O studiach
Kierunek dostępny także w Katowicach
"Według najnowszych danych prezentowanych przez Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) w USA, 1 na 44 dzieci cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Choć istnieje wiele metod terapii dzieci z autyzmem, to terapia behawioralna dostarcza najskuteczniejszych z nich, czego dowiodły wyniki setek badań. Według wielu światowych instytucji i towarzystw, są to oddziaływania, które powinny być wiodącymi w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Terapia behawioralna to dynamicznie rozwijający się kierunek psychoterapii, będący częścią równie dynamicznie rozwijającej się dyscypliny naukowej – stosowanej analizy zachowania (SAZ). Osoby pracujące z wykorzystaniem procedur SAZ stosują skuteczne metody pomocy dla szerokiej grupy osób potrzebujących, szczególnie dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania. W Polsce działa już 30 ośrodków terapii behawioralnej, ponad 200 licencjonowanych terapeutów i 30 superwizorów behawioralnych. Studia podyplomowe „Stosowana analiza zachowania: przygotowanie do pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania" nie tylko stanowią jedną ze ścieżek prowadzących do zdobycia licencji terapeuty behawioralnego, ale przede wszystkim pozwalają nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w pracy terapeuty behawioralnego."

dr Monika Suchowierska-Stephany, BCBA-D i prof. dr hab. Paweł Ostaszewski
Kierownicy studiów SAZ w Uniwersytecie SWPS Warszawa
Adresaci
Adresatami studiów są absolwenci studiów o kierunkach humanistycznych i społecznych (np. psychologia, pedagogika, resocjalizacja, opieka społeczna), pracownicy przedszkoli i szkół integracyjnych, placówek oferujących pomoc osobom (nie tylko dzieciom) z zaburzeniami rozwoju (zwłaszcza autyzmem, ADHD, upośledzeniem umysłowym) oraz zaburzeniami zachowania; członkowie stowarzyszeń i fundacji na rzecz pomocy ww. grupom; pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz osoby mające styczność z osobami o zaburzonym rozwoju (np. rodzice, opiekunowie). Zgłoszenia osób nie spełniających tych kryteriów będą rozpatrywane osobno, po zakończeniu zasadniczej rekrutacji w miarę dostępnych miejsc.
Cel
Celem studiów jest dostarczenie pogłębionej wiedzy o wpływie czynników środowiskowych na zachowanie (zdarzeń je poprzedzających, będących jego konsekwencjami i towarzyszących mu) i zapoznanie z metodami praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavior Analysis - ABA) jest nauką zajmującą się badaniem i wykorzystaniem praw uczenia do rozwiązywania społecznie istotnych problemów. Wykorzystanie ABA jest szerokie, ale metody behawioralne są szczególnie przydatne i efektywne w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju (np. autyzmem) i zaburzeniami zachowania. Biorąc pod uwagę wiele wyzwań w pracy zawodowej, z którymi mierzą się profesjonaliści pracujący na co dzień z osobami o nietypowym rozwoju, proponowane studia podyplomowe zapewnią słuchaczom również podstawy teoretyczne związane z analizą zachowania i metodami badań behawioralnych. W czasie studiów podkreślany będzie także wymiar etyczny pracy analityka zachowania.
Absolwenci studiów podyplomowych ze stosowanej analizy zachowania będą posiadali następujące kompetencje:
- Wiedzę na temat analizowania zależności pomiędzy zmiennymi środowiskowymi a zachowaniem.
- Wiedzę na temat podstawowych praw rządzących zachowaniem.
- Wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w analizie zachowania.
- Umiejętności prowadzenia oceny behawioralnej, planowania interwencji i ewaluowania efektywności przeprowadzonej interwencji.
- Umiejętności związane z pracą kliniczną z osobami nietypowo rozwijającymi się (głównie z autyzmem).
- Umiejętności związane z programowaniem oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych dla osób mających trudności z uczeniem się.
- Wiedzę dotyczącą zagadnień etycznych w pracy analityka zachowania.
Dlaczego warto?
Zasady przyjęcia na studia
Kolejność zgłoszeń.
Czas trwania
2 semestry, 228 godzin, 30 punktów ECTS.
Organizacja zjazdów
Studia trwają od października 2021 roku do czerwca 2022 roku. Zjazdy odbywają się w soboty i niedziele, średnio co 2 tygodnie. Trzy zjazdy są zaplanowane w formie online. Staż w ośrodku prowadzącym terapię planowany jest na ostatnim zjeździe ujętym w planie zajęć.
Warunki zaliczenia
Zaliczenie poszczególnych zajęć (test, prezentacja ustna lub praca pisemna) oraz min. 80% obecność na zajęciach.
Dokument ukończenia studiów
Absolwenci otrzymują przewidziane ustawą świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.
Program
Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie, kadrze i formie studiów.
Hybrydowa forma studiów oznacza, że wybrane zajęcia realizowane są w formule stacjonarnej, a inne w formule online. Nie ma możliwości łączenia tych form.
Organizacja i tematyka zajęć
Terminarz zjazdów na rok akademicki 2023/2024
Program obejmuje 228 godzin zajęć dydaktycznych (w tym 20 godzin stażu w ośrodku świadczącym pomoc dzieciom z autyzmem, 144 godziny warsztatów, 48 wykładów w formie zdalnej oraz 16 godzin w formie e-learningu). Zajęcia odbywają się w formie interaktywnych wykładów zdalnych oraz stacjonarnych warsztatów.
Studia Podyplomowe są także jedną ze ścieżek umożliwiających ubieganie się o tytuł Terapeuty Behawioralnego, nadawany przez Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej (www.ptpb.pl) i Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej (www.pstb.org).
Zajęcia w ramach programu
- Podstawowe procesy i pojęcia z analizy zachowania.
- Eksperymentalna analiza zachowania.
- Stosowana analiza zachowania I: podstawowe zagadnienia.
- Stosowana analiza zachowania II: wdrażanie teorii w praktykę.
- Stosowana analiza zachowania w edukacji.
- Metody badawcze w analizie zachowania.
- Diagnoza, terapia i zagadnienia etyczne w pracy z dziećmi z autyzmem.
- Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych.
- Umiejętności społeczne: metody oceny i techniki nauczania.
- Zachowania trudne: ocena funkcjonalna, metody oddziaływań i kwestie etyczne.
- Techniki terapii behawioralnej reakcji lękowych.
- Zagadnienia etyczne dotyczące pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania.
- Nauka spożywania posiłków (trening jedzenia) i korzystania z toalety (trening czystości).
- Staż praktyczny w ośrodku terapeutycznym dla dzieci z autyzmem: zagadnienia empiryczne we wczesnej intensywnej terapii behawioralnej dzieci z autyzmem.
Kadra
Rekrutacja
Rekrutacja na studia podyplomowe
Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego. Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych. W pierwszej kolejności przyjmowani są kandydaci po studiach II stopnia lub jednolitych studiach magisterskich.
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń zastrzega możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.
Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej ilości zgłoszeń.
Opłaty
Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl
Opłata za rok studiów
rok akademicki 2023-2024 |
10 rat |
830 zł |
2 raty |
3 900 zł |
1 rata |
7 400 zł |
Opłata rekrutacyjna |
300 zł |
Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (absolwent płaci 0 zł)
Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.
Na 7 dni przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.
Kontakt