Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Spirala szkolnej przemocy

Czy można mówić o powtarzającym się schemacie rozwoju przemocy rówieśniczej? Jak zapobiegać nękaniu jednych uczniów przez innych? Badaniem tego problemu zajęło się grono naukowców, a wśród nich – dr Małgorzata Wójcik z Uniwersytetu SWPS.

#profilaktyka antyprzemocowa #przemoc rówieśnicza #nękanie #badania naukowe

Co badaliśmy?

  • W jaki sposób osoby będące ofiarami nękania w wieku szkolnym postrzegają to doświadczenie z perspektywy młodych dorosłych. I dlaczego niektórzy uczniowie częściej doświadczają przemocy rówieśniczej niż inni.

W jaki sposób?

  • Badacze przeprowadzili serię rozmów z młodymi dorosłymi, którzy doświadczyli wieloletniej przemocy szkolnej w postaci dokuczania, poniżania i wyśmiewania. Podążając za narracją uczestników badania, naukowcy prześledzili ten mechanizm od pierwszych ataków do momentu ukończenia szkoły, doceniając możliwość wysłuchania retrospektywnych interpretacji. Niniejsze badanie jest częścią większej analizy, dotyczącej wiktymizacji osób dorosłych, które doświadczyły nękania w przeszłości.

Wnioski z pracy badawczej

  • Nękanie szkolne to zestaw współzależnych, wieloetapowych procesów psychospołecznych, które wiązać sie może z konsekwencjami psychicznymi w wieku dorosłym. Na podstawie analizy wspomnień badanych osób, eksperci wskazali schemat rozwijającej się spirali przemocy oraz potencjalne rozwiązania mogące przeciwdziałać prześladowaniu rówieśniczemu.