logo uswps nazwa 3

Studia

Współczesne media coraz częściej nie opisują obiektywnej rzeczywistości, tylko ją kreują. Dziennikarstwo to nieustanny proces podejmowania decyzji oraz wyboru źródła rzetelnych i sprawdzonych informacji.

dr Agnieszka Kowalczewska, ekspert w zakresie psychologii komunikacji, koordynator kierunku dziennikarstwo

Wydział Nauk Humanistycznych i Społecznych w Warszawie

Dziennikarstwo
i komunikacja społeczna

  • studia I stopnia
  • tryb stacjonarny i niestacjonarny

Opis kierunku

Studia przygotowują w sposób praktyczny do pracy w mediach i z wykorzystaniem mediów. Studenci uczą się dziennikarstwa prasowego, radiowego, telewizyjnego i internetowego. Dowiadują się, jak tworzyć różnorodne przekazy medialne, poznają specyfikę mediów i rządzące nimi mechanizmy, opanowują warsztat nowoczesnego dziennikarza wykorzystującego najnowsze technologie.

Pod okiem ekspertów z branży realizują autorskie projekty, które składają się na profesjonalne portfolio dziennikarskie. Dowiadują się, jak w praktyce dziennikarskiej kreować markę osobistą, a także czym jest dziennikarstwo specjalistyczne, w tym dziennikarstwo śledcze i ekonomiczne.

Adresaci studiów

To atrakcyjny kierunek dla kandydatów, którzy już od pierwszych lat studiów chcą mieć kontakt z zawodem i zdobywać doświadczenie w mediach i dziedzinach pokrewnych, na przykład przy projektach internetowych lub w public relations. Osób dociekliwych, z wysoko rozwiniętym zmysłem analitycznym, o wszechstronnych zainteresowaniach. Pasjonatów mediów, interesujących się nowymi technologiami i ich wpływem na różne sfery życia społecznego.

Perspektywy zawodowe

Absolwenci studiów dziennikarskich znajdują zatrudnienie w mediach, firmach konsultingowych i public relations, działach reklamy i promocji, ośrodkach badań społecznych, domach mediowych, social mediach. Często zakładają własne firmy: agencje reklamowe, kreatywne i brandingowe.

Wielu z nich rozpoczyna pracę już w trakcie studiów – najlepsi i najbardziej zaangażowani są zatrudniani w firmach, z których pochodzą eksperci prowadzący zajęcia. Już studenci pierwszego roku podpisują umowy o pracę w najlepszych mediach.

 

Czego uczymy

Zobacz przykładowe moduły:

  • Dziennikarstwo telewizyjne
  • Dziennikarstwo internetowe
  • Dziennikarstwo śledcze
  • Prawo dla dziennikarzy
  • Instytucje medialne
  • Kino i transkulturowość
  • Polityka dla dziennikarzy
  • Sztuka reportażu
  • Public Relations
  • Marketing internetowy
  • Kreowanie wizerunku osób i firm

Atuty kierunku

Warsztaty z najlepszymi dziennikarzami

Zajęcia warsztatowe prowadzą dziennikarze czołowych, ogólnopolskich mediów telewizyjnych, radiowych i internetowych, m.in.: Marek Kacprzak z WP, Paweł Oksanowicz z MUZO.FM, Bogusław Chrabota z „Rzeczpospolitej”, Arleta Bojke z TVP, amb. Grzegorz Dziemidowicz. Kadrę tworzą także specjaliści zajmujący się e-marketingiem i content marketingiem oraz kreowaniem wizerunku i PR.

Zajęcia w Narodowym Instytucie Audiowizualnym

Dzięki współpracy z Narodowym Instytutem Audiowizualnym zajęcia z filmu dokumentalnego odbywają się w nowoczesnych i znakomicie wyposażonych salach NInA. Studenci realizują podstawowy kurs montażu prób filmowych, zapoznają się z najnowszą technologią filmową, uczestniczą w projekcjach filmów, w tym również materiałów dotąd niepublikowanych.

Ćwiczenia w pracowniach radiowo-telewizyjnych

Studenci uczą się warsztatu dziennikarskiego w specjalistycznych pracowniach. Poznają zasady tworzenia programów radiowych i telewizyjnych, realizacji dźwięku, zdjęć i montażu, a także nowoczesne narzędzia komunikacji niezbędne w dziennikarstwie internetowym. Projekty realizują pod okiem doświadczonych ekspertów, dzięki czemu są dobrze przygotowani do zawodu.

Współpraca z czołowymi mediami

Uczelnia podpisała umowy o współpracy z największymi i najbardziej opiniotwórczymi dziennikami – „Gazetą Wyborczą” i „Rzeczpospolitą”, a także stacją telewizyjną TVN, gdzie najlepsi studenci odbywają praktyki i staże. Od niedawna studenci zgłębiają tajniki dziennikarstwa internetowego pod okiem ekspertów z Digital Media Campus, szkoły dziennikarskiej tworzonej przez specjalistów z Grupy Onet-RASP.

Partnerzy

logo TVN  logo GW  logo RP  logo onet RAS AIP logo polska press newsweek

dziennikarstwo studio2a dziennikarstwo studio3a dziennikarstwo studio4a dziennikarstwo studio2

Specjalności

Kreowanie wizerunku osób i firm

Studenci zdobywają wiedzę niezbędną do kreowania wizerunku osób i instytucji w mediach. W sposób praktyczny (case studies, opisy sytuacji, wykłady interaktywne) uczą się, jak zarządzać wizerunkiem w różnych kanałach komunikacji oraz badać skuteczność prowadzonych działań. Poznają tajniki komunikacji w sytuacjach kryzysowych oraz techniki wpływania na opinię publiczną. Absolwenci znajdują zatrudnienie w działach PR, w agencjach doradztwa personalnego, agencjach brandingowych, projektowych, jako doradcy osób publicznych.

Public relations

Studenci zdobywają wiedzę oraz kompetencje niezbędne do planowania i realizowania strategii komunikowania się organizacji z otoczeniem. Zgłębiają tajniki PR korporacyjnego i produktowego, społecznego zaangażowania korporacji (CSR), komunikacji wewnętrznej i organizacji eventów. Poznają zasady efektywnej komunikacji z dziennikarzami (media relations). Analizują najciekawsze kampanie medialne w Polsce i na świecie. Absolwenci podejmują pracę jako specjaliści w działach PR, rzecznicy prasowi, organizatorzy wydarzeń specjalnych.

Marketing internetowy

Studenci uczą się tworzyć angażujące, skuteczne i atrakcyjne materiały internetowe (content marketing). Pod okiem praktyków poznają zaawansowane strategie marketingowe oraz narzędzia e-commerce niezbędne do ich realizacji i oceny skuteczności. Na podstawie konkretnych przypadków dowiadują się, czym jest PR internetowy oraz jak wykorzystać jego potencjał do budowania świadomości marki w Internecie. Specjalizacja przygotowuje do pracy w mediach internetowych, agencjach interaktywnych, domach mediowych oraz do prowadzenia własnej działalności w branży e-biznes.

Współpracują z nami

Image is not available

Nie przesadzę chyba, jeśli powiem, że jestem dziennikarzem multimedialnym. Zaczynałem w prasie podziemnej przed 1989 r. Potem była telewizja Kraków i Telewizyjna Agencja Informacyjna. Miałem szczęście budować od podstaw Polsat. Równocześnie wspomagałem anteny radiowe: TOK FM, PiN Radio, Jedynkę, Trójkę, RDC i inne rozgłośnie. Obecnie jestem redaktorem naczelnym dziennika Rzeczpospolita i stawiam sobie zadanie przeprowadzenia tego tytułu w świat mediów konwergentnych.

Studentów chcę uczyć kreatywnego dziennikarstwa, umiejętności poruszania się w świecie multimediów. Chcę ich przekonywać do sensu zawodu, o którym mówi się, że wygasa. Prawda jest jednak zupełnie inna. Kończy się jakaś epoka w dziennikarstwie, a zaczyna inna.

red. Bogusław Chrabota
redaktor naczelny dziennika „Rzeczpospolita", Polsat
Image is not available

Mam przekonanie, że dziennikarstwo nie jest profesją dla ludzi wygodnych i letnich. To tygiel, w którym buzują ciekawość i niecierpliwość. Dowiedzieć się dlaczego, po co, kiedy, kto. Dotrzeć do źródła – szybko, już! Przekazać i opowiedzieć tak, by trafić, zmusić do myślenia i reakcji! Jeśli sukcesem jest uwaga innych, to porażką staje się obojętność i nuda.
Dziennikarstwo winno być zatem przywilejem bycia ciekawym i niecierpliwym. Jest żeglugą po niepewnych, często wzburzonych falach. Z ustawicznie zadawanym pytaniem – czy warto? Cóż, statek w porcie jest bezpieczny, ale przecież nie po to buduje się statki!

amb. Grzegorz Dziemidowicz
orientalista, archeolog, dziennikarz i dyplomata, ambasador RP w Egipcie i Sudanie
Slider

Kadra

Rekrutacja krok po kroku

  1. Wypełnij internetowy formularz zgłoszeniowy
    Zgodnie z kolejnymi krokami formularza, wprowadź wymagane dane.
  2. Wgraj skan świadectwa dojrzałości do formularza zgłoszeniowego
    Ta czynność jest wymagana - pracownicy Biura Rekrutacji dokonują wstępnej weryfikacji poprawności wgranych dokumentów (maksymalnie do 5 dni roboczych). W razie wystąpienia nieprawidłowości wysyłają wiadomość do Kandydata, za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego, z prośbą o poprawę błędów.
    Czynność skanowania dokumentów nie jest trudna - instrukcja jak szybko i sprawnie zeskanować dokumenty, znajduje się na stronie kierunków.
  3. Dokonaj zawarcia umowy elektronicznej
    Po wprowadzeniu wymaganych danych, w formularzu rekrutacyjnym pojawi się umowa elektroniczna o warunkach odpłatności za studia wraz z załącznikami, którą Kandydat zawiera z Uniwersytetem SWPS on-line. Postępuj zgodnie z instrukcjami.
  4. Przygotuj wymagane dokumenty i czekaj na informację, kiedy będziesz mógł dostarczyć je do Biura Rekrutacji:
    • kserokopia świadectwa dojrzałości (oryginał/odpis do wglądu),
    • ankieta osobowa wygenerowana z formularza rekrutacyjnego.
    Zgodnie z obowiązującym prawem kopia świadectwa dojrzałości wymaga potwierdzenia zgodności z oryginałem przez pracownika Rekrutacji.
    Zalecamy wysyłanie oryginałów dokumentów lub dokumentów poświadczonych notarialnie pocztą lub kurierem.
  5. Odbierz informację o rezerwacji miejsca na studiach i wpis na listę studentów
    W celu ukończenia procesu rekrutacji należy dostarczyć do uczelni świadectwo dojrzałości w celu poświadczenia zgodności kopii z oryginałem. Przyjęcie na studia nastąpi po dostarczeniu do Biura Rekrutacji świadectwa dojrzałości - jak tylko będzie to możliwe.
  6. Odbierz informację o przyjęciu na studia
    Informacja o przyjęciu na studia pojawi się na twoim koncie rekrutacyjnym. 

Warunki przyjęcia

  • zdany egzamin maturalny
  • wstęp wolny, o przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń

Opłata rekrutacyjna

Opłatę w wysokości 85 PLN należy wpłacić za pośrednictwem PayU w formularzu rekrutacyjnym.

Opłata rekrutacyjna jest bezzwrotna, chyba że:

  • kierunek studiów, na który ubiegał się kandydat, nie został uruchomiony (z wyłączeniem sytuacji, kiedy kandydat zdecyduje się na inny kierunek studiów na Uniwersytecie SWPS).

Zwolnieni z opłaty rekrutacyjnej

  • Absolwenci studiów wyższych, doktoranckich i podyplomowych SWPS Uniwersytetu Humanistycznospołecznego (Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej)
  • Absolwenci studiów wyższych i podyplomowych Collegium Da Vinci (Wyższej Szkoły Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu)
  • Absolwenci Liceum Da Vinci

Zniżka w czesnym

  • Dzieci absolwentów studiów wyższych Uniwersytetu SWPS otrzymują zniżkę w czesnym w wysokości 5% na wszystkie lata przewidziane programem studiów.

Czesne

Czesne za I rok studiów
w roku akademickim 2020/21
10 rat 870 zł
2 raty 4265 zł
1 rata 8200 zł

Biuro Rekrutacji w Warszawie

  • 22 517 96 11, 22 517 96 35, 22 517 98 18
  • rekrutacja@swps.edu.pl
  • ul. Chodakowska 19/31, 03-815 Warszawa
  • W związku z sytuacją epidemiczną dotyczącą COVID- 19 od 26 października Biuro Rekrutacji będzie nieczynne do odwołania.
    Obsługa Biura realizowana będzie wyłącznie drogą mailową lub telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00-17:00. Zapraszamy również do zapisów na konsultacje online.
    Oryginały dokumentów lub dokumenty poświadczone notarialnie prosimy wysyłać pocztą lub kurierem z dopiskiem "Biuro rekrutacji na studia wyższe".