Budowanie marki osobistej – raport studentów USWPS
Czym jest marka osobista i do czego służy pokoleniu Z? Dlaczego młodzi ludzie inwestują w siebie i zakładają marki osobiste? Jak zmienia się świat biznesu, w którym przyjdzie pracować młodemu pokoleniu? W pierwszym tego rodzaju badaniu w Polsce, studentki i studenci Koła Naukowego Leadership LAB z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS w Warszawie prezentują raport „Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych przez osoby z pokolenia Z”.
Ewolucja Marki Osobistej
W obecnej cyfrowej rzeczywistości pokolenie Z odgrywa kluczową rolę w budowaniu marki osobistej, wykorzystując potencjał mediów społecznościowych. Ewolucja marki osobistej, zaczynając od początku ery internetu, aż po czasy obecne, świadczy o znaczącej zmianie podejścia do kształtowania wizerunku online. Współcześnie każdy może kreować swój wizerunek w internecie zarówno dla autopromocji, korzyści finansowych, jak i osobistej satysfakcji.
Koncepcja marki w dzisiejszym społeczeństwie to nie tylko logotyp czy produkt, lecz kompleksowy zestaw wartości, emocji i interakcji, który kształtuje tożsamość i rozpoznawalność. Raport nawiązuje m.in. do zjawiska „Personal branding”, czyli procesu budowania i zarządzania własnym wizerunkiem w środowisku zawodowym i społecznym. Polega na świadomym kształtowaniu sposobu, w jaki marka jest postrzegana przez innych, oraz na podkreślaniu tego, co ją wyróżnia.
Zetki na rynku pracy
Pokolenie Z, najmłodsze pokolenie na rynku pracy, dorastało w erze cyfrowej, z łatwym dostępem do technologii i internetu. Są biegli w obszarze nowoczesnych narzędzi komunikacyjnych i technologii, co przekłada się na innowacyjność i umiejętność szybkiego przyswajania nowych umiejętności. Młodzi pracownicy z pokolenia Z różnią się od swoich poprzedników pod wieloma względami. Oczekują elastycznych form zatrudnienia, pracy zdalnej i innych środków umożliwiających dostosowanie życia zawodowego do życia prywatnego. Cenią pracodawców, którzy biorą odpowiedzialność społeczną, troszczą się o dobrostan pracowników oraz miejsce pracy, gdzie mogą rozwijać się i cieszyć atrakcyjnymi warunkami finansowymi. Lojalność wobec pracodawcy jest nie tylko związana z długoletnim stażem, lecz przede wszystkim z wysoką jakością pracy i zaangażowaniem.
Te różnice i zmiany międzypokoleniowe mają ogromny wpływ na to, jak wygląda samozatrudnienie i rozwój marki osobistej w dynamicznie rozwijającym się świecie. Raport stworzony przez nasze studentki i studentów jest pierwszym w Polsce, w którym osoby z pokolenia Z objaśniają proces budowy marki osobistej według swoich zasad i wartości.
Pobierz raport „Budowanie marki osobistej w mediach społecznościowych przez osoby z pokolenia Z” autorstwa studentów i studentek z Koła Naukowego Leadership LAB z Wydziału Nauk Społecznych Uniwersytetu SWPS w Warszawie.
Zespół projektowy
- Angelica Gurgul
- Darek Prus
- Julia Ławińska
- Julia Różańska
- Maria Butryn
- Nikol Kruk
- Sławomir Moraczyński
- Szymon Prus
- Tosia Rzepkowska
Menedżerka raportu: Zuzanna Prygiel