Wybierz kategorię wyszukiwania

Studia

Formularz wyszukiwania na belce: Studia

lokalizacja:
poziom studiów:
obszar tematyczny:
forma studiów:
studia podyplomowe realizowane:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szkolenia i kursy

Badania i projekty

Formularz wyszukiwania na belce: Badania i projekty

lokalizacja:
jednostka badawcza:
typ:
dyscyplina:
status:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Naukowcy

Formularz wyszukiwania na belce: Nasi naukowcy

lokalizacja:
dyscyplina:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Wydarzenia

Formularz wyszukiwania na belce: Wydarzenia

typ:
lokalizacja:

Kontakty

lokalizacja:
kategoria:

Jeżeli nie znalazłeś tego czego szukałeś zawsze możesz wpisać szukane słowo lub frazę poniżej

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się gdzieś ukryło na naszej stronie

Szukasz czegoś zupełnie innego? Sprawdź, może się ukryło gdzieś na naszej stronie!

Sprawdź nasze rozbudowane narzędzie do wyszukiwania.

Szukaj po kategoriach – oszczędzaj swój czas.

Uniwersytet SWPS - Logo

Śląsk w obiektywie Zofii Rydet i Rafała Milacha. Wystawa na kampusie USWPS w Katowicach

float_intro: images/ZDJECIA/aktualnosci/bcgkr_wystawa_Zofia_Rydet_i_Rafał_Milach.jpg

16 stycznia 2024 r., z okazji obchodów Dnia Wydziału Psychologii w Katowicach, odbyło się uroczyste otwarcie wystawy fotografii, prezentującej dzieła dwóch wybitnych twórców tego regionu. Zaprezentowane na wystawie fotografie Zofii Rydet pochodzą w głównej mierze z projektu „Zapis socjologiczny”, natomiast prace Rafała Milacha to starannie wybrane dzieła z serii „Bardzo piękny projekt”. Mimo że zdjęcia powstawały w zupełnie innych czasach i systemach politycznych, łączy je podmiotowe podejście do portretowanych bohaterów, którzy reprezentują niezwykły charakter Śląska i jego bogatą historię.

Zofia Rydet: „Zapis socjologiczny”

Wystawa prezentuje zdjęcia jednej z najwybitniejszych postaci polskiej fotografii – Zofii Rydet. Wybór prac skupia się na fotografiach wykonanych na Górnym Śląsku; większość z nich należy do ikonicznego „Zapisu socjologicznego” (1978-1990), w tym serie „Ludzie we wnętrzach”, „Kobiety na progach” oraz „Mit fotografii”, jednak na ekspozycji pojawiają się także nieco mniej znane kadry uchwycone – „pomiędzy”. Prace obecne na ekspozycji są wyrafinowanym artystycznie, a zarazem szczerym wglądem w przekrój społeczeństwa minionej epoki, która nie tak dawno stanowiła rzeczywistość tego regionu.

Podobnie jak większość twórców powojennych, autorka „Zapisu socjologicznego” zaczynała jako amatorka, szlifując swoje umiejętności poprzez ciągłe fotografowanie, spotkania, dyskusje, wzajemną krytykę w gronie innych pasjonatów. Zofia Rydet rozpoczęła pracę nad „Zapisem socjologicznym” mając 67 lat. Stworzyła niepowtarzalny cykl portretów, którego odpowiednika na próżno szukać w polskiej fotografii. Składało się kilkanaście tysięcy negatywów, niestety autorka nie zdążyła wykorzystać większości z nich. Pierwsze precyzyjne notatki dotyczące projektu pochodzą z 1978 r., choć sam pomysł na cykl narodził się już w latach 60. Zdjęcia mieszkańców wsi i miast, ujęte w charakterystycznych dla autorki kompozycjach, stanowią główny trzon kolekcji. Ukazują ludzi pojedynczo, w parach lub w grupie, na tle wybranej ściany ich mieszkania. Fotografie wykonano przy użyciu lampy błyskowej, z zachowaniem jak najszerszego obrazu całego wnętrza oraz jak największej głębi ostrości.

Fotografia autorstwa Zofii Rydet wyeksponowana na ścianie w czarnej ramie. Na zdjęciu widać starszą kobietę siedzącą w pokoju, obok dużego łóżka z wzorzystą narzutą. Na ścianach pokoju wiszą zdjęcia.
Zofia Rydet – „Zapis socjologiczny”
Fotografia Zofii Rydet wyeksponowana na ścianie w czarnej ramie. Na zdjęciu widać dwóch chłopców siedzących koło siebie na środku salonu, w którym widać mocno styl lat 70.
Zofia Rydet – „Zapis socjologiczny”
Dwie fotografie autorstwa Zofii Rydet wyeksponowane na ścianie. Na pierwszej widać starszą panią stojącą na ganku, na drugiej kobietę siedzącą na środku pokoju na krześle. W tle widać charakterystyczne koronkowe firanki, a krzesło na którym siedzi stoi na wzorzystej wykładzinie, obok masywnej drewnianej komody.
Zofia Rydet – „Zapis socjologiczny”
Dwie fotografie autorstwa Zofii Rydet wyeksponowane na ścianie. Na pierwszej widać kobietę stojącą w kuchni, gdzie widać sprzęty kuchenne i wystrój typowy dla lat 70.  Na drugim zdjęciu widać kobietę stojącą w progu domu. Na podwórku widać metalowe i drewniane kubły oraz grabie.
Zofia Rydet – „Zapis socjologiczny”
Cztery fotografie autorstwa Zofii Rydet wyeksponowane na ścianie. Na pierwszym zdjęciu od góry widać trzyosobową rodzinę: tatę i mamę z małym dzieckiem na kolanach, którzy znajdują się na środku pokoju z masywną komodą i dużym regałem. Na drugim zdjęciu widać młodą, uśmiechniętą kobietę siedzącą w salonie na krześle. Trzecie zdjęcie przedstawia kobietę siedzącą na krześle postawionym koło łóżka. Na czwartym zdjęciu widać starszą kobietę stojącą w środku ceglanej bramy wejściowej.
Zofia Rydet – „Zapis socjologiczny”
Fotografia autorstwa Zofii Rydet wyeksponowana na ścianie w czarnej ramie. Na zdjęciu widać starszego mężczyznę stojącego przed swoim domem. W tle widać kawałek drabiny i portret kobiety w ramie.
Zofia Rydet – „Zapis socjologiczny”
Fotografia autorstwa Zofii Rydet wyeksponowana na ścianie w czarnej ramie. Na zdjęciu widać młodego mężczyznę siedzącego na stołku w swoim pokoju. Na ścianach widać wiele plakatów, w tle stoi kolekcja butelek. Widać kask położony na stołku, oraz meblościankę i fotel.
Zofia Rydet – „Zapis socjologiczny”
Zdjęcie wyeksponowanych prac Zofii Rydet na białej, ceglanej ścianie.
Zofia Rydet – „Zapis socjologiczny”

Wernisaż uświetniła prelekcja założycielek Fundacji im. Zofii Rydet – Zofii Augustyńskiej-Martyniak oraz Marii Sokół-Augustyńskiej na temat życia i twórczości artystki.

Odwiedź oficjalną stronę poświęconą twórczości Zofii Rydet

Rafał Milach: „Bardzo Piękny Projekt”

Rafał Milach opisuje „Bardzo Piękny Projekt” jako „serię bardziej socjologiczną niż artystyczną, bazującą na wizualnej ankiecie”, w której pyta bohaterów swoich zdjęć o pojęcie piękna w ich miejscu i czasie, czyli na obszarze współczesnego Śląska – prace powstają głównie na terenie Rudy Śląskiej.

Artysta unika w swojej twórczości sentymentów, łamiąc konwencję zdjęć, do których przyzwyczaiła nas „fotografia postindustrialna”. „Bardzo Piękny Projekt” nie skupia się tylko na jednym bohaterze, lecz układa się w spójną opowieść o ludziach w trakcie adaptacji do zachodzących wokół nich procesów, w tym również procesu przemian zachodzących w regionie. Bohaterami są uczestnicy i zwycięzcy różnych konkursów, jednostki stawiające sobie różnorodne cele i starające się je osiągnąć. Narracja pracy Rafała Milacha skonstruowana jest z drobnych historii i detali, które nadają poszczególnym opowieściom bardziej osobisty charakter.

Fotografia autorstwa Rafała Milacha, przedstawiająca dużą grupę ubranych na galowo górników w czapkach z czerwonymi piórami.
Rafał Milach – „Bardzo Piękny Projekt”
Dwie fotografie autorstwa Rafała Milacha wyeksponowane na białej, ceglanej ścianie. Pierwsze zdjęcie przedstawia dwie mażoretki stojące do siebie plecami, a drugie przedstawia Jana Ślężyńskiego - polskiego profesora nauk o kulturze fizycznej, podczas robienia ćwiczeń na kręgosłup na stole
Rafał Milach – „Bardzo Piękny Projekt”
Fotografia autorstwa Rafała Milacha, przedstawiający pokój pełen plakatów, zegarów i ozdobnych talerzy na ścianach. W roku znajduje się wycinek prawdopodobnie gazety, na którym jest półnaga kobieta, obok stoi stary automat do kawy i drewniane biurko, na którym stoi puchar, telefon na kabel, a pod nim jest czarny skórzany neseser.
Rafał Milach – „Bardzo Piękny Projekt”
Fotografia autorstwa Rafała Milacha, przedstawiająca gołębia na jasnym tle, z przodu widać fragment kraty kanalizacyjnej
Rafał Milach – „Bardzo Piękny Projekt”
Fotografia autorstwa Rafała Milacha, przedstawiająca żołnierza leżącego na ziemi, z lewą ręką na klatce piersiowej i prawą na leżącej obok broni.
Rafał Milach – „Bardzo Piękny Projekt”

Dowiedz się więcej o twórczości Rafała Milacha

Gdzie?

Wydział Psychologii w Katowicach Uniwersytetu SWPS, ul. Techników 9.

Kuratorka wystawy

Zofia Nycz – [email protected]

Organizator

  • Uniwersytet SWPS

Wejdź na stronę Wydziału Psychologii w Katowicach

Partnerzy

Wystawa odbyła się dzięki uprzejmości Galerii Jednostka oraz Fundacji im. Zofii Rydet.

  • Jednostka logo

Autorzy fotografii

Zofia Rydet
 
Zofia Rydet

Urodziła się w Stanisławowie na Kresach Wschodnich. Po ukończeniu Głównej Szkoły Gospodarczej w Snopkowie pod Lwowem w 1933 r., pracowała w biurze Orbisu w Stanisławowie. Po wojnie zamieszkała w Bytomiu, gdzie prowadziła sklep papierniczo-zabawkarski.

Zainteresowanie fotografią rozkwitło w niej w wieku 40 lat. Dołączyła do Gliwickiego Towarzystwa Fotograficznego w 1954 r., rozwijając umiejętności i nawiązując kontakty z innymi fotografami. W 1961 r., będąc już członkinią ZPAF, przeniosła się do Gliwic, gdzie od 1963 r. uczyła fotografii na Politechnice Gliwickiej. W latach 60. Zofia Rydet zdobyła międzynarodowe uznanie za swoje prace, fotografując m.in. w Jugosławii, Włoszech, Egipcie, Grecji, Libanie, Albanii, Hiszpanii i na Węgrzech. Jej pierwszy ważny cykl fotograficzny, „Mały człowiek”, skupiał się na dzieciach i został wydany w formie albumu w 1964 r. Kolejne projekty artystki koncentrowały się na tematach społecznych i ludzkich relacjach. „Czas przemijania” to fotografie koncentrujące się na problemie starości i samotności, a „Świat uczuć i wyobraźni” to cykl surrealistycznych kolaży, wydany w formie książki w 1979 r. Jednak najbardziej znany to monumentalny „Zapis Socjologiczny”, rozpoczęty w 1978 r., dokumentujący społeczeństwo polskie.Pod koniec lat 70. artystka stworzyła także konceptualny cykl „Nieskończoność dalekich dróg”, a na przełomie lat 80. i 90. zrealizowała „Suitę śląską”. To ostatnie przedsięwzięcie to kolaże i fotomontaże, zawierające autocytaty z wcześniejszych fotografii.

Zofia Rydet zmarła 24 sierpnia 1997 r. w Gliwicach. Jej prace są częścią najważniejszych kolekcji w Polsce i za granicą, m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Muzeum Narodowym we Wrocławiu, Muzeum Sztuki w Łodzi, Muzeum Śląskim w Katowicach, czy Museum of Modern Art w Nowym Jorku. Obecnie jej dziedzictwo artystyczne jest przechowywane w Fundacji im. Zofii Rydet, promującej i redefiniującej jej twórczość.

Rafał Milach
 
Rafał Milach

Urodzony w 1978 r. w Gliwicach. Artysta wizualny, fotograf, autor książek. Profesor w Szkole Filmowej im. Krzysztofa Kieślowskiego w Katowicach. Autor nagradzanych książek, m.in. „I Am Watching You”, „The Winners”, „7 Rooms” i „Pierwszy marsz dżentelmenów”. Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Magnum Foundation i Europejskiej Fundacji Kultury. Finalista prestiżowej Deutsche Börse Photography Foundation Prize 2018, laureat konkursu World Press Photo. Współzałożyciel kolektywu Sputnik Photos, członek Magnum Photos. Miał liczne wystawy w Polsce i na świecie. Jego prace znajdują się m. in. w kolekcjach Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie, Fundacji Sztuki Polskiej ING, MuFo Muzeum Fotografii w Krakowie, Kiyosato Museum of Photographic Arts (Japonia), Brandts w Odense (Dania).

Weź udział w konkursie!

Uniwersytet SWPS zaprasza studentów i studentki Wydziału Psychologii USWPS w Katowicach do udziału w konkursie fotograficznym/video „Widzę | Śląsk”, którego celem jest zwrócenie uwagi na najbliższe otoczenie, tkankę miejską/wiejską, lokalne relacje międzyludzkie, czy krajobraz.

O konkursie:

Praca konkursowa polega na przygotowaniu wizualnego komentarza do tematu: „Widzę Śląsk" – podejmującego tematykę subiektywnej relacji ze swoim otoczeniem. Temat konkursu jest inspirowany twórczością Zofii Rydet i Rafała Milacha, których prace obecnie są prezentowane na wystawie w gmachu budynku USWPS w Katowicach.

Prace powinny stanowić osobistą odpowiedź autorów na pytanie: jak widzę swoje najbliższe otoczenie lub szerzej – swój region. Konkurs ma za zadanie skłonić studentów do refleksji i spojrzenia na otaczającą ich rzeczywistość za pomocą aparatu lub kamery.

Do konkursu mogą być zgłaszane pojedyncze fotografie, cykle fotograficzne (maksymalna liczba kadrów to 6) lub materiał wideo (maksymalnie 3 min).

Konkurs skierowany jest do studentów i studentek Wydziału Psychologii Uniwersytetu SWPS w Katowicach.

Czekamy na zgłoszenia do 25 marca 2024 r.

Dlaczego warto wziąć udział?

Dla laureatów i laureatek (3 pierwsze miejsca) konkursu przewidziane są wyjątkowe nagrody – szansa uczestnictwa w wystawie podsumowującej konkurs „Widzę| Śląsk", która odbędzie się w maju w budynku Uniwersytetu SWPS w Katowicach wraz z pokryciem kosztów produkcji przez organizatora. Wystawa towarzyszyć będzie bieżącej ekspozycji fotografii Zofii Rydet i Rafała Milacha. Ponadto, na stronie USWPS ukaże się artykuł opisujący finałowe prace.

Jury konkursu:

  • dr hab., prof. Uniwersytetu SWPS – Katarzyna Popiołek – kierowniczka Zakładu Psychologii Ogólnej, Społecznej i Organizacji w USWPS w Katowicach,
  • Dominik Cudny – kierownik pracowni foto-video School of Form w Warszawie,
  • Sabina Mejer i Magdalena Pietruk – dział marketingu USWPS,
  • Zofia Nycz – koordynatorka ds. sztuki USWPS.

Pobierz regulamin

Pytania dotyczące konkursu proszę kierować do Zofii Nycz – [email protected]

Cykl „SZTUKA USWPS”. Spójrz inaczej!

Inicjatywa „SZTUKA USWPS” jest projektem, który skupia ludzi wokół sztuki. To wymiana myśli. Poprzez działania artystyczne budujemy świadomość wolności, która jest również odpowiedzialnością – za siebie i za swoje otoczenie. Spotkania ze sztuką łączą środowiska i prowokują odważne podejście do świata. Dołącz do inicjatywy „SZTUKA USWPS”!

Dowiedz się więcej o projekcie!

  • Logo Uniwersytetu SWPS

Zobacz inne aktualności