logo uswps nazwa 3

Studia podyplomowe

Dla kogo?

  • Dla pracowników przedszkoli i szkół integracyjnych, placówek oferujących pomoc osobom z zaburzeniami rozwoju i zachowania, pracownikom fundacji i stowarzyszeń działających na rzecz osób z zaburzeniami rozwoju i zachowania.

Kontakt

Warszawa, Centrum studiów podyplomowych i szkoleń

Stosowana analiza zachowania
w pracy z osobami z autyzmem i innymi zaburzeniami rozwoju lub zachowania

  • Rekrutacja trwa.

O studiach

Kierunek dostępny także w Rzeszowie i Katowicach.

"Według najnowszych danych prezentowanych przez Centrum Kontroli i Prewencji Chorób (CDC) w USA, 1 na 54 dzieci cierpi na zaburzenia ze spektrum autyzmu. Choć istnieje wiele metod terapii dzieci z autyzmem, to terapia behawioralna dostarcza najskuteczniejszych z nich, czego dowiodły wyniki setek badań. Według wielu światowych instytucji i towarzystw, są to oddziaływania, które powinny być wiodącymi w terapii dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Terapia behawioralna to dynamicznie rozwijający się kierunek psychoterapii, będący częścią równie dynamicznie rozwijającej się dyscypliny naukowej – stosowanej analizy zachowania (SAZ). Osoby pracujące z wykorzystaniem procedur SAZ stosują skuteczne metody pomocy dla szerokiej grupy osób potrzebujących, szczególnie dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwoju i zachowania. W Polsce działa już 30 ośrodków terapii behawioralnej, ponad 200 licencjonowanych terapeutów i 30 superwizorów behawioralnych. Studia podyplomowe „Stosowana analiza zachowania: przygotowanie do pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania" nie tylko stanowią jedną ze ścieżek prowadzących do zdobycia licencji terapeuty behawioralnego, ale przede wszystkim pozwalają nabyć wiedzę i praktyczne umiejętności niezbędne w pracy terapeuty behawioralnego."

Biogramy.BIO Monika Suchowierskansp 628Biogramy.258 pawel ostaszewskinsp 628dr Monika Suchowierska-Stephany, BCBA-D i prof. dr hab. Paweł Ostaszewski
Kierownicy studiów SAZ w Uniwersytecie SWPS Warszawa

Program studiów podyplomowych SAZ w roku 2020/2021 spełnia wymagania Rady Certyfikacyjnej Analityków Zachowania (BACB) związane z kursami przewidzianymi do realizacji i ustalone dla czwartej edycji Listy Zadań (Task List, 4th ed.). W związku z tym osoby, które ukończą studia podyplomowe SAZ w roku akademickim 2020/2021 (a także te, które ukończyły wcześniejsze edycje) i będą zainteresowane ubieganiem się o certyfikat BCBA, powinny spełnić inne wymagania Rady i zdać egzamin do końca 2021 roku. Ponieważ od 1 stycznia 2022 r., Rada rozpoczyna egzaminowanie z materiału ustalonego dla piątej edycji Listy Zadań, a jednocześnie od 1 stycznia 2023 roku nie będzie już możliwości zdawania egzaminu certyfikacyjnego BCBA przez osoby nie mieszkające na stałe w USA lub w Kanadzie, od kolejnego roku akademickiego (2021/2022) studia podyplomowe SAZ nie będą już dawały możliwości uzyskania certyfikatu BCBA.

Adresaci

Adresatami studiów są absolwenci studiów o kierunkach humanistycznych i społecznych (np. psychologia, pedagogika, resocjalizacja, opieka społeczna), pracownicy przedszkoli i szkół integracyjnych, placówek oferujących pomoc osobom (nie tylko dzieciom) z zaburzeniami rozwoju (zwłaszcza autyzmem, ADHD, upośledzeniem umysłowym) oraz zaburzeniami zachowania; członkowie stowarzyszeń i fundacji na rzecz pomocy ww. grupom; pracownicy poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz osoby mające styczność z osobami o zaburzonym rozwoju (np. rodzice, opiekunowie). ​Zgłoszenia osób nie spełniających tych kryteriów będą rozpatrywane osobno, po zakończeniu zasadniczej rekrutacji w miarę dostępnych miejsc.

Cel

Celem studiów jest dostarczenie pogłębionej wiedzy o wpływie czynników środowiskowych na zachowanie (zdarzeń je poprzedzających, będących jego konsekwencjami i towarzyszących mu) i zapoznanie z metodami praktycznego wykorzystania tej wiedzy. Stosowana Analiza Zachowania (Applied Behavior Analysis - ABA) jest nauką zajmującą się badaniem i wykorzystaniem praw uczenia do rozwiązywania społecznie istotnych problemów. Wykorzystanie ABA jest szerokie, ale metody behawioralne są szczególnie przydatne i efektywne w pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju (np. autyzmem) i zaburzeniami zachowania. Biorąc pod uwagę wiele wyzwań w pracy zawodowej, z którymi mierzą się profesjonaliści pracujący na co dzień z osobami o nietypowym rozwoju, proponowane studia podyplomowe zapewnią słuchaczom również podstawy teoretyczne związane z analizą zachowania i metodami badań behawioralnych. W czasie studiów podkreślany będzie także wymiar etyczny pracy analityka zachowania.

Absolwenci studiów podyplomowych ze stosowanej analizy zachowania będą posiadali następujące kompetencje:

  • Wiedzę na temat analizowania zależności pomiędzy zmiennymi środowiskowymi a zachowaniem.
  • Wiedzę na temat podstawowych praw rządzących zachowaniem.
  • Wiedzę na temat metod badawczych stosowanych w analizie zachowania.
  • Umiejętności prowadzenia oceny behawioralnej, planowania interwencji i ewaluowania efektywności przeprowadzonej interwencji.
  • Umiejętności związane z pracą kliniczną z osobami nietypowo rozwijającymi się (głównie z autyzmem).
  • Umiejętności związane z programowaniem oddziaływań edukacyjno-terapeutycznych dla osób mających trudności z uczeniem się.
  • Wiedzę dotyczącą zagadnień etycznych w pracy analityka zachowania.

Dlaczego warto?

Warunki zaliczenia

zaliczenie poszczególnych zajęć (test lub praca pisemna) w ramach studiów. Szczegółowe warunki zaliczenia.

Czas trwania

dwa semestry. Zajęcia odbywają się w soboty i niedziele, maksymalnie dwa razy w miesiącu.

Dokument ukończenia studiów

absolwenci otrzymują, przewidziane ustawą, świadectwo ukończenia studiów podyplomowych na Uniwersytecie SWPS.

Studia Podyplomowe są także jedną ze ścieżek umożliwiających ubieganie się o tytuł Terapeuty Behawioralnego, nadawany przez Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej (www.ptpb.pl) i Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej(www.pstb.org).

Program

Organizacja i tematyka zajęć

Program obejmuje 270 godzin zajęć dydaktycznych (w tym 20 godzin stażu w ośrodku świadczącym pomoc dzieciom z autyzmem oraz 45 godzin w formie e-learningu). Zajęcia odbywają się w formie interaktywnych wykładów oraz seminariów i warsztatów.
Studia Podyplomowe są  jedną ze ścieżek umożliwiających ubieganie się o tytuł Terapeuty Behawioralnego, nadawany przez Polskie Towarzystwo Psychologii Behawioralnej (www.ptpb.pl) i Polskie Stowarzyszenie Terapii Behawioralnej (www.pstb.org).

Zajęcia w ramach programu

  • Podstawowe procesy i pojęcia z analizy zachowania.
  • Eksperymentalna analiza zachowania.
  • Stosowana analiza zachowania I: podstawowe zagadnienia.
  • Stosowana analiza zachowania II: wdrażanie teorii w praktykę.
  • Stosowana analiza zachowania w edukacji.
  • Metody badawcze w analizie zachowania.
  • Diagnoza, terapia i zagadnienia etyczne w pracy z dziećmi z autyzmem.
  • Konstruowanie programów edukacyjno-terapeutycznych.
  • Umiejętności społeczne: metody oceny i techniki nauczania.
  • Zachowania trudne: ocena funkcjonalna, metody oddziaływań i kwestie etyczne.
  • Techniki terapii behawioralnej reakcji lękowych.
  • Zagadnienia etyczne dotyczące pracy z osobami z zaburzeniami rozwoju i zachowania (w formie e-learningu).
  • Staż praktyczny w ośrodku terapeutycznym dla dzieci z autyzmem: zagadnienia empiryczne we wczesnej intensywnej terapii behawioralnej dzieci z autyzmem.

Z ważnych przyczyn Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń może dokonać zmian w programie i kadrze studiów.

Kadra

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

biogram

Rekrutacja

Rekrutacja na studia podyplomowe

Rekrutacja na studia podyplomowe wymaga wypełnienia internetowego formularza zgłoszeniowego. Uprzejmie informujemy, że wypełnienie formularza rekrutacyjnego drogą internetową nie jest jednoznaczne z zakwalifikowaniem się na dany kierunek studiów podyplomowych. O przyjęciu na studia decyduje kolejność zgłoszeń.
Centrum Studiów Podyplomowych i Szkoleń zastrzega możliwość zaproszenia kandydata na rozmowę rekrutacyjną.

Dokumenty do pobrania

Uczelnia zastrzega sobie prawo do nieuruchomienia kierunku w przypadku niewystarczającej ilości zgłoszeń.

Opłaty

Pożyczki na kształcenie-nieoprocentowana pomoc zwrotna
Ministerstwo Rozwoju w ramach Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój uruchomiło nieoprocentowane pożyczki na cele edukacyjne min. studia podyplomowe. Szczegółowe informacje: www.inwestujwrozwoj.pl

Opłata za rok studiów
rok akademicki 2020-2021
10 rat 780 zł
2 raty 3725 zł
1 rata 7100 zł
Opłata rekrutacyjna 300 zł

Dla absolwentów SWPS i Uniwersytetu SWPS oraz studentów Uniwersytetu SWPS posiadających wyższe wykształcenie oferujemy dodatkową zniżkę w wysokości 300 zł:
- 300 zł zniżki w opłacie rekrutacyjnej (absolwent płaci 0 zł)

Wpłaty czesnego każdy słuchacz będzie dokonywał na indywidualne subkonto, którego numer jest dostępny w Wirtualnej Uczelni.
Na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nauki każdy słuchacz otrzyma drogą elektroniczną informacje dotyczące pierwszego zjazdu.

Istnieje możliwość płatności opłaty rekrutacyjnej kartą płatniczą w biurze CSPiS w godzinach otwarcia biura.

 

Koordynator kierunku

skladanek.ok

Koordynator kierunku

Barbara Składanek
tel. 22 517 98 33
e-mail: podyplomowe.warszawa@swps.edu.pl

Godziny otwarcia biura:

poniedziałki - piątki: 9.00 - 15.00
weekendy zjazdowe: 8.00-16.00

Do odwołania biuro pracuje w systemie zdalnym.