Innowacyjne Inicjatywy Dydaktyczne ERUA – Wielojęzyczna komunikacja w dobie AI

W kwietniu 2025 r., grupa studentów i studentek filologii angielskiej, wraz z wykładowcą dr Matthew Reimlandemem z Wydział Nauk Humanistycznych w Warszawie na Uniwersytecie SWPS, miała wspaniałą okazję spędzić tydzień w Las Palmas na Wyspach Kanaryjskich w Hiszpanii. Dzięki programowi Innowacyjne Inicjatywy Dydaktyczne, który jest organizowany pod egidą European Reform University Alliance (ERUA), grupa uczestniczyła w cyklu warsztatów edukacyjnych oraz innych aktywnościach dotyczących wykorzystania sztucznej inteligencji w technologiach językowych. W zajęciach również brali udział studenci gospodarze spotkania z Uniwersytetu Las Palmas de Gran Canaria (ULPGC).
Wielojęzyczna komunikacja w dobie AI: Zgłębianie zagadnień etycznych oraz przyszłości profesji związanych z językami obcymi
Przez cały tydzień studenci i wykładowcy dyskutowali o tym, jak działają modele językowe sztucznej inteligencji, takie jak ChatGPT, jak mogą one niesłusznie wykorzystywać dane użytkowników i jak profesje takie jak tłumacz czy nauczyciel ewoluują w odpowiedzi na rozwój tych technologii cyfrowych.



Sztuka tłumaczeń symultanicznych
Jednym z ważniejszych punktów seminarium była demonstracja umiejętności tłumaczenia ustnego zaprezentowana przez studentów drugiego stopnia ULPGC, którą zorganizowała prof. Heather Adams. Uniwersytet w Las Palmas posiada pracownię do nauki tłumaczeń ustnych, gdzie studenci i studentki mogą uczyć się tego trudnego zawodu w profesjonalnych kabinach do tłumaczeń symultanicznych. Podczas gdy dr Riemland prowadził dyskusję w języku angielskim na temat wpływu sztucznej inteligencji na zawody związane z językami obcymi, studenci prof. Adams ćwiczyli tłumaczenie symultaniczne tej rozmowy na język hiszpański. W pewnym momencie, wykładowca z ULPGC wygłosił krótką mowę w języku hiszpańskim, a studenci hiszpańscy, siedząc za gośćmi z USWPS, na bieżąco tłumaczyli to przemówienie na język angielski, indywidulanie do ucha (tzw. „szeptanka”). Umiejętności studentów z ULPGC były imponujące i naprawdę robiły wrażenie! Po warsztatach, wszyscy zgromadzili się na dziedzińcu, by porozmawiać w luźniejszej atmosferze i poznać się lepiej.
Ten wyjazd dostarczył nam niezapomnianych wrażeń. Mieliśmy wspaniałą okazję nie tylko omówić znaczące tematy z naszymi kolegami i koleżankami z ULPGC, jak również zwiedzić okolicę i poznać tamtejszą kulturę. Gran Canaria jest dużo bardziej egzotyczna niż Warszawa. Nasi gospodarze, studenci, studentki oraz wykładowcy i wykładowczynie z ULPGC, przyjęli nas bardzo serdecznie i gościnnie. Dzięki wyjazdowi nawiązaliśmy na tyle przyjacielskie relacje, że pod koniec maja planujemy rewizytę prof. Adams i jej studentów i studentek na Uniwersytecie SWPS w Warszawie. Ten wyjazd nie byłby możliwy bez wsparcia udzielonego przez sojuszu ERUA, gościnności wykładowców i studentów z ULPGC, oraz koordynacji Biura ds. Współpraca Międzynarodowej Uniwersytetu SWPS. Jesteśmy wszystkim bardzo wdzięczni za umożliwienie nam zorganizowania tego wspaniałego seminarium wyjazdowego. Cieszę się, że będziemy mogli rozwijać naszą międzynarodową współpracę z Uniwersytetem Las Palmas de Gran Canaria.

Dwa ostatnie dni wyjazdu studenci i studentki z USWPS spędzili na konferencji TRADICAN organizowanej przez ULPGC, gdzie mieli okazję wysłuchać wystąpień i prezentacji naukowców i przedstawicieli biznesu specjalizujących się w tłumaczeniach pisemnych i ustnych. Podczas konferencji, dr Matthew Riemland wygłosił wykład o zagrożeniach dla środowiska naturalnego, jakie ze względu na ogromne zużycie energii i innych zasobów naturalnych, niesie infrastruktura potrzebna do działania technologii sztucznej inteligencji.




Organizator i opiekun seminarium wyjazdowego
Matthew Riemland uzyskał stopień doktora w Szkole Lingwistyki Stosowanej i Studiów Międzykulturowych (School of Applied Language and Intercultural Studies) na Uniwersytecie w Dublinie (Irlandia); stopień magistra w dziedzinie tłumaczeń literackich w Trinity College Dublin oraz licencjat z niemieckiego i filozofii na Uniwersytecie w Michigan (USA). W swoich badaniach naukowych stara się odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób władza kształtuje punkty wspólne języka, ziemi i pracy. Read more
Uniwersytety członkowskie sojuszu ERUA
Dofinansowanie
Zobacz inne aktualności
























































































