Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Czy optymiści szczepią się chętniej? Zaufanie do szczepień antycovidowych a wiara w utarty porządek świata

Kto i dlaczego miał większe zaufanie do polityki promującej szczepienia przeciw COVID-19? Badania, które mogą mieć kolosalne znaczenie dla przyszłych kampanii prozdrowotnych zostały przeprowadzone na wniosek naukowca Instytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS, prof. dr. hab. Jerzego Trzebińskiego.

#COVID-19 #postawy wobec szczepionek #zamiar szczepienia #postrzegana skuteczność szczepionki #postrzegana nowość szczepionki #światowa niezgodność schematu #zachowania konsumentów

Co badaliśmy?

  • Badacze analizowali jaką rolę odgrywa ogólny światopogląd osoby w jej nastawieniu wobec pandemii i szczepień antycovidowych.

W jaki sposób?

  • W ciągu 2 tygodni zebrano dane z ankiet internetowych otrzymanych od 425 młodych Europejczyków. Uczestnicy zostali zrekrutowani za pośrednictwem poczty elektronicznej przez zespół 30 studentów zajmujących się badaniami marketingowymi. Wobec badanych zastosowano następujące kryteria: Europa jako miejsce zamieszkania, wykształcenie co najmniej średnie oraz zadowalająca znajomość języka angielskiego. Badanych pytano m.in.: czy zapłaciliby za szczepionkę przeciwko COVID-19, jak postrzegają jej skuteczność oraz ogólnie, czy popierają strategię promującą te szczepienia.

Wnioski z pracy badawczej

  • Wyniki badania potwierdziły hipotezę – siła przekonania, że świat jest uporządkowany według stałych reguł wpływa na postawę wobec szczepionki. Ci którzy mocniej wierzą w taki porządek świata są bardziej nieufni wobec szczepionki. Dzieje się tak prawdopodobnie dlatego, że zarówno sama pandemia COVID, jak i charakter szybko wprowadzonej szczepionki (zaaplikowanie do organizmu dawki nieznanych substancji) stanowiło zbyt duże odstępstwo od „normalności”. Można przy tym założyć – w oparciu o współczesne badania socjologiczne – że większość osób wierzących w stabilny porządek miała też tradycjonalistyczne wyobrażenie wspomnianego porządku.
  • Więcej zaufania do nowej szczepionki mieli Ci, którzy słabiej wierzyli w stabilny porządek – np. w domenie zdrowia i medycyny – a jednocześnie mieli silniejsze przekonanie o ciągłym, dynamicznym i również zaskakującym rozwoju wiedzy naukowej. Oni też częściej szczepili się i rekomendowali to rozwiązanie innym.
  • Wyniki badania i jego kontynuacja mogą okazać się przydatne dla twórców przyszłych kampanii promujących działania prozdrowotne.