O studiach
„(...)Nie takie ważne, żeby człowiek dużo wiedział, ale żeby dobrze wiedział, nie żeby umiał na pamięć, a żeby rozumiał, nie żeby go wszystko troszkę obchodziło, a żeby go coś naprawdę zajmowało".
Janusz Korczak
„Zapraszamy serdecznie wszystkich psychologów chętnych do poszerzenia swojego warsztatu pracy o nowe umiejętności i wiedzę z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży, którym bliska jest maksyma Janusza Korczaka. Zmiany cywilizacyjno-kulturowe w naszym otoczeniu sprzyjają intensyfikacji problematyki klinicznej w okresie rozwojowym nie tylko w wymiarze indywidualnym ale również rodzinnym. Stąd obserwujemy stale rosnące zapotrzebowanie na specjalistów pracujących z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami, których będzie cechować dobre przygotowanie teoretyczne, skuteczne umiejętności praktyczne oraz zrozumienie i zaangażowanie w swoją pracę.
Przygotowana przez nas oferta studiów podyplomowych z zakresu psychologii klinicznej dzieci i młodzieży jest wyrazem naszej pasji i wieloletniego doświadczenia w tym obszarze. Dobór najwyższej klasy specjalistów jako prowadzących zajęcia oraz możliwość rozwijania umiejętności praktycznych podczas zajęć terenowych w wiodących, klinicznych placówkach umożliwi słuchaczom wzbogacenie swojego warsztatu diagnostycznego i terapeutycznego. W znacznej mierze podniesie to ich samodzielność i skuteczność w wykonywanej na co dzień pracy, ale również mamy nadzieję, wzbudzi pasję do niesienia pomocy tym najsłabszym i najbardziej bezradnym w świecie dorosłych – dzieciom".

Katarzyna Sitnik-Warchulska i Katarzyna Rojewska
kierowniczki kierunku
Dla kogo
Psycholodzy praktycy.
O studiach
Studia stanowią odpowiedź na wzrastający w ostatnich latach wskaźnik problemów klinicznych u dzieci, młodzieży oraz ich rodzin i równoczesny wzrost zapotrzebowania na psychologów posiadających warsztat praktycznych umiejętności z zakresu prewencji, diagnozy, pomocy oraz terapii w omawianym zakresie. Studia stanowią ofertę całościowego i praktycznego kształcenia w tym zakresie, zapewniając okazję do nauki u specjalistów łączących wieloletnie doświadczenie kliniczne z rozwojem naukowo- badawczym w obszarze psychologii dzieci, młodzieży oraz ich rodzin. Zajęcia z danego przedmiotu prowadzone będą przez kliku wykładowców, posiadających wysoką wiedzę specjalistyczną oraz doświadczenie w pracy klinicznej z dziećmi, młodzieżą oraz ich rodzinami. Zajęcia będą miały w dużej części charakter warsztatowy. W programie przewidziane są także zajęcia terenowe w wybranych placówkach województwa śląskiego, zajmujących się diagnozą, terapią oraz interwencją wobec dzieci i młodzieży z różnymi problemami klinicznymi, a w tym:
- Centrum Terapii Systemowej i Pomocy Psychologicznej Diada w Gliwicach
- Ośrodek Diagnostyczno-Terapeutyczny Pozytywka w Zabrzu
- Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii Oddział Katowice
- SP Szpital Kliniczny nr 1 w Zabrzu, Klinika Pediatrii
- Polskie Towarzystwo Zapobiegania Narkomanii Oddział Katowice
- SP Szpital Kliniczny nr 1 w Zabrzu, Klinika Pediatrii
Adresaci
Psycholodzy praktycy o zainteresowaniach pracą kliniczną z dziećmi, młodzieżą oraz ich rodzinami.
Warunkami podjęcia studiów są:
- posiadanie doświadczenia w pracy z dziećmi, młodzieżą lub/i rodzinami w placówkach służby zdrowia, oświaty, pomocy społecznej, w trakcie którego kandydat zajmował się diagnozą i pomocą psychologiczną (również w formie staży, praktyk, wolontariatów);
- bieżąca aktywność zawodowa jako psycholog zajmujący się problematyką kliniczną lub/i w obszarze pomocy psychologicznej, diagnozy psychologicznej, psychoterapii (również w formie stażu). Posiadanie stałego kontaktu z pacjentami umożliwiającego przygotowanie opisu przypadku z praktyki własnej realizowanego w trakcie kształcenia.
CEL
Celem studiów jest zwiększenie wiedzy specjalistycznej oraz umiejętności praktycznych z zakresu problematyki klinicznej w środowisku psychologów pracujących z dziećmi, młodzieżą i ich rodzinami. W szczególności zajęcia będą poświęcone zaburzeniom psychicznym wieku rozwojowego oraz czynnikom ryzyka zaburzeń rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania. Studia dają szansę na zdobycie i pogłębienie specjalistycznej wiedzy teoretycznej oraz umiejętności dotyczących efektywnej interwencji wobec dzieci i młodzieży z problemami klinicznymi oraz ich rodzin.
Dlaczego warto?
- Praktyczny charakter studiów.
- Wysokospecjalistyczna kadra z wieloletnim doświadczeniem klinicznym, wśród wykładowców specjaliści psycholodzy kliniczni, terapeuci, pedagodzy i lekarze będący specjalistami w zakresie psychiatrii dziecięcej, neurochirurgii dziecięcej, endokrynologii dziecięcej oraz onkologii dziecięcej.
- Zajęcia obejmujące wiedzę z zakresu czynników ryzyka diagnozy oraz pomocy psychologicznej i terapeutycznej w obszarze:
- zaburzeń zachowania i emocji wieku rozwojowego (t.j. zaburzenia lękowe, zaburzenia nastroju, nadpobudliwość psychoruchowa, zaburzenia funkcjonowania społecznego, zaburzenia ze spektrum autyzmu),
- zagrożeń behawioralnych wieku rozwojowego (t.j. agresja, autoagresja, zaburzenia odżywiania, uzależnienia),
- głębszych zaburzeń psychicznych wieku rozwojowego (zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne, zaburzenia osobowości, zaburzenia psychotyczne),
- niepełnosprawności i zaburzeń rozwojowych (problematyka dzieci przedwcześnie urodzonych, dzieci z aberacjami chromosomalnymi, dzieci z uszkodzeniami w CUN, dzieci z niepełnosprawnością intelektualną i fizyczną).
- Zajęcia uwzględniające problematykę dzieci chorujących somatycznie (dzieci chorujących kardiologicznie, z chorobami układu pokarmowego, z chorobami układu oddechowego, z cukrzycą, dzieci dializowane, z chorobą nowotworową, z wybranymi zaburzeniami czynnościowymi).
- Zajęcia dotyczące problemów klinicznych, diagnozy i pomocy dzieciom ze środowisk niewydolnych wychowawczo oraz zagrażających przemocą (dzieci z doświadczeniem przemocy, stany uwarunkowane urazem psychicznym, rodzicielstwo zastępcze, dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych).
- Moduł poświęcony pracy z rodziną oraz kontekstowi rodzinnemu problemów klinicznych dzieci i młodzieży
- Zajęcia terenowe w placówkach zajmujących się diagnozą, terapią oraz interwencją wobec dzieci i młodzieży z różnymi problemami klinicznymi.
Organizacja nauki
Zajęcia będą odbywać się w trybie weekendowym (soboty, niedziele) w trakcie zjazdów realizowanych średnio co 2-3 tygodnie.
Każdy student zgodnie z programem studiów zobligowany jest do odbycia zajęć terenowych w dwóch jednostkach. Studenci wybierają placówek spośród wymienionych w bazie udostępnionej w momencie rozpoczęcie studiów. Zajęcia terenowe (w wymiarze 10 godzin, 2 x 5 godzin) odbywać się będą w dni robocze tj. poniedziałek–piątek. Szczegółowe terminy zajęć podane zostaną w momencie rozpoczęcia studiów.
Miejsce realizacji zajęć stacjonarnych
Zajęcia na studiach podyplomowych realizowane są w katowickiej filii Uniwersytetu SWPS lub w salach konferencyjno-szkoleniowych wynajmowanych poza siedzibą uczelni.
Warunki zaliczenia
Zdobycie zaliczeń poszczególnych przedmiotów zgodnie z programem studiów w oparciu o jedną lub kilka z następujących metod: test wiedzy, opis przypadku z praktyki własnej, obecność, aktywność podczas zajęć.
Zasady przyjęcia na studia
O przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Dokument ukończenia studiów
Absolwenci otrzymują przewidziane ustawą świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Program studiów obejmuje 210 godzin zajęć dydaktycznych realizowanych w formie warsztatówiwykładów. W razie potrzeby jesteśmy gotowi do prowadzenia zajęć w trybie online.
MODUŁ I - PROBLEMY KLINICZNE DZIECI I MŁODZIEŻY Z ZABURZENIAMI PSYCHICZNYMI
- Zaburzenia zachowania i emocji wieku rozwojowego
- Zagrożenia behawioralne wieku rozwojowego
- Głębsze zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego
MODUŁ II - GRUPY SZCZEGÓLNEGO RYZYKA ZABURZEŃ W OKRESIE DZIECIŃSTWA I DORASTANIA
- Niepełnosprawność i ryzyko zaburzeń rozwoju w okresie dzieciństwa i dorastania
- Przewlekła choroba somatyczna jako szczególny aspekt rozwojowy w życiu dziecka
- Dziecko w środowisku niewydolnym wychowawczo oraz zagrażającym przemocą
MODUŁ III - RODZINA DZIECKA Z PROBLEMEM KLINICZNYM
- Podstawy systemowego rozumienia rodziny
- Wybrane metody pracy z rodziną dziecka z problemem klinicznym
MODUŁ IV - ŚRODOWISKA PRACY Z DZIEĆMI I MŁODZIEŻĄ Z PROBLEMAMI KLINICZNYMI
- Zajęcia terenowe w wybranych placówkach
Kadra
Rekrutacja
Zasady przyjęcia na studia
Kolejność zgłoszeń.
REKRUTACJA NA STUDIA PODYPLOMOWE
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego.
W czasie wypełniania formularza poprosimy o podanie danych osobowych i załączenie:
- skanu/zdjęcia dyplomu ukończenia studiów wyższych magisterskich w zakresie psychologii.
- CV ze szczególnym uwzględnieniem dotychczasowego doświadczenia zawodowego.
- listu motywacyjnego, uzasadniającego wybór tych studiów.
Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej liczby zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Nawet do 80% dofinansowania na studia podyplomowe dla mikro, małych i średnich przedsiębiorców!
Uniwersytet SWPS uzyskał aprobatę PARP i wpis do Bazy Usług Rozwojowych jako podmiot świadczący usługi rozwojowe. Informacje o instytucjach dofinansowujących studia w danym województwie znajdziecie Państwo pod linkiem: http://serwis-uslugirozwojowe.parp.gov.pl/ w zakładce: Dofinansowanie
Opłata za rok studiów
rok akademicki 2023-2024 |
10 rat |
730 zł |
2 raty |
3 400 zł |
1 rata |
6 400 zł |
Opłata rekrutacyjna |
300 zł |
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (opłata bez zniżki wynosi 300 zł – absolwent płaci 0 zł).
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.
Koordynator kierunku