
Zarządzanie kompleksowe i adaptacyjneWykorzystanie wniosków z Równowagi Nasha dla Governance i tworzenia polityki z naciskiem na jakość życia

Menedżerka, prawniczka, projektantka systemów (Data) Governance i instrumentów polityk publicznych w UE i na poziomie krajowym
Celem programu badawczego kierowanego przez dr Katarzynę B. Wojtkiewicz jest sprawdzenie, czy można stworzyć specjalny model matematyczny, który lepiej odzwierciedla sposób, w jaki ludzie podejmują ważne decyzje. Naukowcom zaangażowanym w projekt zależało na tym, by model nie skupiał się wyłącznie na analizie faktów i logicznych przesłanek, lecz uwzględniał również emocje, które w określonym stopniu wpływają na podejmowane wybory. Wyniki mogą pomóc w kierowaniu firmami i organizacjami poprzez zaproponowanie sposbu zarządzania bardziej zrównoważonego i przyjaznego ludziom – skupiającego się na poprawie jakości życia, nie tylko na zysku.
Projekt wpisuje się w cel nr 3 (dobre zdrowie i jakość życia) spośród 17 celów zrównoważonego rozwoju ONZ.
Projekt finansowany z Funduszu Rozwoju Badań Naukowych Uniwersytetu SWPS (nr projektu: 51/2024/FRBN/G)
Założenia projektu
Głównym celem projektu jest sprawdzenie, czy możliwe jest opracowanie nowoczesnego modelu matematycznego, który pomoże lepiej zrozumieć, jak ludzie podejmują decyzje. Model miałby uwzględniać nie tylko racjonalne, logiczne aspekty, ale także emocje, które mają duży wpływ na nasze wybory.
Ważnym celem jest też zmiana podejścia do zarządzania firmami i organizacjami – nie tylko przez pryzmat zysków. Naukowcy zaprponowali model, który pozwoli poprawić jakość życia ludzi – zarówno pracowników, jak i innych osób zaangażowanych w działania organizacji. Dlatego też badanie przeprowadzone w projekcie obejmuje wyznaczanie konkretnej listy wskaźników, które mówią o rzeczywistym funkcjonowaniu firmy. Równocześnie zespół badawczy stara się ustalić, jakie czynniki motywują każdego interesariusza organizacji.
Metoda opisana w badaniu może zrewolucjonizować sposób, w jaki organizacje podejmują decyzje dotyczące polityki personalnej. Zamiast wprowadzać zmiany i dopiero potem mierzyć ich efekty, firmy mogą wcześniej przetestować różne scenariusze i wybrać te, które najprawdopodobniej przyniosą najlepsze rezultaty.

Metodologia
Badacze w niniejszym projekcie wykorzystują elementy z różnych dziedzin – od zarządzania i psychologii aż po logikę i Design Thinking. Kluczową techniką badawczą jest tu jednak analiza tzw. równowagi Nasha – czyli sposób na znalezienie optymalnych decyzji, które biorą pod uwagę różne czynniki i interesy. Co więcej, opracowywany model ma uczyć się samodzielnie na podstawie danych, korzystając z najnowszych narzędzi sztucznej inteligencji (zobacz, w jaki sposób AI może imitować w badaniach realnych respondentów). W ten sposób będzie mógł przekształcać się na bieżąco i jeszcze dokładniej przewidywać, jakie decyzje będą najlepsze w konkretnej sytuacji.
Ważną częścią badań w niniejszym programie jest również sprawdzanie, czy takie modele mogą naprawdę wspierać proces podejmowania decyzji. Naukowcy przeprowadzą testy w realnym środowisku i ocenią, na ile przewidywania modelu pokrywają się z rzeczywistymi reakcjami ludzi.
Użyteczność wyników
Efektem prac naukowców zaangażowanych w projekt będzie narzędzie, które pozwoli organizacjom podejmować lepsze decyzje, uwzględniając zarówno liczby, jak i emocje, motywacje i wartości ludzi. To krok w kierunku bardziej zrównoważonego zarządzania stawiającego człowieka w centrum, takiego, które skupia się na długofalowej poprawie jakości życia społeczności i rozwoju społeczno-gospodarczego. Dzięki połączeniu danych obiektywnych (np. wskaźników finansowych) i subiektywnych (np. odczuć pracowników) możliwe będzie lepsze zrozumienie, jak różne czynniki wpływają na funkcjonowanie organizacji. To z kolei pozwoli tworzyć bardziej świadome strategie, które nie tylko będą dążyły do wzrostu zysków, ale także poprawiały jakość życia pracowników i interesariuszy. Projekt wpisuje się w nowoczesne trendy w naukach społecznych (m.in. poprzez wykorzystanie sztucznej inteligencji), wskazując kierunek, w jakim mogą rozwijać się narzędzia i metody zarządzania przyszłości.
Zespół
