logo uswps nazwa 3

Szkolenia

Czas trwania

  • 9 godzin dydaktycznych/1dzień

Kontakt

Warszawa, centrum studiów podyplomowych i szkoleń

Sfokusuj się na focus!
Badania focusowe dla początkujących.

  • Rekrutacja trwa

O szkoleniu

GRUPA FOCUSOWA - FGI, FGD może wyglądać na niezobowiązującą rozmowę, ale wymaga od prowadzącego - moderatora wielu umiejętności.
Potrzebne są one, by móc zainicjować i podtrzymywać właściwy poziom relacji z badanymi; sprawnie, a zarazem swobodnie poprowadzić dyskusję na wymagane tematy, reagując na werbalne i pozawerbalne informacje od uczestników, którzy dodatkowo wchodzą podczas sesji w różnorodne role, relacje i procesy i grupowe.
Ważna jest zatem elastyczność moderatora - umiejętne balansowanie pomiędzy wrażliwością na potrzeby badanych, a dyrektywnością, wyznaczoną ramami scenariusza i założonych celów badawczych, oraz szybkie i odpowiednie reagowanie na szereg nieprzewidzianych okoliczności, zdarzających się właściwie podczas każdego spotkania.
By metodologicznie poprawnie wykorzystywać technikę FGI; by mieć nad nią kontrolę, zrealizować założone cele badawcze i uzyskać wartościowe dane do analizy, trzeba fokusy poznać i zrozumieć. Zwłaszcza że moderowanie grupy znacznie różni się od pracy z wywiadem indywidualnym. Temu właśnie dedykowane jest szkolenie.

Jak?

Warsztatowo - intensywna sesja robocza, z elementami wykładu, ćwiczeń i dyskusji grupowej.

Aktywnie przećwiczymy role:

  • Osoby projektującej badanie jakościowe w technice FGI
  • Moderatora
  • Respondenta, uczestnika dyskusji

Uczestnicy warsztatu będą mieli szanse, w bezpiecznych warunkach, przetestować sytuacje standardowe jak i tzw. sytuacje trudne - zmoderować zaprojektowaną samodzielnie sesję FGI i zinterpretować proces moderowania z różnych perspektyw.

W jakim celu?

Warsztat pomoże odpowiedzieć na pytania kiedy i w jakim celu stosować FGI i jak moderować sesje, by uzyskać dane dobrej jakości.

Dla kogo?

Warsztat przeznaczony jest dla uczestników, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z grupami focusowymi* i nie mają dużego doświadczenia z FGI.
Uczestnicy będą ćwiczyć i analizować poszczególne sytuacje FGI w swoim kręgu

  • Warsztat on-line - do 5-ciu osób, platforma ZOOM
  • Warsztat stacjonarny – do 8-miu osób, UNIWERSYTET SWPS, Warszawa

*dla zaawansowanych dedykowane jest szkolenie FOCUS MASTERCLASS.

Program

Czym jest FGI i kiedy warto go stosować?

  • FGI a inne techniki jakościowe
  • kiedy stosować FGI
  • FGI on-line i off-line


Jak planować i przygotować (się do) badania FGI?

  • dobór próby badawczej, miejsca i czasu badania
  • miejsce i czas
  • konstrukcja scenariusza rekrutacyjnego
  • konstrukcja scenariusza FGI i jego rola w czasie dyskusji (w tym rola technik projekcyjnych)


Jaka jest rola moderatora w procesie grupowym?

  • osobowość a rola moderatora
  • moderator a temat badania
  • jak znaleźć profesjonalnego moderatora


Jak moderować? - moderowanie fragmentów sesji focusowej i analiza procesu

  • budowanie klimatu dyskusji, rozgrzewka, ice breakers
  • rola i waga kontraktu
  • analiza procesów i efektów grupowych
  • zarządzanie moderowaniem w czasie
  • najczęstsze błędy moderowania i jak sobie z nimi radzić


Jak robić to etycznie?

  • co możemy, a czego nie możemy robić
  • kodeksy etyczne i dobre praktyki
  • prawa i obowiązki respondenta, badacza i zleceniodawcy.

 

Kadra

Kopeć

dr Katarzyna Archanowicz – Kudelska

Psycholożka społeczna i ekonomiczna, socjolożka – Uniwersytet Warszawski, Uniwersytet SWPS.
Badaczka jakościowa, trenerka warsztatów (absolwentka Szkoły Trenerów Biznesu Ośrodka Intra) i wykładowczyni akademicka. Przez ponad 10 lat pracowała jako badacz jakościowy i moderator w komercyjnych firmach badawczych: CASE, 4PResearch Mix i GfK Polonia, w ostatniej przez 7 lat kierowała zespołem badań jakościowych. Wykształciła i wychowała kilku moderatorów FGI. Obecnie zajmuje się prowadzeniem warsztatów z umiejętności miękkich z elementami dramy stosowanej, oraz konsultowaniem i uczeniem badań jakościowych i badań marketingowych. Ma za sobą ponad 4000 godzin pracy z grupą – zogniskowanych wywiadów grupowych, paneli, warsztatów i treningów – zarówno stacjonarnych jak i on-line. Posiada międzynarodowy certyfikat P&G w zakresie prowadzenia grup focusowych, przyznawany najlepszym moderatorom. W czasie swojej kariery zawodowej współpracowała z wielkimi korporacjami, małymi firmami jak i instytucjami pozarządowymi. W 2017 obroniła pracę doktorską na temat badaczy jakościowych i komercyjnych badań rynku i opinii. Jej warsztaty na Uniwersytecie SWPS, otrzymały od uczestników same najwyższe noty (ocena ogólna warsztatu).

Rekrutacja i opłaty

Zasady rekrutacji

W celu zapisania się na szkolenie wciśnij przycisk „Aplikuj teraz" i pozostaw dane, które pozwolą nam skontaktować się z Tobą.

Opłata

560 zł/os.*

Konto do opłat za szkolenia

SWPS Uniwersytet Humanistycznospołeczny
03-815 Warszawa, ul. Chodakowska 19/31
BNP Paribas
36 1750 0009 0000 0000 1095 1135
W tytule przelewu prosimy o podanie imienia i nazwiska uczestnika, oraz nazwy szkolenia.

Regulaminy 

Termin szkolenia

15 lutego 2021 roku, w godz. 9.00-17.00.

W przypadku zgłoszenia się zbyt małej ilości uczestników biuro zastrzega sobie zmianę terminów szkolenia.