Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Szukasz studiów? Wybierz tematykę:

Szukasz studiów?

Rodzicielstwo bez ograniczeń – grupa dla osób z niepełnosprawnościami

float_intro: images-old/2015/grupa-wsparcia-niepełnosprawność.jpg

Osoby z niepełnosprawnościami mają takie same pragnienia co wszyscy: chcą być szczęśli w życiu zawodowym, społecznym, rodzinnym. Ich decyzja o rodzicielstwie nie należy do łatwych, a wpływ na nią mają rozmaite czynniki, również te związane z prozą życia. Wychodząc naprzeciw potrzebom rodziców z różnymi rodzajami niepełnosprawności, a także osobom niepełnosprawnym, zainteresowanym tematyką rodzicielstwa, Biuro ds. Zdrowia i Osób z Niepełnosprawnością Uniwersytetu SWPS proponuje udział w bezpłatnej grupie wsparcia. 

Jaka jest sytuacja rodziców z niepełnosprawnościami…?

Pani Anna i Pan Andrzej są małżeństwem od trzech lat, razem wychowują dwuletnią córkę Marysię. Pani Anna od urodzenia jest niewidoma, Pan Andrzej jest osobą poruszającą się na wózku inwalidzkim. Długo zastanawiali się nad założeniem rodziny, ponieważ nie wiedzieli, w jaki sposób sobie poradzą – bez przygotowania do roli rodzica pod kątem niepełnosprawności i wsparcia rodziców, którzy mieszkają daleko. Pani Anna najbardziej obawiała się pielęgnacji niemowlęcia, Pan Andrzej - że nie będzie mógł nauczyć dzieci gry w piłkę czy jazdy na rowerze. Obecnie spodziewają się drugiego dziecka, w dużej mierze sami pokonali różne trudności. Jakie to trudności? W jaki sposób sobie poradzili? Gdzie znaleźli informacje i wsparcie? O tym chcielibyśmy porozmawiać z Wami – osobami z niepełnosprawnościami, które mają dzieci i rodziny bądź chcieliby je założyć.

Z badań przeprowadzonych przez Instytut Spraw Publicznych1 wynika, że:

  • Dobrostan rodzica z niepełnosprawnością w głównej mierze zależy od aktywności społecznej i wczesnej edukacji (w tym edukacji seksualnej) i dostępu do informacji jeszcze na długo przed tym, zanim stanie się rodzicem;
  • Rodzice z niepełnosprawnościami czują się gorzej traktowani przez otoczenie społeczne, niż rodzice bez niepełnosprawności i napotykają na bariery, które dotyczą, po pierwsze, stereotypowego postrzegania roli matki („matka-Polka”) i ojca („super-sprawny” ojciec), stającego w kontraście z ograniczeniem sprawności, po drugie, braku świadomości społecznej na temat sposobów i alternatywnych wzorców realizacji roli rodzicielskiej, po trzecie, słabej obecności matek i ojców w przestrzeni publicznej przez samych rodziców, którzy często nie posiadając potrzebnego wsparcia czy sprzętu specjalistycznego, ulegają izolacji;
  • Rodzice z niepełnosprawnościami często spotykają się z dyskryminacyjnymi praktykami wobec nich ze strony instytucji;
  • W codziennych czynnościach opiekuńczych i pielęgnacyjnych w zdecydowanej większości rodzicom z niepełnosprawnościami pomagają ich partnerzy, rodzice oraz ich dzieci/ rodzeństwo dziecka;
  • Brakuje informacji, sprzętu oraz skoordynowanego systemu wsparcia dopasowanego (zindywidualizowanego) do specyficznych potrzeb rodziców, wynikających z niepełnosprawności.

Co możemy zaoferować?

Biorąc pod uwagę powyższe wyniki badania oraz wychodząc naprzeciw potrzebom rodziców z różnymi rodzajami niepełnosprawności, także osobom niepełnosprawnym, zainteresowanym tematyką rodzicielstwa, proponujemy udział w bezpłatnej grupie wsparcia pod auspicjami Biura ds. Zdrowia i Osób z Niepełnosprawnością.

Grupa ma charakter półotwarty. Spotkania odbywać się będą od października 2018 r., raz w tygodniu we wtorki w godz. 17.00-18.30. Zapraszamy zarówno studentów z niepełnosprawnościami, jak i osoby z różnymi rodzajami niepełnosprawności spoza uczelni, zainteresowane tematyką rodzicielstwa.

Zapraszamy już teraz na wstępne konsultacje indywidualne w sprawie przystąpienia do grupy, które odbywają się obecnie we wtorki w godz. 17.00-18.30 w sali N200 i są podstawą włączenia się do pracy grupy.

Jakie są korzyści uczestnictwa w grupie wsparcia?

Osoby biorące udział w bezpłatnej grupie, będą miały możliwość:

  • rozwoju kompetencji rodzicielskich,
  • bliższego przyjrzenia się własnym potrzebom, związanym z prokreacją oraz zakładaniem rodziny,
  • dzielenia się własnym doświadczeniem, związanym z partnerstwem, bliskimi relacjami oraz rodzicielstwem w kontekście niepełnosprawności,
  • wymiany informacji na temat różnych form dostosowań, niezbędnych w sytuacji pojawienia się dziecka,
  • edukacji seksualnej przygotowującej do nawiązania oraz podtrzymania bliskiej relacji partnerskiej,
  • poznania i zgromadzenia informacji na temat sprzętu oraz istniejących i projektowanych rozwiązań z zakresu polityk publicznych, mających na celu wsparcie rodziców z różnymi rodzajami niepełnosprawności.

258 dorota wiszejko

dr Dorota Wiszejko-Wierzbicka - prowadząca grupę wsparcia

Jest psychologiem, psychoterapeutą w procesie certyfikacji w ramach szkolenia Instytutu Analizy Grupowej IGA Rasztów, seksuologiem i mediatorem rodzinnym. Specjalizuje się w zakresie rozwoju kompetencji społeczno-emocjonalnych (tzw. inteligencja społeczna SQ oraz inteligencja emocjonalna EQ). Interesuje się osiąganiem autonomii i dojrzałości w rozwoju psychospołecznym i psychoseksualnym oraz poczucia dobrostanu młodzieży i osób dorosłych. Prowadzi konsultacje psychologiczne i seksuologiczne dla młodzieży i osób dorosłych, psychoterapię indywidualną, terapię par oraz grupy psychoterapeutyczne. Pracuje z osobami cierpiącymi na stany lękowe, zaburzenia osobowości, depresję, będącymi w kryzysie (zdrada, śmierć osoby bliskiej, utrata zdrowia, pracy, zmiana miejsca zamieszkania), z problemami społeczno-emocjonalnymi. Zajmuje się także zaburzeniami identyfikacji płciowej, zaburzeniami seksualnymi (trudności w relacjach seksualnych z partnerem), zaburzeniami popędu seksualnego (brak lub nadmierny popęd seksualny) i dysfunkcjami seksualnymi. Doświadczenie w pracy psychologicznej i seksuologicznej zdobywała m.in. w Poradni Seksuologicznej i Patologii Współżycia w Warszawie, Harvard Medical School w Bostonie, Klinice Psychiatrycznej Collegium Medicum UJ w Krakowie oraz Fundacji SYNAPSIS, gdzie pracowała z osobami z Zespołem Aspergera. Obecnie jest specjalistą w Centrum Terapii i Kreatywności w Warszawie. Na Uniwersytecie SWPS prowadzi zajęcia z zakresu psychologii społecznej, psychologii bliskich związków oraz mediacji.

Termin i miejsce

od października w każdy wtorek, godz. 17.00-18.30, sala N200
Uniwersytet SWPS w Warszawie
ul. Chodakowska 19/31

Przypis

1 Projekt pt. „Rodzicielstwo osób z niepełnosprawnościami. Diagnoza i potrzebne zmiany” zrealizowany przez Instytut Spraw Publicznych w latach 2016-2018 na zlecenie PFRON, przy współpracy z ZUS. W ramach projektu opracowane zostały poradniki – poradnik dla rodziców z niepełnosprawnościami pt. „Rodzicielstwo bez ograniczeń”, dostępny pod adresem: http://www.zus.pl/documents/10182/39531/Poradnik_Rodzicielstwo+bez+ogranicze%C5%84.pdf/5ca509a0-8e3c-404c-a34c-80636e111e7a oraz poradnik dla jednostek samorządowych i administracji, dostępny pod adresem: http://www.isp.org.pl/publikacje,180,957.html. Raport z badania, pt. „Byliśmy jak z kosmosu. Między (nie)wydolności środowiska a potrzebami rodziców z niepełnosprawnościami”, pod redakcją Doroty Wiszejko-Wierzbickiej, Marioli Racław, Agnieszki Wołowicz-Ruszkowskiej: http://www.isp.org.pl/publikacje,82,961.html.