to remotely monitor and treat patients, while engaging them in a fun and immersive virtual environment. Faviola completed her Master’s in Cognitive Neuropsychology at the VU University Amsterdam and University of Oxford. She is currently a Doctoral candidate in Cognitive Neuroscience at the Utrecht University and VU University Amsterdam, conducting research that provides scientific efficacy for Koji’s Quest and the use of VR for treatment and screening of acquired brain injuries. She believes innovations such as VR, especially combined with machine learning and AI, have the ability to improve accessibility to healthcare worldwide.

Coming from a diverse cultural background and having lived in 9 countries, Faviola’s philosophy regarding science and innovation has always been to look at ways to solve problems on a global scale. Faviola also believes in making learning accessible to those from all different backgrounds. She is passionate about outreach and to that extent, regularly participates in knowledge transfer at conferences, events, panels, and as a science communicator via social media. She has won a number of awards including the VIVA400 Most Successful Women of 2020 in Healthcare and Education, MedTech Outlook’s “Top Neurology Solutions Providers in Europe 2020”, and was a top finalist for Entrepreneur of the Year in Booking.com’s Tech Playmaker Awards 2020.

Spotkanie poprowadzi

Konrad Maj

dr Konrad Maj  – psycholog społeczny, kierownik projektu HumanTech Meetings, inicjator oraz kierownik Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych „HumanTech”. W pracy naukowej i dydaktycznej koncentruje się na zagadnieniach związanych z wpływem społecznym, psychologią mediów oraz innowacjami. Obecnie prowadzi badania w obszarze HRI (Human-Robot-Interaction). W latach 2013–2016 pełnomocnik prorektora ds. nauki w zakresie komercjalizacji wyników badań naukowych i innowacji społecznych. Odbył szereg wizyt studyjnych w ośrodkach zajmujących się innowacjami  ISI – Institute for Social Innovation (Carnegie Mellon University, Pittsburgh, USA), ID+ Research Institute for Design, Media and Culture (University of Averio, Portugalia), Design Factory (Aalto University, Finlandia).

Organizator

Centrum Innowacji Społecznych i Technologicznych HumanTech >>

Partnerzy

 baner

Patroni medialni

baner

Sponsor 

baner

 

Termin i miejsce 

25 listopada 2020 r. (środa)
online

Kontakt

e-mail: ci@swps.edu.pl

Koordynator: Ewa Łuczak
e-mail: eluczak1@swps.edu.pl

Projekt (no. 422493) dofinansowany przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, w ramach "Funduszu Upowszechniania Nauki".

 

Aktualności

Aktualności z Wrocławia 19-05-2021

Mikroświaty – wystawa materiałów wspierających uczenie się

Pomoce dydaktyczne i rozwojowe, gry, zabawki przeznaczone dla dzieci, w tym dla uczniów niesłyszących i niedosłyszących. Zaprojektowali je w ramach swoich zajęć studenci Grafiki Uniwersytetu SWPS i prezentują je teraz...

Czytaj więcej

Aktualności z Wrocławia 28-05-2021

„Wirtualna (współ)praca” – jak uczyć (się) online?

Wszystkich studentów naszej uczelni zachęcamy do lektury wydawnictwa cyfrowego dotyczącego problemów nauki zdalnej. Ponad rok temu społeczność akademicka stanęła przed wyzwaniem przeniesienia zajęć w świat wirtualny. Zespół wykładowców z Katedry Grafiki postanowił...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 31-05-2021

Szkoła letnia – służba zdrowia, polityka, społeczeństwo, technologie

Wszystkich studentów naszego Uniwersytetu zapraszamy do udziału w Szkole letniej poświęconej niezwykle ważnemu dziś zagadnieniu dla każdego kraju, jakim jest pandemia COVID-19. Zmieniła ona życie praktycznie całej ludzkości, która musi...

Czytaj więcej

Aktualności z Wrocławia 02-06-2021

Grafika ma już 10 lat!

Już od dekady działa Katedra Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu, która prowadzi nowatorskie, praktyczne studia projektowe na styku szeroko pojętej grafiki, komunikacji wizualnej i społecznej. „Obchodzimy wspaniały jubileusz, na który...

Czytaj więcej

Aktualności z Wrocławia 07-06-2021

Pismo Prywatne – inicjatywa studentów Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu

Studenci Dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie SWPS we Wrocławiu od 2016 r. tworzą Pismo Prywatne – internetowy magazyn, w którym możemy przeczytać felietony, reportaże czy wywiady o tematyce związanej...

Czytaj więcej

Sukcesy 10-06-2021

Nagrody dla studentów Skandynawistyki na konferencji „Träffpunkten Poznań!”

Podczas Konferencji Młodych Polskich Skandynawistów „Träffpunkten Poznań!”, gdzie swoje projekty badawcze realizowane w ramach prac licencjackich i magisterskich przedstawiali studenci Skandynawistyki z całego kraju, doceniono wystąpienia młodych badaczy z naszego...

Czytaj więcej

Aktualności z Warszawy 10-06-2021

Eksperci School of Form uczestnikami europejskiego projektu ACCELERATE

Podczas pandemii koronawirusa szkoły i uniwersytety dość szybko przystosowały się do nauczania zdalnego online, jednak przedmioty wymagające zajęć praktycznych, nieodzowne w sektorze kreatywnym, znacznie ucierpiały. Program ACCELERATE to strategiczne partnerstwo...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 11-06-2021

Uniwersytet SWPS dołącza do Europejskiego Obserwatorium Mediów Cyfrowych

Europa Środkowa boryka się z problemem dezinformacji, która na całym świecie osiąga bezprecedensowy poziom, dotykając tematów od zdrowia po politykę. Transgraniczny wymiar dezinformacji i jej duża zmienność, zarówno pod względem...

Czytaj więcej

Nagrody i wyróżnienia 11-06-2021

Prof. Mirosław Filiciak powołany do Grupy Ekspertów w organizacji Pan European Game Information

Z dumą informujemy, że prof. Mirosław Filiciak – kulturoznawca, badacz zjawisk związanych z internetem i grami komputerowymi, dyrektor Instytutu Nauk Humanistycznych oraz dziekan Wydziału Nauk Społecznych i Humanistycznych w Warszawie...

Czytaj więcej

Aktualności z Wrocławia 13-06-2021

„In situ. Uczymy (się) zmiany”. Wystawa wykładowców i studentów Grafiki

„W obliczu różnych zmian i zwrotów charakterystycznych dla współczesnego świata interesujące stają się miejsca stałe. Miejsca posiadające jeśli nie realną, to symboliczną trwałość, dzięki której czerpiemy energię, inspirację, zapał do...

Czytaj więcej

Konferencje 15-06-2021

XXIX Kolokwia Psychologiczne PAN

Kolokwia Psychologiczne są coroczną konferencją organizowaną przez Komitet Psychologii PAN. Celem kolokwiów jest wymiana doświadczeń związanych z istotnymi problemami współczesnej psychologii, wspólna refleksja nad kierunkami rozwoju naukowej myśli psychologicznej oraz...

Czytaj więcej

Aktualności z Warszawy 15-06-2021

Kółko Projektowania usług i innowacji

Nauki humanistyczne są bliższe twojemu sercu? Chcesz się dowiedzieć, jak można je wykorzystać, by ułatwić i uprzyjemnić codzienne życie każdego z nas? Marzysz, by w przyszłości wykonywać kreatywny i ciekawy...

Czytaj więcej

Konferencje 16-06-2021

Efektywność zachowań organizacyjnych w dobie współczesnego zarządzania

Zachowania organizacyjne to jeden z najważniejszych obszarów efektywności przedsiębiorstw prywatnych i instytucji publicznych. Pandemia COVID-19 postawiła przed tą subdyscypliną szereg nowych wyzwań badawczych i praktycznych, między innymi w zakresie tematyki...

Czytaj więcej

Webinar 18-06-2021

Współczesna literatura chińska – jak być twórcą w Państwie Środka?

Chiny są coraz bogatsze i bardziej nowoczesne, a jednocześnie coraz mniej wolne. Czy świat, w jakim nie ma anonimowości i każda wypowiedź prześwietlana jest przez najbardziej zaawansowane algorytmy cenzorskie, może...

Czytaj więcej

Aktualności z Warszawy 24-06-2021

HumanTech Meetings: Czy zapobiegniemy kolejnej fali infodemii? Nauka i technologia w walce z dezinfo…

Wirusowi koronawirusa SARS-CoV-2 od samego początku towarzyszy wirus społeczny – niezwykle groźna infodemia. Bez wątpienia to ona odpowiada za wzrost liczby ofiar. Wiele osób, które straciło życie, kierowało się informacjami...

Czytaj więcej

Online 28-06-2021

Projektowanie komunikacji marek etycznych i odpowiedzialnych społecznie

Idealny świat to taki, gdzie produkty rozwiązują ludzkie problemy, usługi mają na celu ułatwiać codzienne życie, przedmioty nie szkodzą środowisku, a nasze pieniądze trafiają tam, gdzie są najbardziej potrzebne. Czy...

Czytaj więcej

Online 01-07-2021

Nagradzanie pracowników – co dziś działa, a co nie?

Nagradzanie pracowników to ważny element codziennego funkcjonowania organizacji, który ma bezpośredni wpływ na efekty wykonywanej pracy. Czego od pracodawcy oczekują dziś pracownicy? Czy pieniądze rzeczywiście nie są już wystarczającym motywatorem?...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 04-07-2021

Interkulturowy warsztat: Zmiana przez design. DESIGN AS PROTEST – co możeMY?

Zdarzenia ostatnich lat dostarczają wielu wyzwań, przed jakimi stoi ludzkość. Jak możemy się w nie angażować? Jak strategicznie działać na rzecz zrównoważonej przyszłości, by zwracać uwagę na problemy współczesnego świata?...

Czytaj więcej

UNIWERSYTET SWPS 28-07-2021

Akademia Innowacji – rozwiń swój pomysł na produkt lub usługę

Chcesz się nauczyć, jak tworzyć innowacyjne produkty lub usługi? A może masz już swój pomysł i chcesz go dopracować? Zgłoś się do Akademii Innowacji Uniwersytetu SWPS. Akademia jest programem organizowanym...

Czytaj więcej