Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Edu Design: pomoce edukacyjne dla przedszkolaków i uczniów szkół podstawowych

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/BckgrEdu_Design.png

Projekt Edu Design realizowany był przez dwa semestry roku akademickiego 2021/2022 przez studentów i studentki 3. roku grafiki na Uniwersytecie SWPS we współpracy z partnerami: Fundacją Deloitte Polska, warszawską Szkołą w Chmurze i Liceum w Chmurze, Autorską Szkołą Podstawową „Jaskółka” we Wrocławiu oraz Publicznym Przedszkolem „PRYMUSEK” we Wrocławiu. Zaangażowani w projekt studenci grafiki przeprowadzili badania jakościowe, m.in sondę kulturową, a następnie, na podstawie informacji uzyskanych od przedszkolaków oraz uczniów szkół podstawowych, zaprojektowali dla nich atrakcyjne pomoce i narzędzia edukacyjne.

Wspólny proces projektowania

Projektowanie partycypacyjne wymaga zastosowania określonych metod badawczych, które przyjmują jakościowy, etnograficzny charakter. Z tego względu koordynatorki projektu (Joanna Burska-Kopczyk oraz dr Małgorzata Ciesielska) zdecydowały się na wprowadzenie sondy kulturowej (cultural probes). To wielokanałowe badanie, włączające młodych użytkowników i użytkowniczki w proces diagnozy potrzeb. Jednocześnie jego celem jest obudzenie kreatywności i autorefleksji poprzez danie osobom badanym szansy na nakreślenie wybranego wycinka ich osobistego świata.

W projekcie Edu Design w części badawczej projektu studentki i studenci przygotowali narzędzia w formie atrakcyjnych, fizycznych artefaktów. Zostały one przekazane dzieciom oraz nauczycielom „do uzupełnienia”. Następnie „wróciły” do projektantów uzupełnione o ciekawe i inspirujące spostrzeżenia oraz insighty. Badania potrzeb prowadzone w takiej formule z pewnością są bardziej wymagające w realizacji od tradycyjnych form, jednak spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem i zdecydowanie wzmocniły zaangażowanie użytkowników.

Obejrzyj prace oraz prześledź przebieg procesu projektowego Edu Design na Behance

Sonda kulturowa: wybrane projekty narzędzi nadawczych

Dziennik badacza

Celem badania było zebranie od uczniów i uczennic (w wieku 9–15 lat) informacji na temat inspirujących zachowań, postaw i wartości współczesnych biologów w odniesieniu do patronki szkoły – Simony Kossak. Podczas badania uczniowie i uczennice Autorskiej Szkoły Podstawowej „Jaskółka” we Wrocławiu wcielili się w rolę badaczy i odkrywców. Przez kolejne pięć dni z pomocą pięciu różnych ćwiczeń mieli wskazać, jakimi cechami charakteryzuje się biolog: jaką jest osobą, jakie są jego obowiązki, co go pasjonuje i w jaki sposób się uczy.

Projekt przygotowały: Maria Olech, Emilka Antochewicz, Antonina Popiel, Kasia KobiórAleksandra Wawrzyniak

Dziennik badacza Edu Design
Dziennik badacza
Dziennik badacza Edu Design
Dziennik badacza

Bezludna wyspa

Głównym celem badania było uzyskanie informacji na temat preferowanych przez uczniów i uczennice 6. klasy Autorskiej Szkoły Podstawowej „Jaskółka” we Wrocławiu sposobów nauki. Autorzy badania pragnęli dowiedzieć się również, w jakie gry lubią grać szóstoklasiści oraz czym jest dla nich gramatyka (jak postrzegają jej przydatność). Dzięki sondzie kulturowej badani przenieśli się na wyobrażoną bezludną wyspę. Aby ją opuścić, przez pięć dni wykonywali kolejno po jednym z zadań. W wędrówce towarzyszyła im wspierająca papuga, na bohaterów rzecz jasna czekała również nagroda w postaci skarbu.

Projekt przygotowali: Michał Maj, Jagoda Wolska, Karolina Zaraś, i Zuzanna Zysiek

Bezludna wyspa
Bezludna wyspa
Bezludna wyspa
Bezludna wyspa

Zakładamy własną szkołę

Celem badania było ujawnienie potrzeb i oczekiwań uczniów oraz uczennic Liceum w Chmurze dotyczących tego, jak chcieliby się uczyć oraz jak powinna być zorganizowana szkoła i szerzej — cały system edukacji. Motywem przewodnim sondy było zakładanie własnej placówki edukacyjnej. Autorzy badania opracowali historię i rekwizyty, które wspierały osobę badaną we wcieleniu się w rolę założyciela szkoły. Badanie składało się z pięciu zadań rozłożonych na pięć dni (było to m.in. stworzenie idealnego planu zajęć, opracowanie scenariusza własnego kursu kompetencji, nagranie podcastu na temat motywacji do udziału w kursach).

Projekt przygotowali: Marcin Jakiel, Barbara Lewandowska, Aleksander Nowicki, i Liuba Oliinyk

Zakładamy własną szkołę
Zakładamy własną szkołę
Zakładamy własną szkołę
Zakładamy własną szkołę

O nie! To kolejna polska komedia o PRL-u

Celem badania było zebranie informacji na temat kursów kompetencji organizowanych w Liceum w Chmurze. Badanie było zaprojektowane w taki sposób, by ujawnić aspiracje badanych dotyczące ich przyszłości. Ponadto chcieliśmy się dowiedzieć, jakie kursy są dla nich wartościowe i ciekawe oraz jaka forma dla danego typu kursu będzie najbardziej atrakcyjna. Badanie przyjęło formę gry, której narracja osadzona została w czasach PRL.

Projekt przygotowali: Michał Hadzik, Paulina Okolus, Jacek Równicki, Karolina Smolarek, i Martyna Wiktorska

PRL projekt
O nie! To kolejna polska komedia o PRL-u
PRL2
O nie! To kolejna polska komedia o PRL-u

Do wdrożenia od zaraz!

Na podstawie analizy informacji zebranych na drodze badań (m.in. poprzez realizację sondy kulturowej), studenci Uniwersytetu SWPS zdefiniowali problemy projektowe, istotne dla badanych. Następnie przystąpili do poszukiwania rozwiązań w porozumieniu z partnerami. Większość projektów końcowych to gotowe do wdrożenia produkty cyfrowe, usługi lub materialne pomoce edukacyjne, które z powodzeniem można przekazać przyszłym użytkownikom i użytkowniczkom. Oto niektóre z nich:

Pomoce naukowe i narzędzia edukacyjne: wybrane projekty

Kodowanie dla przedszkolaków

Gra została zaprojektowana z myślą o dzieciach w wieku 5–6 lat. Rozwiązanie zaproponowane przez studentki naszej uczelni to drewniana plansza z 25 kostkami z nadrukowanymi grafikami. Projekt od samego początku zakładał aktywność i zaangażowanie dzieci podczas nauki kodowania, dlatego też opracowano kilkanaście różnych propozycji zabaw. Zostały one umieszczone na specjalnych kartach. Rozwiązanie jest na tyle uniwersalne, by zapewnić możliwość samodzielnego kreowania zadań zarówno dzieciom, jak i nauczycielom.

Projekt przygotowały: Wiktoria Apanasewicz, Weronika Fronia, Zuzanna KułtonKarolina Ragiel

Kodowanie dla przedszkolaków
Kodowanie dla przedszkolaków
Kodowanie dla przedszkolaków
Kodowanie dla przedszkolaków

Ronald i budżet domowy

Gra skierowana jest do uczniów szkoły podstawowej (klasa 6 i wyżej). Udostępnienie uczniom gry łączącej zagadnienia ekonomiczne z ciekawą narracją pozwoli młodym ludziom rozwijać przedsiębiorczą postawę. Użytkownicy, dobierając się w małe grupy, wcielają się w bohatera Ronalda. Ich zadaniem jest podejmowanie decyzji, które doprowadzą go do oryginalnego (i pozytywnego) zakończenia historii. Inspirację dla „Rolanda i budżetu domowego” stanowiła gra paragrafowa, która zakłada wybór między dwiema opcjami. Projekt ten powstał we współpracy merytorycznej z ekspertem z Fundacji Deloitte Polska.

Projekt przygotowały: Klaudia Holcman, Natalia MatysiakWeronika Szymczuk

Ronald i budżet domowy
Ronald i budżet domowy
Ronald i budżet domowy
Ronald i budżet domowy

Kosmiczne kodowanie

Głównym celem projektu było wsparcie nauczycieli w przekazywaniu wiedzy związanej z programowaniem blokowym. Gra „Kosmiczne kodowanie” przeznaczona jest dla uczniów szkoły podstawowej. Co ważne, nie wymaga użycia sprzętu elektronicznego — działa w pełni analogowo. Zestaw składa się z drewnianych klocków, które dzięki taśmie magnetycznej przyczepiają się do tablicy – to one służą do tworzenia programów. W projekcie kontynuowany został motyw postaci Kosmicznego Podróżnika Kodziaka, stworzonego na potrzeby sondy kulturowej. Fabuła zadań opiera się na komunikacji pomiędzy robotem a Kodziakiem – kod jest językiem robota. Podczas realizacji zadań niezbędna jest asysta nauczyciela, który staje się przewodnikiem i towarzyszem niezapomnianej przygody.

Projekt przygotowali: Maria Chojnacka, Aleksandra Dudziak, Dawid FrączekJulia Zakrocka

Kosmiczne kodowanie
Kosmiczne kodowanie
Kosmiczne kodowanie
Kosmiczne kodowanie

Tak się składa

Celem projektu było stworzenie pomocy dydaktycznej służącej nauce gramatyki w klasach 4–6. Według proponowanego scenariusza osoby grające udają się w podróż do dżungli. Ich zadanie polega na pomocy rodzinie goryli w poskładaniu zdań z rozbitych kamiennych tabliczek na których znajdują się słowa i zapisaniu ich do księgi. Wszystko po to, by małe gorylątko mogło nauczyć się podstaw gramatyki. Rozgrywka polega zatem na układaniu, wybieraniu oraz wymyślaniu własnych słów, które należy przyporządkować do odpowiednich części zdania. Pomoc dydaktyczna odpowiada nie tylko na potrzeby dzieci, lecz także nauczycieli, którzy w zależności od swoich potrzeb mogą dowolnie ją modyfikować.

Projekt przygotowali: Michał MajJagoda Wolska, Karolina ZaraśZuzanna Zysiek

Tak się składa
Tak się składa
Tak się składa
Tak się składa

Edu Design: uatrakcyjnienie procesu „wkuwania”

Projekty spotkały się z entuzjastycznym przyjęciem przedstawicieli naszych partnerów:

Myślę, że ta forma współpracy jest bardzo wartościowa. Sprawiało mi dużo przyjemności konsultowanie projektów studenckich. To doświadczenie było też czymś nowym dla samych studentów. Myślę, że mogli się dużo nauczyć, przeprowadzając projekt z żywymi osobami.

Kalina Dobrowolska
wicedyrektor w Autorskiej Szkole Podstawowej „Jaskółka” we Wrocławiu

Pierwszy raz miałam możliwość uczestniczenia w procesie tworzenia nowej pomocy dydaktycznej dla przedszkola. Cieszę, że w projekt aktywne zostały zaangażowane również przedszkolaki. Widać było od początku ogromne zaangażowanie studentek w realizację projektu. Panie rozmawiały z dziećmi i słuchały moich opowieści o kodowaniu. Bardzo dokładnie chciały poznać potrzeby dzieci i nauczycieli w tym zakresie. Kiedy dostałam gotowy produkt w swoje ręce, byłam bardzo podekscytowana. Pierwsza myśl, jaka przyszła mi do głowy to „Wow, jest idealny!”. Projekt Edu Design dał mi narzędzie, które podniesie jakość prowadzenia zajęć z kodowania w przedszkolu. Cieszę się, że mogłam być jego częścią.

Sonia Hanzel
wicedyrektor przedszkola „PRYMUSEK” we Wrocławiu

Grupa, która ze mną współpracowała, spisała się świetnie. Wymyślili atrakcyjną formę ćwiczeń gramatycznych, które są niezwykle trudne (...). Mimo to udało im się stworzyć naprawdę niesamowitą grę. Osobiście nie mogę się doczekać, kiedy będę mogła wykorzystać gotowy już produkt w pracy z uczniami. Na pewno pomoże im to w nauce i uatrakcyjni wkuwanie teorii. Warto też podkreślić, że studenci wykazują się autorefleksją — podczas testowania i sondowania wiedzieli, co następnym razem będą musieli poprawić.

Aneta Ostrówka
nauczycielka języka polskiego w Autorskiej Szkole Podstawowej „Jaskółka” we Wrocławiu

Partnerzy projektu

Ubranie na przetrwanie
Edu Design – partnerzy

Koordynatorki projektu

Joanna Burska-Kopczyk
 
Joanna Burska-Kopczyk

Strateżka z powołania, projektantka z wykształcenia. Każde ukończone przez nią studia rozpoczynają się od słowa projektowanie: komunikacji, usług, startupów. Każdy zrealizowany projekt narodził się z pytań: jaki jest problem, kogo dotyczy i jak można go rozwiązać już dziś. Zawodowo pomaga organizacjom kreować marki i usługi. Tworzy i facylituje warsztaty projektowe, prowadzi projekty edukacyjne. W Katedrze Grafiki Uniwersytetu SWPS we Wrocławiu prowadzi zajęcia w zakresie service design, design thinking i badań empirycznych.

Małgorzata Ciesielska
dr
Małgorzata Ciesielska

Projektantka, specjalistka ds. komunikacji wizualnej. Naukowo zajmuje się poznawczym aspektem uczenia się oraz adaptacją wiedzy z zakresu psychologii poznawczej do projektowania materiałów edukacyjnych, które sprzyjają uczeniu się i zapamiętywaniu. Specjalizuje się w typografii, systemach orientacji przestrzennej, designie odpowiedzialnym społecznie oraz projektowaniu pomocy dydaktycznych.

Zobacz inne aktualności

%MCEPASTEBIN%