Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

„Social Biases During Covid 19”

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/okladka-social-biases-during-covid-19.jpg

Psychologowie z Uniwersytetu SWPS, prof. Dariusz Doliński i prof. Wojciech Kulesza, przeanalizowali zachowania społeczne nasilające się w czasie pandemii Covid 19. Zbadali, jak nasze umysły fałszują rzeczywistość, żeby wydawała się bardziej optymistyczna. Sprawdzili też, jakie konsekwencje ma nierealistyczny optymizm w sytuacji kryzysu zdrowotnego. Wnioski z badań opublikowali w anglojęzycznej książce „Social Biases During Covid 19”. Wersję elektroniczną publikacji można pobrać bezpłatnie.

Iluzje poznawcze w czasach COVID-19

Pandemie przestały być problemem wyłącznie medycznym i stają się problemem społecznym. Wychodząc z tego założenia prof. Dariusz Doliński i prof. Wojciech KuleszaInstytutu Psychologii Uniwersytetu SWPS zbadali zjawisko nierealistycznego optymizmu w kontekście zagrożenia epidemicznego.

Nierealistyczny optymizm to skłonność ludzi do tworzenia iluzji rzeczywistości, w której przeceniają oni swoje szanse na doświadczanie zdarzeń pozytywnych, a nie doceniają ryzyka narażenia na zjawiska negatywne. Międzynarodowy zespół badawczy kierowany przez psychologów z Uniwersytetu SWPS przeanalizował konsekwencje takiego zachowania w sytuacji globalnego kryzysu zdrowotnego. Przeprowadzone badania nie tylko dokumentują sposób funkcjonowania ludzi w czasie pandemii SARS-CoV-2. Są też próbą wyjaśnienia, dlaczego niektórzy w obliczu zagrożenia stosują się do zaleceń lekarskich, a inni wręcz przeciwnie.

Swoje wnioski badacze opublikowali w książce „Social Biases During Covid 19. Managing the Anxiety of Uncertainty”, która ukazała się nakładem wydawnictwa Springer Nature. Omawiają w niej zjawisko tworzenia iluzji rzeczywistości, analizują związek tych iluzji z zachowaniami prozdrowotnymi oraz proponują metody zmniejszające poziom nierealistycznego optymizmu, zwracając uwagę na rolę mediów w tym zakresie. Dzielą się również spostrzeżeniami dotyczącymi pozamedycznych konsekwencji pandemii COVID-19.

Kulesza i Doliński w swojej jakże aktualnej i ważnej książce opisują wiele kryzysów, przed którymi stoi dziś ludzkość, i pokazują, w jaki sposób pogłębia je tkwiąca w ludzkiej naturze tendencyjność poznawcza. Argumentują, że świadomość istnienia tych zniekształceń nie skazuje nas na uleganie dysfunkcyjnym zachowaniom, ale dostarcza nam wiedzy, której potrzebujemy, aby sprostać wyzwaniom związanym z życiem w niestabilnym świecie

prof. Robin R. Vallacher, Florida Atlantic University, USA
recenzja zamieszczona na stronie wydawnictwa Springer

Książka została opublikowana w otwartym dostępie. Wersję elektroniczną można pobrać bezpłatnie ze strony internetowej wydawcy.

O autorach

Dariusz Doliński
prof. dr hab.
Dariusz Doliński

Jeden z najbardziej cenionych psychologów społecznych w Polsce. Zajmuje się psychologią zachowań społecznych, psychologią emocji i motywacji. Analizuje techniki wpływu społecznego, mechanizmy ulegania wobec zewnętrznego nacisku i manipulacji społecznej. Interesuje się psychologicznymi aspektami marketingu i reklamy. Jest autorem licznych projektów naukowych, badań eksperymentalnych i teorii z zakresu psychologii społecznej, szczególnie zachowań konsumenckich, oraz weryfikacji technik efektywnego wpływania na innych.

Wojciech Kulesza
dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS
Wojciech Kulesza

Psycholog społeczny. W pracy naukowej zajmuje się zjawiskiem mimikry (czyli naśladownictwa zachowań, gestów i mowy ludzi), nierealistycznym optymizmem (wrażeniem, że ktoś jest mniej narażony na zagrożenie niż wszyscy inni wokół) oraz tzw. medycznym fake-newsem (uleganiem nieprawdziwym informacjom „medycznym”). Jest autorem książki „Efekt kameleona. Psychologia naśladownictwa” (2016), w której skupił się na analizie naśladownictwa i zysków oraz strat, jakie niesie to zjawisko. Publikuje w krajowych i zagranicznych czasopismach naukowych. Napisał także kilkadziesiąt tekstów popularnonaukowych, m.in. dla „Gazety Wyborczej” oraz tygodników „Polityka” i „Newsweek”.

Zobacz inne aktualności